Affiliate website maken: het ultieme stappenplan voor succes!

Je wilt een affiliate website maken, maar waar moet je beginnen en waar dien je zoal rekening mee te houden? Lastig… en op internet zal je veel “piratenverhalen” lezen of juist tegen verschillende zaken aanlopen. Daarom gaan we in dit stappenplan je alles leren wat je moet weten. Dit is namelijk niet zomaar een stappenplan. Dit is de meest complete praktische gids, inclusief begeleidende afbeeldingen, om zelf stap voor stap een affiliate website te kunnen maken.

Ga er lekker voor zitten, pak er gerust wat drinken bij en lees met ons mee.

Spoiler: je bent niet in 10 minuten klaar met lezen, neem écht even je tijd hiervoor. Je zult er geen spijt van krijgen, beloofd! ✌🏻

In deze online affiliate marketing cursus (voor beginners) ontdek je de exacte strategie van Jari waarmee hij duizenden euro’s per maand verdient.

Klik op de knop hieronder voor meer informatie.

1. Wat is een affiliate website?

Om bij het begin te beginnen, is het belangrijk om voldoende context te geven over wat een affiliate website nou eigenlijk is.

De term “affiliate website” wordt meestal door de eigenaar van een website gebruikt om aan te duiden dat hij of zij affiliate marketing toepast op zijn of haar website.

In het kort komt het er in ieder geval op neer dat een affiliate website, simpelweg een website is waarop je waardevolle informatie plaatst, waarbij je in je teksten links plaatst naar bijvoorbeeld een bol.com. Als vervolgens een bezoeker op jouw website klikt op deze link (van bol.com) en daar een aankoop doet, krijg jij een commissie uitbetaald van bol.com. Je hebt namelijk succesvol iemand doorgestuurd vanuit jouw website en deze persoon heeft via jouw affiliate link een aankoop gedaan (we gaan hier later wat meer de diepte over in).

In ieder geval, de term “affiliate website” is ontstaan doordat mensen websites zijn gaan maken om geld te verdienen door het plaatsen van deze affiliate links in hun teksten.

Affiliate marketing leent zich uitstekend voor websites. Dit komt omdat je met een website een groot en terugkerend publiek kunt aantrekken. Dit is een essentieel onderdeel van het maken van een affiliate website. Zonder publiek (ook wel bezoekers), zul je geen affiliate marketing kunnen toepassen.

Dagelijks zijn er namelijk miljoenen zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google, die jou als bezoeker (schrijver van de zoekopdracht) leiden naar één van de talloze websites op het internet. Als jij vervolgens als “affiliate website eigenaar” de juiste informatie weet te plaatsen op je website, ontvang je uiteindelijk vanzelf bezoekers op je website (afkomstig vanuit de zoekmachines).

Doordat steeds meer mensen doorkrijgen wat de mogelijkheden zijn van een affiliate website, begint dit online business model (zo mag je het zeker noemen) steeds populair te worden. Kijk maar eens naar wat Google Trends laat zien.

Natuurlijk vinden we het super gaaf dat de affiliate marketing branche steeds groter wordt. Maar helaas brengt het ook een keerzijde met zich mee…

We merken dat mensen tegenwoordig vooral een affiliate website willen starten, om er ook geld mee te verdienen. Natuurlijk wil je beloond worden voor het werk dat je levert (een affiliate website maken kost simpelweg tijd). Toch zorgt deze instelling vaak voor een verkeerde aanpak tot succes.

Als ervaren affiliate marketeers zien wij de inkomsten van een affiliate website namelijk eerder als een “gevolg van”. Wat we hiermee bedoelen? Je verdient met een affiliate website inkomsten door mensen bepaalde producten of diensten aan te raden, maar als jij je teksten op je website zo inricht dat je eigenlijk alleen maar alles eraan wilt doen om de bezoeker door te sturen, i.p.v. dat je probeert zoveel mogelijk waarde te bieden aan de bezoeker écht verder te helpen, zul je merken dat je steeds minder resultaten gaat behalen.

