Beginnen met affiliate marketing? Het ultieme stappenplan!

Geld verdienen via het internet. Het klinkt voor velen als muziek in de oren, maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Affiliate marketing is één van de manieren om dit te realiseren. Als het goed is heb je al enig verstand van wat affiliate marketing is en ben je geïnteresseerd om er zelf mee aan de slag te gaan.

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je zelf kunt beginnen met affiliate marketing. Ga er goed voor zitten want dit artikel staat bomvol praktische informatie. Pak er gerust een pen en papier bij of maak notities op je telefoon. Dit gaat je helpen om sneller van start te gaan en de informatie tot je te nemen.

Let’s go! 💪🏻

1. Bepaal een onderwerp

De eerste en misschien wel belangrijkste stap is het kiezen van het onderwerp waarmee jij aan de slag gaat. Als affiliate marketeer kies je namelijk een onderwerp uit waarover je content gaat maken op het internet. Denk aan artikelen schrijven of aan video’s maken.

De keuze van dit onderwerp is belangrijk en bepalend voor jouw succes. Neem deze stap serieus als je écht resultaten wilt boeken met affiliate marketing.

Om het juiste onderwerp te kiezen gaan we je een aantal vragen stellen waar je goed over na moet denken. Door deze vragen te beantwoorden kom je als het goed is op een aantal onderwerpen waarmee je mogelijk aan de slag zou kunnen gaan.

1.1. Waar liggen je interesses?

Wat doe je voor werk? Welke studie doe je? Wat zijn je hobby’s? Of waar besteed je het liefste je tijd aan? De kans is groot dat de antwoorden op deze vragen een potentieel onderwerp kunnen bevatten voor je affiliate marketing business. Probeer het nog niet te specifiek te maken en kies minimaal één globaal onderwerp

Hieronder vind je een lijst met mogelijke globale onderwerpen waar je een interesse voor zou kunnen hebben.

  • Auto’s
  • Sport
  • Huisdieren
  • Klussen
  • Voeding
  • Gamen
  • Reizen
  • Mode

1.2. Wat is jouw expertise?

Naast dat je een hoop interesses kunt hebben op allerlei gebieden, is het helaas niet zo dat je overal goed in bent of dat je er veel van weet. Zo kan het zijn dat je auto’s heel gaaf vind, maar dat je eigenlijk geen idee hebt wat er precies onder de motorkap gebeurt.

Kies nu van de globale onderwerpen die je hierboven hebt opgeschreven, een aantal waarvan jij denkt: ik weet hier veel vanaf of ik ben hier zelfs in gespecialiseerd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je het geweldig vind om te reizen, maar dat je ook werkt bij een reisbureau. Of dat je een fanatieke gamer bent, maar veel technische kennis hebt van gaming setups.

Expertise is misschien een groot woord, maar het is belangrijk dat je een onderwerp kiest waar je écht iets vanaf weet. Dit gaat je namelijk een groot voordeel opleveren later in het proces. Je zult makkelijker content kunnen maken, meer plezier aan affiliate marketing beleven en wellicht ook sneller resultaten behalen.

Kun je niks bedenken wat je leuk vind en waar je goed in bent? Geen probleem! Je kunt uiteraard ook gewoon een onderwerp pakken waar je simpelweg veel interesse in hebt en gaandeweg kun je altijd nieuwe dingen leren. Dat is het mooie van het internet, je hebt immers onbeperkt toegang tot informatie 😉

1.3. Kies een onderwerp

Het is nu tijd om een specifieker onderwerp te bepalen. In affiliate marketing termen noemen we dit ook wel een niche. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je onderwerp niet té groot is waardoor je diepgang en unieke waarde kunt bieden aan je lezers en kijkers.

Voorbeeld: je hebt gekozen voor het onderwerp “huisdieren”. Een niche binnen “huisdieren” zou kunnen zijn “honden”. Hiermee selecteer je een kleiner deel van een grotere markt.

Het voordeel van een niche is dat je hierdoor relevantere en specifiekere content kunt maken. Je kunt meer waarde bieden doordat je simpelweg meer tijd hebt om dieper in te gaan op bepaalde zaken binnen dit onderwerp.

Let wel op dat je onderwerp niet té specifiek wordt. Je zou ook nog kiezen voor het onderwerp “Border Collie” (een hondenras), maar het onderwerp “opvoeding voor de Border Collie” wordt wel al heel specifiek. Het nadeel hiervan is, is dat je je beperkt tot een te kleine groep mensen waardoor het lastig zal worden om voldoende inkomsten te genereren. Probeer hierin de “sweet spot” te vinden. Meer hierover later in dit artikel.

Hieronder nog een aantal voorbeelden van goede niche onderwerpen.

  • Auto’s
    • Onderhoud en reparatie
    • Tuning
    • Verzekeringen
    • Merken (BMW, Ford, Kia, etc.)
  • Sport
    • Voetbal
    • Tennis
    • Hockey
    • Paardrijden
  • Huisdieren
    • Honden
    • Katten
    • Vissen
    • Knaagdieren
  • Klussen
    • Binnenshuis
    • Buitenshuis
    • Budget klussen
  • Voeding
    • Gezonde voeding
    • Koken en recepten
  • Gamen
    • PS4
    • Xbox
    • Nintendo
    • PC
    • Virtual reality
  • Reizen
    • Wereldreis
    • Backpacken
    • Busreizen
    • Continenten (Afrika, Azië, Europa, etc.)
  • Mode
    • Zomerkleding
    • Sportkleding
    • Wintersport
    • Mannen
    • Vrouwen
    • Kinderen

2. Doe marktonderzoek

Top, je hebt als het goed is minimaal één of meerdere (niche)onderwerp gekozen. Het is nu tijd om marktonderzoek te doen naar deze onderwerpen. Dit houdt dat je onderzoek gaat doen of er voldoende markt en potentie is om over dit onderwerp content te gaan maken.

Om te bepalen of er markt is voor jouw gekozen onderwerpen, gaan we een aantal vragen beantwoorden. Door middel van de antwoorden die je hierop krijgt, kun je overwegen om verder te gaan met het onderwerp, of toch liever een ander onderwerp te kiezen.

Door hier voldoende tijd aan te besteden ga je op de lange termijn veel tijd en moeite besparen. Er is niks vervelender dan dat je van start bent gegaan met een onderwerp waar eigenlijk vanaf het begin al geen brood in zat.

2.1. Wat is een doelgroep?

Voordat we beginnen met het marktonderzoek, is het belangrijk om het begrip “doelgroep” uit te leggen. Je doelgroep is de groep mensen waar jij je content voor gaat maken. Over deze groep wil je meer te weten komen zodat je je content hierop kunt toespitsen.

Wie zitten er in je doelgroep, wat is de pijn van je doelgroep, hoeveel mensen hebben dit specifieke probleem? Dit zijn allemaal vragen die we hieronder gaan beantwoorden om erachter te komen of jouw onderwerp levensvatbaar is voor affiliate marketing.

2.2. Analyseer je doelgroep

Door je doelgroep goed te analyseren kom je een heleboel te weten over de mensen die je gaat aanspreken met je affiliate marketing business. Deze informatie is letterlijk goud waard en gaat je op termijn veel opleveren.