Hoe dit komt? Je werkt namelijk vanuit een motivatie om “geld te verdienen met je website”, maar je vergeet dat je met een website (als je het goed doet) een hoop bezoekers gaat aantrekken die op zoek zijn naar waardevolle informatie. Het maken van pagina’s waarop alleen maar links zijn te vinden naar bijvoorbeeld bol.com, is dan simpelweg niet waardevol (genoeg).

Vandaar dat we een “affiliate website maken”, meer zien als een “informatieve website maken”. Je eerste doel is om waardevolle informatie te leveren aan de bezoekers die je mag ontvangen op je website. Als je de behoefte van de bezoeker kunt vervullen, zul je merken dat ze maar al te graag via jouw website aankopen willen doen. Ze zijn immers “voldaan” in hun informatiebehoefte en klikken dan graag via jouw links naar bijvoorbeeld bol.com om die grote televisie aan te schaffen.

Wij zien de toenemende populariteit van affiliate websites dan ook zeker niet als een “overbeviste” markt. We zien juist heel veel kansen om het beter te doen en alsnog de ladder op te klimmen van succes. Hoe je dat doet, daar helpen we je graag mee in dit artikel. Maar eerst leggen we je uit hoe een affiliate website eigenlijk werkt. Deze basiskennis is een essentieel onderdeel van het succes van jouw nieuwe affiliate website.

2. Hoe werkt een affiliate website?

Nu je weet wat een affiliate website is, is het ook handig om te weten hoe een affiliate website precies werkt.

We vertelde je al eerder over zogenoemde “affiliate links”. Daar haken we nu graag verder op in.

Een affiliate link is in de basis exact hetzelfde als een normale link. Althans, als je dit bekijkt vanuit het perspectief van een bezoeker op jouw website. Hij of zij ziet op jouw website, in jouw teksten, een link staan en klikt daarop om naar een volgende pagina te navigeren. Voor deze bezoeker is dit niet anders dan het klikken op een normale link.

Waar het verschil tussen een normale link en een affiliate link komt kijken, is dat door het klikken op een affiliate link een stukje techniek wordt gebruikt om te kunnen herleiden vanaf waar een bezoeker op de link geklikt heeft.

Ik geef je graag een concreet voorbeeld. Stel dat jij op je affiliate website een televisie promoot die op bol.com te verkrijgen is. Feitje: bol.com verkoopt dagelijks meerdere televisies, waarschijnlijk honderden of zelfs duizenden. Voor bol.com is het daarom belangrijk om te weten of jij degene bent geweest die klant X heeft doorgestuurd naar bol.com. Alleen dan kan bol.com weten, dat als klant X ook daadwerkelijk de televisie aanschaft via jouw affiliate link, dat jij degene was die daarvoor gezorgd heeft. Jij was immers degene die via je eigen website, klant X heeft doorgestuurd naar bol.com.

Zodra bol.com via hun systeem te zien krijgt: “we hebben een televisie gekocht vanwege een bezoeker afkomstig van affiliate nummer XXX“, dan kan bol.com vervolgens affiliate nummer XXX (in dit geval jij), beloond worden met een commissie. Dit gebeurt allemaal volledig automatisch, alleen als jij dus gebruik maakt van een zogenoemde affiliate link.

Maar hoe maak je gebruik van een dergelijke affiliate link? Of beter gezegd, hoe kom je dan aan zo een affiliate link?

Een affiliate link dien je te genereren bij de adverteerder, ook wel de verkoper waarvan jij graag zijn of haar producten of diensten wilt promoten. In dit geval dien je bij bol.com aan te kloppen om een affiliate link aan te maken. Dit kun je doen via het bol.com affiliate programma.

Wil je meer informatie over het genereren van affiliate links, lees dan ons uitgebreide artikel hier. Wil je meer lezen over wat een affiliate programma is, hoe je je hierbij aanmeld en welke bedrijven nog meer van dit soort programma’s aanbieden? Lees dan dit artikel voor alles ins en outs.