2.2.1. Wie is je doelgroep?

Je doelgroep bestaat uit een groep mensen die bepaalde eigenschappen met elkaar delen. Zo kun je denken aan het geslacht, leeftijd, gezinssituatie, inkomen, afkomst of scholing.

Probeer na te gaan welke overeenkomsten de mensen in je doelgroep hebben en schrijf deze op. Hoe meer overeenkomsten je kunt vinden, hoe beter. Dit gaat je namelijk helpen om je boodschap beter over te brengen.

2.2.2. Wat is de pijn van je doelgroep?

Nu je een aantal gemeenschappelijke overeenkomsten hebt gevonden, kun je gaan kijken of er een gemeenschappelijke “pijn” is binnen je doelgroep.

Met pijn bedoelen we problemen of vragen waarmee de doelgroep worstelt. Zo kun je denken aan specifieke vragen over de opvoeding een bepaald hondenras, of over hoe je het beste een wereldreis kunt plannen en welke plekken je het beste kunt bezoeken.

Probeer je te verdiepen in je doelgroep en na te denken waar deze mensen zoal tegenaan lopen. Om dit proces makkelijker te maken is het aan te raden om zelf onderdeel te worden van deze doelgroep. Als het goed is heb je enige kennis van het onderwerp en zit je bijvoorbeeld al in een Facebook groep over dit onderwerp. Kijk waar mensen het zoal over hebben en welke vragen ze stellen. Schrijf deze zaken op en kijk of ze vaker terugkomen. Naast Facebook zou je ook via Google kunnen zoeken of er over bepaalde onderwerpen al geschreven wordt. Dit geeft een indicatie dat er behoefte naar antwoorden zijn.

Hieronder een aantal voorbeelden van pijnpunten binnen verschillende onderwerpen.

  • Auto’s
    • Hoe moet ik mijn oliepijl meten?
    • Hoeveel kost het onderhoud van mijn auto?
    • Welke verzekering heb ik nodig voor mijn auto?
    • Welke BMW’s zijn elektrisch aangedreven?
  • Sport
    • Wat betekent buitenspel?
    • Hoelang duurt een hockey wedstrijd?
    • Wat zijn de beste tennisrackets op dit moment?
  • Huisdieren
    • Welke honden zijn kindvriendelijk?
    • Welke katten verharen niet?
    • Wat zijn de beste aquariums?
  • Klussen
    • Hoe verbouw je goedkoop je keuken?
    • Hoe maak je een dakkapel?
  • Voeding
    • Hoeveel calorieën mag ik eten per dag?
    • Hoe maak je tiramisu?
    • Wat zijn de beste airfryers?
  • Gamen
    • Wat zijn de beste PS4 games?
    • Hoeveel kost een Xbox?
    • Wanneer komt de nieuwste FIFA uit?
  • Reizen
    • Hoe plan je een wereldreis?
    • Wat moet ik meenemen op wereldreis?
    • Welke rugzakken zijn het beste voor backpakken?
  • Mode
    • Wat zijn de beste hardloopschoenen?
    • Welke skibroek draag je het beste bij extreme kou?
    • Wat zijn de laatste modetrends voor vrouwen?
    • Hoe houd je kinderkleding langer mooi?

2.2.3. Wat is de omvang van je doelgroep?

Naast het ontdekken van wie je doelgroep is en wat de pijn van je doelgroep is, is het ook belangrijk om te weten hoeveel mensen in je doelgroep zitten. Maar hoe moet je dat in hemelsnaam doen? Gelukkig zijn daar tal van gratis tools voor.

Een zeer toegankelijk en gratis tool is Ubersuggest. Met deze tool kun je gratis zoeken naar zoekvolumes van zoekwoorden. Kort gezegd betekent dit dat je informatie kunt ophalen hoe vaak er op het internet wordt gezocht naar een bepaalde zoekterm. Deze informatie geeft je een goed idee hoe groot je doelgroep is en hoeveel “pijn” je doelgroep heeft.

Voorbeeld: je onderwerp is gezonde voeding. Je zou allereerst eens kunnen zoeken naar het zoekwoord “gezonde voeding”.

zoekvolume van zoekwoord gezonde voeding

Zoals je hierboven kunt zien in de afbeelding, zijn er maar liefst 3600 zoekopdrachten per maand naar de zoekterm “gezonde voeding”. Dit zijn een hoop mensen die maandelijks op zoek zijn naar informatie over gezonde voeding. Voor nu is het alleen belangrijk om te kijken naar de kolom “volume”.

Oke top, we weten nu hoeveel mensen zoeken naar “gezonde voeding”, maar dat is nog een vrij globaal zoekwoord. Mensen die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding, zullen op nog veel meer zoektermen zoeken.

zoekwoord ideeën bij het zoekwoord gezonde voeding

In de afbeelding hierboven zie je dat Ubersuggest direct een aantal zoekwoord ideeën geeft. Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan “gezonde voeding” en waar ook op gezocht wordt.

Maar let op, verkijk je niet door enkel op “gezonde voeding” te zoeken. Je doelgroep zal ook nog op veel andere zoekwoorden zoeken. Denk bijvoorbeeld aan “gezonde snacks”.

zoekvolumes en ideeën bij het zoekwoord gezonde snacks

Schrik niet, op “gezonde snacks” wordt zelfs meer gezocht dan op “gezonde voeding”. Het mag duidelijk zijn dat dit (niche)onderwerp een schot in de roos is qua omvang en pijn. Het onderwerp “voeding” is namelijk heel erg breed, maar met “gezonde voeding” definieer je echt een specifieke groep mensen met een gezamenlijke “pijn”; de wens om gezonder te eten.

Het mag duidelijk zijn dat je hier je creativiteit mag laten vloeien en goed onderzoek mag doen naar zoektermen die te maken hebben met jouw doelgroep en onderwerp. Probeer zoveel mogelijk zoektermen te vinden waar minimaal een zoekvolume van 30 zoekopdrachten per maand op zit. Vergis je niet, veel “kleine” zoektermen zijn opgeteld bij elkaar een grote groep zoekende mensen.

Zijn er minstens 5000 tot 10.000 gezamenlijke zoekopdrachten per maand in jouw doelgroep? Lees dan verder. Kom je nog niet aan deze getallen? Probeer dan nog wat creatiever te zijn in het zoeken naar zoektermen, kijk goed naar de voorgestelde ideeën of probeer andere invalshoeken te gebruiken. Is er echt te weinig zoekvolume? Verbreed dan je onderwerp of kies desnoods een ander onderwerp.

2.2.4. Is er geld te verdienen in je doelgroep?

Niet onbelangrijk; is er (genoeg) geld te verdienen binnen je doelgroep? Dit is meestal geen moeilijke vraag. Door logisch na te denken kun je eigenlijk al snel het antwoord vinden.

Voorbeeld: je hebt besloten om een website te maken over katten. Wat zijn producten of diensten die doorgaans door katteneigenaren worden aangeschaft? Laten we even een lijst maken.

  • Kattenbak
  • Voer
  • Voerbak
  • Drinkfontein
  • Krabpaal
  • Speelgoed
  • Borstel
  • Dierenverzekering

Zo kunnen we nog wel een aantal zaken op noemen, maar de boodschap is duidelijk. Er is een hoop aan te schaffen wanneer je de eigenaar van een kat bent; laat staan als je meerdere katten in huis hebt.