2.1. Verdienmodel van een affiliate website

Hierboven hebben we het gehad over affiliate links. Affiliate links zijn de “inkomsten generators” van jouw affiliate website.

Het eerste wat wellicht nu in je opkomt is; “top, dan ga ik mijn hele website vol zetten met affiliate links, want dat levert geld op“.

Alright, die gedachte gaan we dus meteen laten varen… ⛵🫡

Het klopt inderdaad dat een affiliate website zijn geld verdient door bezoekers door te sturen via affiliate links die je in je teksten hebt geplaatst. Maar het is belangrijk om te begrijpen dat enkel het plaatsen van (veel) affiliate links, niet ervoor gaat zorgen dat je ook geld gaat verdienen, laat staan veel geld.

Het valt en staat allemaal met “relevantie”. Waarom komen bezoekes op jouw website? Waar zijn ze naar op zoek? Wat willen ze weten? Eerder hebben we uitgelegd dat dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden uitgevoerd via zoekmachines. Al die mensen zijn op zoek naar informatie. Graag geef ik je hieronder een concreet voorbeeld van een mogelijk zoekopdracht en de intentie van een bezoeker.

Zoekopdracht: “beste koptelefoon”.

In het geval van bovenstaande zoekopdracht, is iemand op zoek naar de beste koptelefoon. Je zou kunnen denken: “goed, dan zoek ik op bol.com naar de beste koptelefoon en plaats ik die in een artikel op mijn website met een affiliate link erbij”. Helaas… hier ga je geen inkomsten mee scoren.

Wat we altijd proberen te doen, is je te verdiepen in de bezoeker zelf. Wat zou jij graag willen lezen als jij de beste koptelefoon zou willen aanschaffen? Persoonlijk zou ik informatie willen op doen wat een koptelefoon nou écht “goed” maakt en wat de daarbij behorende specificaties zijn (draagcomfort, noise cancelling, etc). Ook zou ik graag meerdere koptelefoons met elkaar willen vergelijken, zou ik graag een aantal gebruikersreviews willen zien en wil ik uiteraard ook weten wat de koptelefoon kost.

Zoals je merkt is het verdienmodel van een affiliate website niet enkel het plaatsen van een affiliate link. De affiliate link levert theoretisch gezien de commissie op, maar enkel een affiliate link plaatsen op een lege pagina of met te weinig context/relevantie, levert je simpelweg niks op. Niemand gaat op die affiliate link klikken.

Het mag dus ook vanzelfsprekend zijn dat je dus absoluut je pagina’s NIET vol moet gooien met affiliate links. Het gezegde “hoe meer, hoe beter” gaat hier dus absoluut NIET op.

Het draait allemaal om hoeveel waarde je kunt bieden aan je bezoeker en hoe relevant de affiliate link is in de context van de tekst van je pagina. Zonder relevantie, levert je affiliate link simpelweg niks op.

2.2. Verschillende soorten affiliate websites

Nu je weet wat een affiliate website is en hoe deze werkt, is het handig om een aantal voorbeelden te laten zien van verschillende soorten affiliate websites. Op die manier kun je al een beetje inspiratie op doen voor je eigen affiliate website.

2.2.1. Persoonlijke blog

Een persoonlijke blog is zoals de naam al suggereert een website waarop jij persoonlijk aan het woord bent. Een goed voorbeeld hiervan is de volgende website: vleugjeijsland.nl. Op deze website vind je allerlei informatie over vulkanen, watervallen en eigenlijk alles wat er te zien is in IJsland. Deze informatie wordt veelal geschreven vanuit eigen kennis en ervaring.

Maar naast het aanbieden van deze informatie, vind je er ook informatie over hotels, benodigdheden en een auto huren. Vooral de laatst genoemden, zijn zaken waarmee jij als affiliate geld kunt verdienen. Zo worden op deze website uitgebreide artikelen geschreven over welke jas je het best kunt dragen in IJsland, welke schoenen het fijnste lopen in de ruige gebieden en in welke hotels je het beste kunt overnachten. Op die manier stuurt de website mensen door naar verschillende producten en diensten. Als een bezoeker vervolgens een aankoop doet, krijgt Vleugje IJsland hierover een commissie.