Erachter komen of er binnen jouw onderwerp genoeg aangeschaft kan worden? Herhaal dan bovenstaand proces en denk na over de zaken die geld kosten binnen jouw onderwerp en maak hier een lijst van.

Let op: ook de hoogte van de prijs speelt een belangrijke rol. Als er binnen jouw onderwerp niet zoveel benodigdheden zijn, maar deze wel duur zijn, ook dan kan het interessant zijn om dit onderwerp te gebruiken voor je affiliate marketing business. Denk bijvoorbeeld aan een website over jacuzzi’s. Dit is een zeer specifieke niche, maar hier valt wel een hoop geld in te verdienen, puur omdat jacuzzi’s prijzig zijn.

2.3. Wie is je concurrentie?

Je concurrentie is een belangrijk onderdeel van je marktonderzoek. Je wilt weten hoeveel kansen er nog voor jou zijn of misschien nog belangrijker; of jij meer waarde kunt bieden dan je concurrenten. Over de meeste onderwerpen is vaak al veel geschreven, maar dit betekent niet dat er geen plek meer is voor jou 😉

Door je concurrentie te analyseren ga je ontdekken welke onderwerpen zij belichten en hoe zij hun doelgroep aanspreken. Hieronder hebben we een kort stappenplan gemaakt om snel maar uitvoerig de meest belangrijke informatie over je concurrentie te verzamelen.

  1. Noteer je belangrijkste concurrenten: gebruik de zoektermen van hoofdstuk 2.2.3 uit dit artikel en maak een lijst van de websites die je bovenaan in de zoekresultaten tegenkomt. Let wel op dat je relevante websites op schrijft die écht binnen jouw onderwerp vallen. Schrijf dus bijvoorbeeld geen Wikipedia of andere algemene websites op.
  2. Analyseer de inhoud van je concurrenten: over welke onderwerpen schrijven je concurrenten en zijn er zaken die nog niet uitvoerig genoeg besproken worden? Hoe spreekt de concurrentie je doelgroep aan en zijn er zaken die misgaan in de communicatie? Noteer zorgvuldig welke zaken jij beter zou kunnen doen of waar jij meer over kunt vertellen.
  3. Onderzoek het verdienmodel van je concurrenten: dit is een goede manier om erachter te komen of er voldoende te verdienen valt binnen jouw gekozen onderwerp. Bekijk goed welke producten of diensten je concurrenten promoten en of je hier nog kansen ziet voor andere promoties. Vergeet dit wederom niet te noteren.

2.4. Valideer je onderwerp

Als je bovenstaande stappen succesvol hebt uitgevoerd, is het tijd om je onderwerp te valideren. Je gaat hierbij een overweging maken of het onderwerp genoeg potentie bevat om je affiliate marketing business mee op te starten.

Om je hierbij te helpen, hebben we een lijst gemaakt met een aantal belangrijke vragen m.b.t je onderwerp.

  • Is er een gezamenlijke pijn binnen je doelgroep?
  • Is je doelgroep groot genoeg?
  • Is er genoeg geld te verdienen binnen je doelgroep?
  • Is er genoeg te verbeteren ten opzichte van je concurrentie?

Kun je alle bovenstaande vragen beantwoorden met een “ja”? Dan heb je het juiste onderwerp gevonden en ben je klaar om verder te gaan naar de volgende stap 🥳

3. Kies een medium

Tijd om de eerste hand aan je affiliate marketing business te leggen. Je gaat nu de keuze maken over het medium dat je gaat gebruiken. De keuze van je medium kan afhankelijk zijn van een aantal persoonlijke voorkeuren.

  • Hoe maak je het liefste content? Content voor je affiliate marketing business kan gemaakt worden in de vorm artikelen en video’s. Ben je liever aan het schrijven of video’s aan het maken? Probeer dit voor jezelf te bepalen en ga door naar de volgende vraag.
  • Waar ben je goed in? Wees eerlijk tegenover jezelf. Wil je graag een affiliate website maken maar ben je niet zo een held in de techniek en teksten schrijven? Dan kan het verstandig zijn om met video aan de slag te gaan. Onderzoek waar jouw kracht ligt en gebruik deze om je business een sterke start te geven.
  • Wat is je budget? Het gebruik van social media is gratis. Het maken van een website zitten enige kosten aan verbonden. Als je met affiliate marketing wilt beginnen zonder geld, dan kun je het beste kiezen voor een YouTube kanaal of een Facebook groep.

3.1. Social media

Social media is een manier om gratis te beginnen met affiliate marketing. Al hoewel dit niet onze voorkeur heeft (dit leggen we later uit), is er uiteraard wel geld mee te verdienen. Een aantal voordelen van het gebruik van social media i.c.m. affiliate marketing.

  • Geen opstartkosten. Zoals je weet kun je op vrijwel ieder social media platform jezelf gratis aanmelden. Dit heeft verder geen toelichting nodig.
  • Zeer laagdrempelig. Doordat social media gratis is en je geen technische kennis nodig hebt om een account aan te maken, is het gebruiken van social media een zeer laagdrempelig medium. Iedereen kan hiermee aan de slag.
  • Vandaag nog je eerste commissie verdienen. Omdat je snel aan de slag kunt gaan met social media, kun je letterlijk vandaag al je eerste commissie verdienen. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar theoretisch is dit uiteraard mogelijk.

Waarom het primair gebruiken van social media niet onze voorkeur heeft? Dat lichten we ook graag toe.

  • Lastig om de aandacht te krijgen. Dagelijks worden miljoenen foto’s en video’s geupload. Door het grote aantal dagelijkse uploads is het lastig om voorrang te krijgen in het algoritme en onder de ogen te komen van je doelgroep. Je zult het moeten opnemen tegen miljoenen andere gebruikers waardoor je continue “aan het boksen” om er tussen uit te springen.
  • Je content is tijdelijk zichtbaar. Als je eenmaal door het algoritme bent gekomen, is het helaas zo dat je foto of video ook weer snel zal verdwijnen. Social media platforms zoals Facebook en Instagram zijn zeer vluchtig waardoor je content een korte levensduur heeft; zonde als je hier veel tijd in gestoken hebt.
  • Affiliate links zijn niet altijd gewenst. Social media zijn in het leven geroepen om in contact met elkaar te komen en ervaringen te delen. Hierdoor worden affiliate links vaak niet gewaardeerd. Voorbeeld: je bent aanwezig op een verjaardagsfeest van je neefje en opeens probeert jouw oom je een nieuw energiecontract af te laten sluiten 😒 Dit is simpelweg ongepast en wordt als vervelend ervaren. Dit is zeer vergelijkbaar met social media.

3.2. Website

We hebben het al een beetje door laten schemeren, maar bij deze schreeuwen het graag nog van de daken; een affiliate website is dé manier om je affiliate marketing business mee te beginnen. Hieronder vertellen we je waarom.