2.2.2. Niche website

Een niche website is een website dat zich verdiept in één specifiek onderwerp. Als voorbeeld gebruiken we de volgende website: kindcadeautips.nl. Het onderwerp hier is “cadeau tips voor kinderen” (een zeer specifieke niche, maar met voldoende mogelijkheden om als affiliate geld te verdienen).

Een belangrijk verschil met een persoonlijke blog, is dat vaak op dit type websites jij als persoon niet op de voorgrond aanwezig bent. Je schrijft je teksten meer in de “we” vorm: “wij raden het volgende product aan…“. Verder zijn de teksten minder persoonlijk maar juist meer informerend vanuit een objectief perspectief; je vertelt niet uit eigen persoonlijke ervaringen.

Ook dit type websites schrijven artikelen over producten en diensten, waarbij ze deze vooral vergelijken op basis van verzamelde informatie op het internet. In de afbeelding hieronder zie je hoe met onze Affiliate Held plugin een mooie prijsvergelijking gemaakt is.

2.2.3. Review website

Een ander type affiliate website is een review website. Met een review website ga je de diepte in op specifieke producten en diensten. Je vertelt uit eigen ervaring en kennis waarbij je uitgebreid vertelt over alle mogelijkheden, details, specificaties, etc. Een goed voorbeeld hiervan is: iphoned.nl.

Jaarlijks brengt Apple namelijk een nieuwe iPhone uit. iPhone’s zijn nog altijd immens populair maar zijn voor de meeste mensen toch een stevige aankoop (denk aan bedragen tussen de 500 en 1500 euro). Voordat smartphone gebruikers besluiten om over te stappen naar een nieuwe telefoon, komt er daarom vaak enig onderzoek bij kijken. Past de telefoon bij mijn behoeften? Wat kun je allemaal met de telefoon? Is de telefoon beter dan de telefoon die ik nu heb? Veel mensen zoeken daarom op “iphone 14 review” (na de lancering van de iPhone 14 waren dit zelfs 4000 zoekopdrachten in één maand).

Als jij op je affiliate website vervolgens een goed artikel weet te schrijven over de iPhone 14, kun je een hoop bezoekers via de zoekmachines binnenhalen. Een commissie over een bedrag van 500 en 1500 euro, is zeker niet mis. Stel je zou een beloning van 5% krijgen over de aanschafwaarde van de iPhone, dan zit je al snel op een commissie tussen de 25 en 75 euro 😉

Let alleen wel op dat dit wel een voorbeeld is van een markt met zeer veel concurrentie (smartphone markt). Maar het gaat hier even om het voorbeeld van een review website. Dit is natuurlijk toe te passen in nog veel meer verschillende branches.

2.2.4. Vergelijk website

Het laatste voorbeeld is een vergelijk website. Op een dergelijke website worden vaak grote aantallen aan producten of diensten met elkaar vergeleken waarbij je met allerlei filters de zoekopdracht kunt verfijnen. Een voorbeeld hiervan is de website elektrischefietsvergelijker.nl.

Een dergelijke vergelijk website is vaak een moeilijkere optie om als beginnend affiliate marketeer mee te beginnen. Dit vereist namelijk enige technische kennis om grote aantallen aan producten automatisch in je website te laden en up-to-date to houden (handmatig wil je hier echt niet aan beginnen). Verder wil je enige filters laten zien zoals kleur, prijs, etc.

Helaas is er nog maar weinig goede software op de markt om dit soort websites op te zetten. Vaak ontkom je niet aan het inschakelen van een programmeur om alles goed en geautomatiseerd te laten werken.

Toch willen we je graag dit voorbeeld laten zien, zodat je een totaalbeeld krijgt van de mogelijkheden die je hebt bij het maken van een affiliate website.

3. Wat heb je nodig om een affiliate website te maken?

Een affiliatie website maken is geen “rocket science”, maar je moet natuurlijk wel weten waar je moet zoeken en wat je allemaal nodig hebt. Voordat we beginnen, daarom een paar “must-haves” voor een succesvolle carrière als affiliate marketeer (let op: skip deze niet, deze zijn zéér bepalend voor je succes).

3.1. Tijd en geduld

We vallen meteen met de deur in huis: een affiliate marketing website maken kost tijd! Hoeveel tijd? Dat hangt van je situatie af. Als we de vraag willen beantwoorden: “Hoelang duurt het om een affiliate website te maken?”, dan kunnen we dit op twee verschillende manieren beantwoorden.

  1. De feitelijke duur om een website te maken. Als je dit ultieme stappenplan volgt, kun je binnen +/- 4 uur een mooie lege affiliate marketing website bouwen. Een website online zetten is namelijk zo gepiept. Wij doen het inmiddels in minder dan 1 uur 😉
  2. Hoelang het duurt voordat een affiliate website succesvol is. Dit is wat vaak wordt bedoeld bij de vraag “Hoelang duurt het om een affiliate website te maken?”. Uit eigen ervaring en uit case-studies weten we dat je minimaal 9 tot 12 maanden nodig hebt om je eerste resultaten te zien (€50 tot €100 per maand)… Yes, je hoort het goed. Dat betekent dat je zeker de eerste maanden “voor niks werkt”. Is dat dan erg? Nee, zeker niet. Wij zelf behalen inmiddels mijlpalen van €8.000 en €10.000 per maand, maar dat duurt jaren en zet je zeker niet binnen een paar maanden op. De resultaten kunnen heel groot zijn, maar de aanloop daar naar kan het nodige geduld zeker op de proef stellen. Maar let op: uit eigen ervaring weten dat van €0 naar €100 euro per maand de nodige maanden tijd kost, maar vaak gaan stappen van €1000 naar bijvoorbeeld €1500 een stuk sneller. Exponentiële groei, een interessant element binnen de affiliate marketing branche. Als het balletje eenmaal gaat rollen, dan kan het ook écht hard gaan!

Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat affiliate marketing géén “get-rich-quick” methode is. Zonder tijd en geduld gaat het sowieso niet lukken en kun je er beter niet aan beginnen (neem je affiliate business serieus!).

3.2. Mindset van een ondernemer

Als je een succesvolle affiliate marketing website wilt gaan maken, moet je je website gaan zien als een bedrijf. Dit betekent dus ook dat je dient te investeren. Als een bedrijf niet investeert in groei, kent het bedrijf in 9 van de 10 gevallen geen succes. Als je al je verdiensten meteen opneemt naar je privérekening groei je véél langzamer (óf zelfs niet).

Wij hanteren zelf de onderstaande richtlijn.

“Iedere €10.000 die je investeert, kan met de juiste aandacht en vaardigheden omgezet worden naar een affiliate marketing website die iedere maand minimaal €2.500 aan omzet oplevert.*

*= Belangrijk om te vermelden is dat dit op basis is van onze eigen skills, visie en ervaring. Wij raden altijd af om zonder kennis zoveel geld te investeren als je niet weet wat je doet. Bovenstaand mag je voor nu dan ook nog even met een korreltje zout nemen, aangezien het ook zeker niet nodig is om dat soort bedragen direct te gaan investeren. Dit is enkel om een beeld te geven van de mogelijkheden.

Ook goed om te vermelden is dat het herinvesteren van je verdiende commissies de sleutel is tot een affiliate website die meer dan €100 per dag kan opleveren. In het begin zijn de inkomsten uit je website erg laag. Deze inkomsten heb je op dit moment niet nodig en kun je beter terug stoppen in je website. Geloof me, je bent me later dankbaar 🫢

3.3. Budget om te investeren

Met een mooi bruggetje komen we bij het derde punt wat je nodig hebt om een affiliate website te maken. Oh oh oh, wat was het toch mooi geweest om “gratis geld” te verdienen 😜…

Helaas lees je steeds vaker dat affiliate marketing “gratis” is.