  • Bouw een passieve inkomstenbron op. Het allergrootste voordeel van een website is dat je een blijvende stroom aan bezoekers kunt genereren. De artikelen die je op je website plaatst blijven bezoekers aantrekken zolang de inhoud relevant en goed is. Dat is precies wat je wilt. Hierdoor is iedere bezoeker een nieuwe kans om geld te verdienen.
  • Promoot producten of diensten zonder rare gezichten. De reden dat mensen op je website terechtkomen is omdat ze ergens naar opzoek zijn. Als jij deze mensen iets kunt bieden waar ze écht iets aan hebben, dan zullen ze vooral dankbaar zijn en klikken ze maar al te graag op je affiliate link.
  • Gemakkelijk analyseren en optimaliseren. Doordat je beschikt over je eigen website, heb je de volledige controle over je data. Dit betekent dat je met verschillende tools zoals Affiliate Held kunt meten op welke affiliate links en vanaf welke plekken wordt geklikt. Dit geeft je waardevolle inzichten om je website te optimaliseren. Meer hierover later in dit artikel.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te benoemen van een website, maar deze wegen in onze ogen absoluut niet op tegen de voordelen. We lichten ze graag voor je toe.

  • Er zijn enige opstartkosten. Je dient een domeinnaam en webhosting aan te schaffen waarvoor je een paar euro per jaar kwijt bent. We maken voor onze eigen websites gebruik van Vimexx. Daar kost een .NL domeinnaam 4,08 euro per jaar en het goedkoopste webhostingpakket begint vanaf 0,45 cent per maand (omgerekend 5,40 euro per jaar). In onze ogen een schijntje en absoluut geen reden om niet te starten met je eigen affiliate website. Als je hier serieus mee aan de slag wilt gaan heb je die kosten er zo weer uit 😉
  • Je moet een website maken. Nieuwe dingen leren is altijd spannend, maar als iets écht niet meer spannend is, dan is het een website maken. Tegenwoordig kan iedereen een website maken en je kent wellicht al iemand dit gedaan heeft. Op het internet vind je tevens honderden instructies en stappenplannen*. Onze eigen ervaring; een website maak je tegenwoordig binnen een paar uurtjes, ook als je niet veel van de techniek weet. Programmeren is niet vereist en het is simpelweg een stappenplan volgen. Wil je beginnen met affiliate marketing? Wat ons betreft is een website maken juist een leuke nieuwe uitdaging én een waardevolle vaardigheid om te leren.

*= https://webtalis.nl/hoe-maak-je-een-wordpress-website/
*= https://www.xel.nl/academy/eigen-wordpress-website/
*= https://000.nl/hoe-maak-ik-een-website/

4. Creëer content

Alright, een medium is gekozen. Het is nu tijd om aan de bak te gaan; waardevolle content maken. Graag leggen we je in een aantal stappen uit hoe je deze content kunt maken en waar je zoal op moet letten.

4.1. Onderzoek de zoekintentie

Voordat je begint met het maken van je content, is het belangrijk om te onderzoeken wat de zoekintentie van de gebruiker is. Maar wat bedoelen we hiermee? De zoekintentie is de intentie waarom er gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. In onderstaande voorbeelden wordt duidelijk waarom het belangrijk is om de daadwerkelijke zoekintentie te achterhalen. Het kan namelijk anders uitpakken dan je zou denken 😉

Voorbeeld 1: een bezoeker op Google zoekt naar het zoekwoord “Facebook”. In eerste instantie zou je kunnen denken dat de bezoeker een algemeen stuk informatie zoekt over Facebook. Maar als je iets verder nadenkt over de daadwerkelijke intentie van de zoekopdracht, kom je er al snel achter dat de intentie anders ligt. De bezoeker wilt simpelweg inloggen op Facebook en typt daarvoor in Google even snel “Facebook” in, om daarna direct op het eerste resultaat te klikken (Facebook.com).

Voorbeeld 2: iemand zoekt naar het hondenras “Border Collie”. Wat je kunt doen is een artikel schrijven over hoe de Border Collie eruit ziet en waar dit ras oorspronkelijk vandaan komt. Maar de kans is groot dat de meeste mensen oriënterend zijn naar het hondenras om deze mogelijk aan te schaffen. De bezoeker heeft er dan veel meer aan als je schrijft over zaken zoals: waar moet je aan denken bij de opvoeding van een Border Collie, wat zijn veel voorkomende ziektes bij de Border Collie en waar kun je een Border Collie aanschaffen.

Zoals je ziet is het enorm belangrijk om tijd te steken in de zoekintentie van de gebruiker. Op die manier kun je ervoor zorgen dat jouw content relevanter is en daardoor beter zal presteren dan je concurrentie. Wat ons betreft je tijd dus zeker waard 😊

4.2. Bied unieke waarde

Het bieden van unieke waarde in je content, kan nog wel eens een dingetje zijn. In dit hoofdstuk geven we je praktische tips om toch die extra stap voor te zijn op je concurrent.

4.2.1. Deel je eigen ervaringen en inzichten

Niemand heeft er wat aan als je je informatie één op één haalt uit bronnen zoals Wikipedia. Probeer uniek te zijn door je eigen inzichten en ervaringen te delen. Het is absoluut geen probleem om inspiratie op te doen bij je concurrenten, maar het is super belangrijk om content te maken die meer waarde biedt dan je concurrent.

Het is eigenlijk heel simpel. Als jouw content gelijkwaardig is aan die van je concurrent. Waarom zou een Google of YouTube jouw content dan boven de content van jouw concurrent laten zien?

Nu weten we ook dat er veel onderwerpen zijn waar de informatie niet snel veranderd en veelal gelijk blijft. Maar door je eigen inzichten en ervaringen te delen, kun je een unieke invalshoek creëren en je content verreiken met informatie die je concurrent niet heeft. Daarom benadrukken we graag dat het belangrijk is om een onderwerp te kiezen waar je kennis van hebt. Dit werkt enorm in jouw voordeel.

4.2.2. Doe het werk dat niemand anders wilt doen

Juist. Het saaie werk dat niemand anders wilt doen. Dat kan net het stuk content zijn waarmee jij uit kunt blinken 😏

Voorbeeld: een ultiem overzicht met unieke verjaardagscadeau’s. Je kent het wel; je hebt binnenkort een verjaardag maar je hebt absoluut geen idee wat je voor de jarige wilt kopen. Je besluit op internet te zoeken naar “uniek cadeau” en komt vervolgens een artikel tegen met tientallen unieke cadeau’s onderverdeeld in categorieën voor jongens, meisjes, heren, dames, kerst, zwangerschap en noem het maar op.

zoekvolumes en ideeën bij het zoekwoord uniek cadeau

Een dergelijk artikel gaat je behoorlijk wat tijd kosten, maar het kan je ook behoorlijk wat opleveren. Maandelijks zoeken 880 mensen naar een “uniek cadeau” en dan heb je nog alle andere zoektermen zoals “unieke cadeau voor haar”, “uniek cadeau man”, etc.

Als je unieke waarde wilt bieden, dan is dit een uitstekende manier.

4.3. Maak content waarmee je geld verdient

Niet alle content hoeft direct geld op te leveren. Sterker nog, niet alle content kan geld opleveren. Soms maak je simpelweg content om enkel waarde te bieden aan je bezoekers of kijkers.

Maar, het is wel belangrijk om bewust bezig te zijn met welke content geld kan opleveren en welke niet. Daar willen we het graag over hebben. Want wat voor content levert dan wel geld op?

Voorbeeld 1: je hebt een website over vissen. Schrijf over de beste aquariums, welk voer het beste geschikt is voor de verschillende soorten vissen en met welke middelen je het aquarium goed schoont kunt maken.

Voorbeeld 2: je hebt een YouTube kanaal over reizen. Leg uit waar je het beste een auto kunt huren, waar je de goedkoopste groepsreizen boekt en welke uitrusting je nodig hebt als je gaat backpacken.

Zoals je ziet verdien je vooral geld met content waarin je producten of diensten kunt promoten. Al willen we het eigenlijk niet eens “promoten” noemen, omdat de content in de voorbeelden genoemd hierboven, ook gericht zijn op producten of diensten; de consument is letterlijk op zoek naar informatie waarin deze producten en diensten genoemd worden. Je bent dus eigenlijk niet eens bezig met promoten maar daadwerkelijk waarde aan het bieden. Dat is nog eens leuk geld verdienen 😎

5. Bouw een achterban op

Zodra je een aantal waardevolle stukken content online hebt geplaatst, is de kans groot dat je binnen nu en een aantal maanden, bezoekers en kijkers gaat ontvangen. Deze mensen hebben jouw content op het internet gevonden en hopen hun vragen beantwoord te krijgen door middel van de informatie die jij verstrekt.

Schrik niet, dit is ook het moment dat je je eerste reacties kunt gaan ontvangen. Je content is misschien nog niet helemaal duidelijk, er zijn wellicht nog onbeantwoorde vragen of mensen hebben suggesties voor nieuwe content. We kunnen je verklappen; dit is een enorm positief en een belangrijk onderdeel van je affiliate marketing business.

Het opbouwen van een achterban betekent dat er een groep mensen ontstaat die “ambassadeur” worden van jouw business. Dit zijn de mensen die je content lezen, delen en er op reageren. Ze verspreiden je content en helpen je nieuwe inzichten te geven. Je achterban is daarom een enorm belangrijk onderdeel van je business en verdiend daarom de nodige aandacht.

Hieronder geven we je graag een aantal tips om de opbouw van je achterban te stimuleren.

5.1. Maak contact met je doelgroep

Zorg ervoor dat je in contact komt met je doelgroep. Het internet is vaak eenrichtingsverkeer waardoor mensen zich niet gehoord of gezien voelen. Jij kunt hier verandering in brengen waardoor je mensen kunt binden aan jouw business.

5.1.1. Nodig uit om te reageren

Het is eigenlijk best makkelijk; nodig mensen actief uit om te reageren op jouw content. Als je wel eens een YouTube video hebt gekeken, weet je eigenlijk dat er standaard aan het einde van iedere video gevraagd wordt wat je van de video vond en of je een reactie wilt achterlaten.

Het grappige is, dat dit simpelweg werkt. Juist door te vragen, creëer je interactie met je doelgroep en zorg je ervoor dat mensen reageren op je content.

Maar… dit is wel op één voorwaarde. Je dient vervolgens ook te reageren op de reacties die je ontvangt. Als jij vraagt om reacties, maar je hier vervolgens nooit op reageert, dan is de lol er al snel vanaf. Mensen zien dat je nooit reageert op hun vragen en zien daarom geen reden meer om nog een reactie te plaatsen. Houd de conversatie dus op gang en raak betrokken bij je doelgroep. Je zult vanzelf merken dat je achterban steeds betrokkener wordt en hierdoor ook gaat groeien.

5.1.2. Gebruik e-mail marketing

Naast het uitnodigen van je doelgroep om te reageren op je content, kun je ook actief mensen benaderen via e-mail marketing. E-mail marketing werkt namelijk uitstekend samen met affiliate marketing en is daarom meer dan de moeite waard om met je te bespreken.

Via je eigen content kun je e-mailadressen verzamelen, door bijvoorbeeld een nieuwsbrief te starten of een e-book weg te geven. Het voordeel van contact via de e-mail is dat je mensen persoonlijk kunt spreken en zodoende een band kunt opbouwen. Je doorbreekt hiermee het “eenrichtingsverkeer gevoel” en creëert betrokkenheid bij je doelgroep. Je kunt je denk ik wel voorstellen dat dit enorm bevorderend is voor het opbouwen van je achterban 😉

Wil je meer weten over wat e-mail marketing is, wat je ermee kunt en hoe je dit succesvol kunt inzetten? Bekijk dan eens onderstaande artikelen voor meer informatie.

5.2. Reageer op je doelgroep

Als je goede en waardevolle content hebt gemaakt, ga je hier uiteindelijk reacties op ontvangen. Mensen vinden tegenwoordig overal iets van en dus ook van jouw content. Dat is absoluut niet erg. Integendeel zelfs; dat is dus juist wat je wilt. Mensen nemen de tijd om te reageren en hebben hun kostbare tijd gestoken in het lezen of kijken van jouw content. De bal ligt nu bij jou.

Het is belangrijk dat je gaat reageren op de reacties die je ontvangt en mensen zo goed als mogelijk verder helpt. Door vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan met je doelgroep, creëer je betrokkenheid en laat je je affiliate marketing business groeien.

Verder kunnen reacties op je content ook voor nieuwe inzichten zorgen. Wellicht krijg je vaker dezelfde vraag waardoor je inspiratie krijgt voor een aanvulling op je bestaande content of zelfs een compleet nieuw stuk content. Door goed te luisteren naar je doelgroep kun je waardevolle content blijven maken en ben je relevant binnen je onderwerp.

6. Start met promoten

Doorgaans wil je pas beginnen met promoten als je beschikt over een aantal stukken content en je je eerste bezoekers en kijkers hebt ontvangen. Het heeft namelijk geen zin om van alles te gaan promoten als (nog) niemand je content bekijkt. Is dit het geval? Focus je dan eerst nog op het maken van nieuwe content en het opbouwen van je achterban.

Heb je je eerste bezoekers en kijkers mogen ontvangen? Good job! 🥳

Het is nu tijd om te beginnen met promoten; oftewel geld verdienen met affiliate marketing. Voordat je roekeloos allerlei affiliate links gaat plaatsen, is het zaak om goed na te denken over een strategie. Wat voor product of dienst sluit aan bij je doelgroep? Met welk aanbod kun je je doelgroep verder helpen? Dit zijn vragen die je voor jezelf dient te beantwoorden. In het volgende hoofdstuk gaan we je daarmee helpen.

6.1. Kies een product of dienst

Het juiste product of dienst kiezen is belangrijk voor het succes van je affiliate marketing business. Als je gaat proberen wasmachines te verkopen aan een doelgroep met kinderen, dan zul je helaas niet succesvol worden.

Pak gerust je notities erbij van hoofdstuk 2 (doe marktonderzoek) en analyseer wat je opgeschreven hebt. Als het goed is weet je precies wie je doelgroep is en waar de pijn van je doelgroep ligt. Gebruik deze informatie om te brainstormen over mogelijke producten of diensten die je wilt gaan promoten.

Hieronder geven we je graag een aantal voorbeelden van producten en diensten om te promoten per onderwerp.