Wij zijn ervan overtuigd dat affiliate marketing in principe niet gratis is. Om een affiliate website te maken heb je immers een computer nodig. Deze heb je waarschijnlijk al, maar toch. Niet gratis. Ook heb je een domeinnaam, een webhostingpakket en verschillende stukken software nodig om jezelf te helpen tot nieuwe hoogtes.

Denken dat je gratis geld kan verdienen is “too good to be true”. Trap er niet in! Dit soort “onzin-gedachten” zijn behoorlijk destructief voor je mindset. Als je veel geld wilt verdienen, moet je geld laten rollen. Dit geldt óók voor affiliate marketing 💸

3.4. Passie tegenover winst

De eeuwige discussie in affiliate marketing wereld die waarschijnlijk ook nog nooit is opgelost.

Maar vandaag de dag ga ik het voor eens en altijd voor je oplossen. Als je een affiliate website wilt maken, móét je een niche (onderwerp) kiezen waar je passie voor hebt of iets waar je veel van weet.

Ter illustratie het volgende. Aangezien je deze handleiding leest heb je nog nooit eerder een affiliate website gemaakt. Je zal nog niet over het nodige budget en de vaardigheden beschikken om teksten en andere taken uit te besteden. Kortom: jij gaat zelf je eigen teksten schrijven om je affiliate website te vullen.

Als je geen raakvlakken hebt met je niche en zomaar een niche kiest waar je van weet dat er veel geld mee verdiend kan worden, ga je (helaas) niet succesvol worden. Je eerste website moet wat ons betreft altijd een website zijn waar je passie voor hebt of waar je veel vanaf weet (het liefst zelfs beiden).

Zoals eerder aangegeven is er nog altijd een discussie gaande wat beter is. In de internationale affiliate community noemen ze dit “passion versus profit”. Ik pas het liever aan naar “passion = profit”. Zonder passie, geen energie. Zonder energie, geen actie. Zonder actie geen resultaat 🙏🏻

3.5. Consistentie en doorzettingsvermogen

We hebben het al eerder gehad over tijd en geduld, maar ook consistentie en doorzettingsvermogen mogen niet ontbreken. Het bouwen van een affiliate website, is in principe het werk niet. Een lege website met een mooie layout heb je zo in elkaar geflanst. Het echt werk zit hem in waardevolle content schrijven, schrijven en nog eens schrijven.

Hier komt een stukje volharding kijken, zeker in de eerste maanden als nog niemand jouw website bezoekt en je eigenlijk maar in de “open lucht” aan het schrijven bent. Dit zijn de momenten dat je denkt aan opgeven, vraag je je af waarvoor je het eigenlijk doet en ben je geneigd om de handdoek in de ring te gooien.

DAT moment, is HET moment om dus NIET op te geven. Als je van jezelf weet dat je het nodige onderzoek hebt gedaan, je een goed plant hebt bedacht en als je weet dat er geld te verdienen valt in jouw niche (dit ga je allemaal leren verderop in dit artikel), dan is het een kwestie van doorpakken.

Je gaat fouten maken, je artikelen zullen niet perfect zijn… maar gaande weg blijf je leren!

Dit is ook het stukje waaruit blijkt dat het zó belangrijk is om te kiezen voor een onderwerp waarvoor je een passie hebt of waar je simpelweg veel over weet. Dat maakt deze hele “journey” 100x makkelijk dan dat je ergens over gaat schrijven waar je niks van weet én wat je niet leuk vind. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Goed, nu je de juiste mindset hebt, is het tijd om over te gaan op het echte werk; de eerste bouwstenen leggen van je affiliate marketing business.