  • Auto’s
    • Onderdelen
    • Magazines
    • Autoverzekering
  • Sport
    • Voetbal kleding
    • Hockey sticks
    • Paardrijd benodigdheden
  • Huisdieren
    • Hondenvoer
    • Kattenbakken
    • Dierenverzekering
  • Klussen
    • Boormachines
    • Werkbanken
    • Kant en klare bouwtekeningen
  • Voeding
    • Receptenboek
    • Keukengerei
  • Gamen
    • Game consoles
    • Spellen
  • Reizen
    • Vliegtickets
    • Hotels
    • Reisbenodigdheden
  • Mode
    • Wintersport kleding
    • Wandelschoenen
    • Maatpakken
    • Zwemkleding

Beoordeel voor jezelf of het product of de dienst die je wilt promoten, ook daadwerkelijk relevant is voor je doelgroep en of je hiermee “pijn” wegneemt. Als je een artikel hebt geschreven over “de beste PS4 games van dit jaar”, dan is het promoten van PS4 games een logische keuze. Als je een video hebt gemaakt over het plannen van een wereldreis, dan is het promoten van rugzakken, powerbanks en reisverzekeringen een uitstekend idee.

Vanzelfsprekend moet het product of de dienst dus goed aansluiten op de content die je hebt gemaakt. Het heeft dus vrij weinig zin om PS4 games te promoten in een artikel over “hoe maak ik mijn PS4 schoon” of rugzakken in een video over “het opzetten van een tent”.

6.2. Aanmelden bij affiliate programma’s en netwerken

Top. Je weet wat je wilt promoten. Nu is het tijd om je aan te melden bij adverteerders, dit gebeurt via een affiliate programma of netwerk. Hoe je dit doet? Hieronder 2 simpele stappen.

  1. Ga op zoek in Google. Adverteerders zoeken is doorgaans niet zo moeilijk. Als je bijvoorbeeld rugzakken wilt promoten, zoek je op “rugzak kopen” in Google en schrijf je de webshops op die je tegenkomt. Vervolgens voer je een nieuwe zoekopdracht uit met iedere webshop die je hebt opgeschreven en plak je het woord “affiliate” erachter. Zo ga je bijvoorbeeld zoeken naar “travelbags affiliate” of “duifhuizen affiliate”. Als je vervolgens één van de eerste resultaten opent, zul je óf een eigen affiliate programma vinden óf het affiliate netwerk waarbij ze zich aangesloten hebben. In het geval van Travelbags en Duifhuizen zijn zij beiden aangesloten bij een affiliate netwerk (TradeTracker en Awin).
  2. Meld je aan bij het affiliate programma of netwerk. In het voorbeeld van stap 1 heb je twee affiliate netwerken gevonden waarbij je je zou willen aanmelden. Ga naar de websites van TradeTracker en Awin en meld je daar gratis aan als publisher. Zodra je account is goedgekeurd kun je je vervolgens binnen het platform je individueel aanmelden voor de campagnes van Travelbags en Duifhuizen. Is de adverteerder die je zoekt niet aangesloten bij een affiliate netwerk maar heeft deze een eigen affiliate programma? Dan zul je dit programma bij stap 1 waarschijnlijk al gevonden hebben bovenaan in de zoekresultaten. Omdat ieder affiliate programma uniek is, zul je moeten onderzoeken hoe je je kunt aanmelden. Dit werkt net wat anders dan een affiliate netwerk. Probeer op de website van de adverteerder te zoeken naar informatie of neem desnoods contact op. Als een adverteerder over een eigen affiliate programma beschikt, dan vind je meestal een linkje helemaal onderaan hun website. Er staat dan iets van “affiliate worden” of “aanmelden affiliate programma”.

6.3. Maak een affiliate link

Als je aangemeld en goedgekeurd bent voor een adverteerder, kun je een affiliate link gaan maken. We hebben in dit artikel alles geschreven over wat een affiliate link is, hoe deze werkt en hoe je deze dient te genereren.

In het kort is een affiliate link een unieke link die jou als publisher kenmerkt. Op deze manier weet de adverteerder dat een bezoeker via jou is doorgestuurd. Zo kan de adverteerder jou een commissie toekennen als deze bezoeker ook daadwerkelijk besluit iets aan te schaffen.

Een affiliate link dien je te genereren bij het affiliate programma of netwerk van je adverteerder. Je vind hier dan een zogenoemde “affiliate link generator” waarmee je de affiliate link kunt maken.

Ook kun je gebruik maken van software zoals Affiliate Held. Daarmee stel je één keer een koppeling in met je affiliate programma of netwerk, en heb je vervolgens geen omkijken meer naar je affiliate links.

6.4. Bepaal de juiste plekken voor promotie

Je beschikt als het goed is over je eigen affiliate link en bent klaar om je promotie te starten. Je gaat deze affiliate link nu verwerken in je content zodat je je bezoekers en kijkers door kunt sturen naar de adverteerder.

Het bepalen van de juiste plek voor je affiliate links is belangrijk. Lukraak affiliate links plaatsen zorgt voor slechte prestaties waardoor je op lange termijn veel omzet kunt mislopen. Het sleutelwoord is: relevantie.

Promoot je product of dienst enkel en alleen als het op dat moment relevant is. Je wilt er namelijk voor zorgen dat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is. Hoe meer vertrouwen je doelgroep in jouw content heeft, des te groter de kans dat je doelgroep converteert; oftewel klant wordt bij je adverteerder.

Voorbeeld 1: je hebt een artikel geschreven over de 10 beste tennisrackets van nu. Het is verstandig om een affiliate link te plaatsen bij het gedeelte waar je vertelt over het betreffende product. Zo kun je in de tekst de product naam linken naar de adverteer, maar vergeet ook niet de afbeelding van het product een affiliate link mee te geven.

Voorbeeld 2: je hebt een artikel geschreven over de opvoeding van de Border Collie. Halverwege het artikel heb je het over dat de Border Collie veel aan de riem kan trekken en hoe je dit zou kunnen oplossen. Vervolgens kun je na je eigen antwoord, door verwijzen naar een uitgebreide cursus over het afleren van het trekken aan de lijn. Gebruik hiervoor je unieke affiliate link.

Voorbeeld 3: je gaat een YouTube video maken over de voorbereiding van je eigen wereldreis. Begin de video niet direct met de promotie van je affiliate links. Vernoem pas later in de video, als je het hebt over spullen inpakken voor je wereldreis, dat je een aantal interessante links hebt waar je je reisbenodigdheden voor een goede prijs kunt aanschaffen.

Zoals je ziet zul je pas een affiliate link gebruiken als er op dat moment ruimte en gelegenheid voor is. Er is niet vervelender dan dat je doelgroep wordt “aangevallen” met affiliate links, overal waar ze kijken 😅

6.5. Promoot met mate

Promoot dus met mate. We hebben het hierboven al een beetje laten doorschemeren, maar het heeft geen enkele zin om je content vol te stoppen met promoties. Je zou misschien kunnen denken hoe meer affiliate links ik plaats, des te groter de kans dat er op geklikt wordt. Maar dit kan juist een averechts effect hebben; mensen stoppen vroegtijdig met het bekijken van je content en komen vervolgens nooit meer terug.