Let’s go! 🙌🏻

4. Je eigen affiliate website maken in 7 stappen

Het is tijd om aan de slag te gaan met het maken van je eigen affiliate website. In de onderstaande stappen gaan we je precies uitleggen wat je moet doen. Kom je er niet uit of heb je vragen over bepaalde zaken? Laat dan gerust een reactie achter onderaan dit artikel of stuur ons gerust een bericht via het contactformulier. We helpen je graag verder 😊

4.1. Kies een onderwerp

Om te kunnen beginnen met het maken van je affiliate website, is het belangrijk om een onderwerp te kiezen. Het kiezen van een onderwerp is een cruciaal aspect voor het succes van je affiliate website. Laten we hier daarom even goed voor gaan zitten, voordat je het eerste beste onderwerp uit de lucht plukt.

4.1.1. Wat zijn je interesses?

De allereerste stap die je gaat zetten om je onderwerp te bepalen, is om in jezelf na te gaan waar je interesses liggen. In het blog artikel “beginnen met affiliate marketing” op onze website, vind je een zeer uitgebreid stuk over hoe je dit aanpakt inclusief verschillende voorbeelden. Ik raad je zeker aan hier naar te kijken.

In het kort, komt het er op neer dat je iets kiest waar je al (veel) verstand van hebt. Dit scheelt namelijk een hele hoop tijd en energie bij het schrijven van teksten voor je affiliate website. Iets waar je namelijk al verstand van hebt, kun je zo uit je hoofd op papier zetten. Maar iets waar je geen kaas van gegeten hebt, dien je toch eerst nader te onderzoeken voordat je er iets zinnigs over kunt schrijven.

Het is daarom super voordelig om voor een onderwerp te kiezen waar jouw interesses liggen. Maar… dat is zeker niet alles. Er zijn meerdere criteria belangrijk bij het kiezen van het juiste onderwerp.

4.1.2. Marktonderzoek

Marktonderzoek is één van de belangrijkste factoren bij het kiezen van je onderwerp. Je hebt waarschijnlijk al één of meerdere onderwerpen in gedachten, maar het is nu zaak om te gaan valideren of dit onderwerp geschikt is voor je affiliate website.

Het uitvoeren van marktonderzoek doe je door tools zoals UberSuggest te gebruiken. UberSuggest een zogenoemde zoekwoordonderzoek tool. Hiermee kun je opzoeken hoevaak bepaalde zoekopdrachten maandelijks worden uitgevoerd in de zoekmachines.

Hieronder zie je een voorbeeld van het zoekwoord “gezonde shakes”, stel dat je gekozen hebt voor het onderwerp “gezond eten”. Hier wordt maandelijks 260 keer opgezocht binnen Nederland.

Door deze informatie vanuit UberSuggest te verkrijgen, kun je een goed beeld krijgen of jouw onderwerp levensvatbaar is. Wat we daarmee bedoelen? Als je een heel specifiek onderwerp kiest, waar vrijwel nooit iemand naar zoekt, dan is de kans klein dat je voldoende bezoekers gaat aantrekken om de gewenste resultaten te behalen met je affiliate website.

Probeer in ieder geval genoeg verschillende zoektermen binnen jouw onderwerp na te gaan, om te kijken of er voldoende zoekvolume aanwezig is. Naast “gezonde shakes” kun je binnen het onderwerp “gezond eten” ook eens kijken naar zoektermen als “gezond snoepen”, “gezonde recepten”, etc. Door verschillende zoektermen na te gaan, kun je een beter totaalbeeld krijgen van jouw onderwerp en de potentie van het aantal bezoekers dat je kunt gaan krijgen op je affiliate website.

Kortom, met UberSuggest kun je precies nagaan, hoevaak mensen zoeken naar zaken binnen jouw onderwerp. Wederom wil ik je erop wijzen dat dit nog veel uitgebreider besproken wordt in het artikel “beginnen met affiliate marketing” op onze website.

4.1.3. Concurrentie

Nadat je onderzocht hebt, hoevaak mensen zoeken naar jouw onderwerp is het zaak om te ontdekken hoeveel concurrentie je hebt. Waarom dit belangrijk is? Je wilt het jezelf niet te moeilijk maken met je eerste affiliate website. Simple as that.

In een ideaal scenario zou het fijn zijn als je binnen enkele maanden je eerste commissie behaalt. Op die manier blijf je gemotiveerd en houd je het leuk.