Als je oprecht je doelgroep helpt, en enkel promoties doet wanneer ze relevant zijn, dan is de kans veel groter dat iemand je volledige content bekijkt en op je affiliate link klikt. Ook zorg je ervoor dat deze persoon wilt terugkeren naar je website of social media profiel. Op deze manier kun je vaker een commissie verdienen via één persoon, puur omdat je diegene oprecht geholpen hebt. Less = more.

7. Optimaliseer je content

Je content staat, je affiliate links zijn geplaatst en je hebt misschien al je eerste commissie(s) verdiend. In dat geval proficiat namen ons! 🎉

Het is nu tijd om te gaan optimaliseren. Wat kan er beter? Waar valt er nog meer resultaat uit te behalen? Zijn er zaken die je over het hoofd ziet? Of laat je kansen liggen die nog niet volledig benut zijn? Het is belangrijk om je resultaten te analyseren en verbeteringen aan te brengen. Zo kun je het maximale uit je affiliate marketing business halen.

7.1. Gegevens verzamelen

Afhankelijk van je gekozen medium zijn er verschillende manieren om gegevens te verzamelen. Als je gebruik maakt van social media ben je afhankelijk van de statistieken die het betreffende social media platform jou geven. In Instagram kun je bijvoorbeeld statistieken bekijken als je je account gekoppeld hebt met een Facebook bedrijfsprofiel en in YouTube heb je een apart dashboard om grafieken en andere statistieken te bekijken.

Als je over een website beschikt heb je meer vrijheid en opties. De meest gebruikte tool voor het analyseren voor gegevens op je website is Google Analytics. Dit is een tool gemaakt door Google waarmee je het gedrag van je bezoekers kunt analyseren. Google Analytics is geheel gratis en je installeert de tool gemakkelijk door gebruik te maken van een WordPress plugin zoals GA Google Analytics.

Naast Google Analytics kun je ook onze software Affiliate Held gebruiken om meer te weten te komen over o.a. het klikgedrag van je bezoekers. Zo kun je onderzoeken op welke producten het meest geklikt wordt en vanaf welke plekken dit gebeurt.

statistieken grafiek in de affiliate held wordpress plugin

7.2. Analyseer je resultaten

Als je eenmaal een mooie set aan gegevens hebt verzameld, is het tijd om deze te analyseren. Het analyseren van gegevens kan je unieke inzichten bieden in het gedrag van je bezoekers en kijkers.

Kom je er bijvoorbeeld achter dat veel van je kijkers al na een minuut afhaken van je video’s? Of ontdek je dat er op een specifiek artikel nauwelijks geklikt wordt op je affiliate links? Dit zijn waardevolle inzichten die zonder zorgvuldige analyse nooit aan het licht zouden komen.

Schrijf alle merkwaardigheden die je tegenkomt op. Ga vervolgens kijken wat er mogelijk misgaat. Zijn je video’s te langdradig of is je content niet duidelijk genoeg? Zijn er vragen die je onbeantwoord laat of heb je wellicht iets geschreven of verteld wat niet klopt? Probeer te ontdekken waarom je gegevens afwijkend zijn en waar dit mogelijk aan kan liggen. Zorg in ieder geval dat je voldoende aantekeningen maakt en deze meeneemt naar de volgende stap.

7.3. Breng verbeteringen aan

Heb je een aantal conclusies kunnen trekken uit je analyse? Zijn er “quick wins” die je direct kunt aanpakken? Het is nu tijd om verbeteringen aan te brengen en je content te optimaliseren.

Gebruik de aantekeningen die je hebt gemaakt om je content te verbeteren. Voeg extra stukken tekst toe om het onderwerp beter te belichten. Maak een nieuwe video om specifieke vragen te beantwoorden.

Zodra je verbeteringen hebt doorgevoerd, is het belangrijk om te blijven analyseren. Leveren deze verbeteringen meer resultaat op? Zo ja, bevestigt dit mijn analyse? Zo nee, zijn er andere zaken die je over het hoofd ziet?

Het optimaliseren van je content is een continue proces van analyseren en optimaliseren. Het gevaar hiervan is dat je blijft hangen en dat je eindeloos dingen wilt blijven aanpassen. Kijk hier voor uit. Soms is er geen verklaarbare reden te vinden of heb je te maken met de “marktwerking”. Zo kan het zijn dat je een seizoensproduct promoot waardoor je in de winter simpelweg minder klikken krijgt. Maar ook de corona pandemie kan invloed hebben op je resultaten; mensen trekken minder snel de beurs en zijn sneller wantrouwig.

Probeer dus niet té lang te blijven hangen in het optimalisatie proces en blijf vooral nieuwe content maken; nieuwe waardevolle content waarmee je je affiliate marketing business verreikt. Daarover meer in het volgende stuk.

8. Herhaal het proces

Chapeau! 🙌🏻

Je hebt alle stappen doorlopen om te beginnen met affiliate marketing.

Het is nu tijd om wat je geleerd en gedaan hebt, te blijven oefenen en herhalen. Maak nieuwe content, blijf bouwen aan je achterban, verzamel informatie over je doelgroep.

Het is nu een kwestie van het uitbouwen van je affiliate marketing business.

Dit is ook het moment, dat het misschien wat zwaarder wordt. Je twijfelt of je goed bezig bent, je twijfelt of je content wel goed genoeg is of waarom je misschien nog niet de resultaten hebt behaald die je graag zou willen behalen.

Als we je iets uit eigen ervaring kunnen meegeven, is dat affiliate marketing een lange termijn business is. Je bouwt echt iets op. Een plek waar mensen samen komen voor informatie, waar informatie met elkaar gedeeld wordt en waar mensen geholpen worden.

Een dergelijke plek kun je niet binnen één dag creëren. Er zal veel bloed, zweet en tranen in je project moeten zitten om te slagen. Je zult de uren moeten maken om content te maken, een achterban op te bouwen en je resultaten te analyseren. Snel geld verdienen zit er niet in.

Maar wat je met affiliate marketing wel kunt, is op lange termijn een waardevolle business bouwen, waarmee je mensen écht helpt en waarmee je een passief inkomen kunt opbouwen.

Je steekt een hoop tijd in je business, maar als je dit op een efficiënte manier doet, kun je een business maken waar je nog jarenlang plezier van hebt. Daarom nog een waardevolle tip: probeer vooral “evergreen” content te maken. Content die over een jaar of 10 nog steeds relevant is én blijft. Op die manier maak je content waar je weinig omkijken naar hebt en waar je nog lang de vruchten van kunt plukken.

Blijf daarnaast werken aan je achterban en vergeet ook zeker niet je resultaten te meten en analyseren. Wellicht heb je een specifieke invalshoek nog niet goed besproken? Of misschien is het tijd om een ander product of een andere dienst te promoten? Als je het proces blijft herhalen, dan zijn we ervan overtuigd dat je succesvol kunt worden met affiliate marketing.

Tenslotte is het hebben van een lange termijn visie enorm belangrijk. Maar ook dat je een onderwerp kiest wat je leuk vind of interesseert. Op die manier blijf je iedere keer met plezier aan je business werken; dat houdt het luchtig en zorgt ook voor minder prestatiedruk. Je bent er immers mee bezig omdat je er van geniet en omdat het je energie geeft. En die resultaten… die komen vervolgens vanzelf, nadat je uiteraard de tips en informatie uit dit artikel goed hebt toegepast 😉

Keep going and don’t give up!

9. Onze resultaten met affiliate marketing

Om je extra motivatie te geven en te laten zien dat een inkomen verdienen met affiliate marketing mogelijk is, vertellen we je graag over enkele van onze eigen affiliate ervaringen en resultaten.

9.1. Website 1

Website 1 is opgericht in 2019 en gaat over het onderwerp “honden”. De website bevat meer dan 300 artikelen en is goed voor gemiddeld 15.000 bezoekers per maand.

De meeste artikelen zijn informatief. Denk aan artikelen over de verschillende soorten hondenrassen, de opvoeding van je hond en de verzorging van je hond. Helaas leveren dit soort artikelen in de meeste gevallen niet het meeste geld op. Dit komt omdat het moeilijk is aansluitende producten of diensten te vinden, die mogelijk interessant kunnen zijn voor je bezoekers.

Toch zijn informatieve artikelen heel belangrijk voor je website omdat ze bijdragen aan de algehele autoriteit van je website. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt en dat je diverse onderwerpen bespreekt. Dit zorgt ervoor dat je website beter gaat presteren in de zoekmachines en dat je “money pages” óók beter gevonden worden.

Het meeste geld wordt namelijk verdient met zogenoemde “money pages”. Dit zijn artikelen waarbij je een goed aansluitend product of dienst kunt promoten. Voor deze website over honden zijn dat artikelen zoals “de X beste hondenmanden”. In dergelijke artikelen worden enkele beste hondenmanden op een rijtje gezet en met elkaar vergeleken. Op die manier helpen we bezoekers bij het aankoopproces van nieuwe producten en verdienen we een commissie als we iemand succesvol doorverwijzen.

Op dit moment levert de website tussen de 500 en 1000 euro per maand op aan affiliate commissies. Dit zijn inkomsten via het bol.com affiliate programma, het promoten van fysieke puppy boeken en de promotie van e-books over verschillende hondenrassen.

De inkomsten via bol.com worden voornamelijk gegenereerd door de artikelen zoals “de X beste hondenmanden”. Bol.com heeft een enorm aanbod aan hondenproducten en je krijg een commissie op het gehele aankoopbedrag van de consument; dit maakt het voor ons heel aantrekkelijk om bol.com te promoten. Voor het inrichten van dergelijke “beste product” artikelen maken we gebruik van onze eigen software. Affiliate Held bespaart namelijk een hoop tijd; denk aan prijzen die elke dag automatisch worden bijgewerkt, de affiliate links die altijd up-to-date zijn en de juiste voorraad die wordt weergeven. Je kunt je voorstellen dat als je meer dan 400 producten promoot, dat dit handmatig niet te doen zou zijn.

De inkomsten van de fysieke puppy boeken en de e-books over diverse hondenrassen worden vooral gegenereerd door uitgebreide reviews die over deze producten geschreven zijn. Veel van deze artikelen scoren hoog in de zoekmachines waardoor mensen via onze website deze boeken aanschaffen.

Tenslotte levert de website nog extra inkomsten op via advertenties, al valt dit niet onder affiliatie marketing. Zo is deze website aangesloten bij het advertentieplatform Ezoic en levert dat ongeveer 200 euro per maand op.

bol.com inkomsten voor affiliate website 1
puppy boeken affiliate inkomsten voor website 1

9.2. Website 2

Website 2 is een website opgericht in 2020 en gaat over het onderwerp “baarden”. Inderdaad, de gezichtsbeharing die mannen op hun gezicht hebben 😝

De website ontvangt gemiddeld 2.500 bezoekers per maand.

Het onderwerp baarden is een vrij specifieke niche, maar wel een niche waarin leuke inkomsten te verdienen zijn. Als je geen verstand hebt van baarden, zou je het wellicht niet weten, maar er komt een hoop kijken bij een strakke verzorgde baard.

Zo zijn er veel verschillende crèmes, oliën maar ook gereedschap zoals een scheerapparaat, baardschaar, etc. nodig om je baard in topconditie te houden. Allemaal producten waar menig “baardeigenaar” een hoop geld voor neertelt.

In totaal verdient de website rond de 400 euro per maand. Het grootste gedeelte wordt voornamelijk verdiend door exclusieve samenwerkingen. Dit zijn samenwerkingen waarbij een product zoals een baardtrimmer een speciale plek krijgt op de website. Dit soort samenwerkingen zorgen ervoor dat er meer geld verdient wordt dan enkel het affiliate marketing verdienmodel toe te passen. Zo zie je dat er naast affiliate marketing ook nog voldoende andere mogelijkheden zijn om geld te verdienen met je website.

Verder is deze website hard onderweg om 100 euro per maand aan affiliate commissies via bol.com binnen te halen.

bol.com affiliate inkomsten voor website 2

10. Veelgestelde vragen

Moet ik mij aanmelden bij de KVK?

Aanmelden bij de Kamer van Koophandel is in principe pas nodig als je goed begint te verdienen aan je website; denk aan enkele honderden euro's per maand. Tot die tijd kun je affiliate marketing prima als hobby uitvoeren en heb je nergens een KVK-nummer voor nodig. Je kunt je bij de meeste affiliate programma's en netwerken aanmelden als particulier.

Hoelang duurt het voordat ik resultaten zie?

Dit is een lastige vraag om te beantwoorden. Het ligt aan veel factoren zoals het onderwerp dat je gekozen hebt, het medium dat je gaat gebruiken en de hoeveelheid tijd en energie die je in je affiliate marketing business steekt.

Als je al een website met bezoekers hebt of een social media profiel met een publiek, dan is het niet raar om vandaag al je eerste commissie te verdienen. Heb je nog geen achterban opgebouwd? Dan kan het zeker een aantal maanden duren voordat je je eerste resultaten gaat behalen. Om het nog concreter te maken: je kunt ongeveer rekening houden met minstens 6 maanden tot een jaar voordat je je eerste inkomsten gaat terugzien.

Het opstarten van een affiliate marketing business, kost in het begin veel werk, maar als je eenmaal bezig bent en het balletje begint te rollen... dan kan het hard gaan. Leg daarom vandaag al je eerste bouwstenen en begin met het maken van waardevolle content.

Hoeveel geld kan ik verdienen met affiliate marketing?

In ons artikel over "wat is affiliate marketing" hebben we een uitgebreid stuk geschreven over hoeveel je kunt verdienen met affiliate marketing. Om je alvast een kleine spoiler te geven. Met 2 jaar hard werken is het niet gek om een inkomen te generen tussen de €750 en €2250 per maand.

11. Tot slot

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel nog een aantal vragen hebt. Stel ze gerust in de reacties hieronder, in onze community of benader ons via het contactformulier. We kijken er naar uit om je te spreken! 😊

Foto van auteur

Dennis van de Ven

Na zijn opleiding Communication & Multimedia Design besloot Dennis zijn passie voor programmeren te volgen. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van WordPress oplossingen en beheert hij diverse winstgevende websites.

Plaats een reactie