Om ervoor te zorgen dat je dit kunt gaan behalen, is het belangrijk dat je niet een onderwerp kiest met torenhoge concurrentie. Onderwerpen met hoge concurrentie zijn vaak onderwerpen die vrij globaal zijn. Denk aan “sporten”, “dieren”, “eten”, “elektronica”, etc. Dit zijn onderwerpen waar ontzettend veel opgezocht wordt, maar waarbij de concurrentie dus ook moordend is. Hier wil je niet aan beginnen.

Wat je wél wilt doen, is een zogenoemde “niche” kiezen. Dit is een kleiner onderwerp binnen een groter onderwerp zoals hierboven genoemd. Zo kun je denken aan bijvoorbeeld het onderwerp “honden”. Dit is een kleiner onderwerp binnen het onderwerp “dieren”.

Maar wellicht is dit nóg te concurrerend; er zijn immers al veel algemene websites over honden te vinden. Vervolgens kun je je onderwerp nóg specifieker maken. Denk bijvoorbeeld aan het onderwerp de “border collie”. Dit is een specifiek hondenras. Door het kiezen van dit specifieke onderwerp, sluit je nog meer concurrentie uit.

Vanzelfsprekend betekent dat bij het kiezen voor een dergelijk “kleiner” onderwerp, er ook minder zoekvolume aanwezig is. Dit is hoeft zeker geen probleem te zijn. In het geval van het onderwerp “border collie” zijn er namelijk méér dan genoeg zoektermen aanwezig. Bekijk maar eens de afbeelding hieronder. Het zoekvolume op “border collie” is eigenlijk nog steeds vrij hoog.

Maar de zoekwoorden waarin de woorden “border collie” verwerkt zit (zie afbeelding hieronder), hebben al een stuk minder zoekvolume. Deze zijn perfect om artikelen over te schrijven. Zodra je zoekwoorden vind met dergelijke aantallen, weet je dat je een onderwerp te pakken hebt met niet té veel concurrentie.

Over het algemeen wil je als beginnende affiliate marketeer voor zoekwoorden schrijven die over ongeveer tussen de 0 en 2500 aan zoekvolume beschikken. De kans om hiermee goed vindbaar te worden in de zoekmachines is aanzienlijk hoger dan dat je schrijft voor zoekwoorden met 10.000+ zoekvolume.

Aanvullend kun je kijken naar de “SEO moeilijkheid” in de afbeeldingen hierboven. Dit is een getal van 0 tot 100 (0 het makkelijkst en 100 het moeilijkst) waarbij je een indicatie krijgt hoe moeilijk het is om op een dergelijk zoekwoord goed gevonden te worden in de zoekmachines.

Om je concurrentieonderzoek af te ronden is het ook belangrijk dat je daadwerkelijk op zoek gaat naar je concurrenten. Gebruik de zoektermen die je gevonden hebt om eens op de 1e pagina van bijvoorbeeld Google een aantal websites te bezoeken.

Vind je vervolgens teksten die jij beter zou kunnen schrijven, waarbij je meer invalshoeken kunt toevoegen of simpelweg meer waarde kunt bieden? Dan weet je dat je een potentieel goed onderwerp te pakken hebt.

4.1.4. Is er geld mee te verdienen?

Geld verdienen, het hoort er toch wel bij. Na alle tijd die je in je affiliate website steekt, alle waarden die je biedt aan je bezoekers, is het fijn als het ook resultaten oplevert voor jou. Voordat je definitief je onderwerp kiest, is het daarom belangrijk om er zeker van te zijn dat er geld te verdienen valt met affiliate marketing binnen jouw onderwerp.

Om je alvast goed nieuws te geven; heel veel onderwerpen zijn geschikt om geld mee te verdienen. Affiliate marketing is een business model dat door veel verkopers en aanbieders van producten en diensten wordt toegepast, waardoor het aanbod voor jou als affiliate marketeer ontzettend groot is. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel promoten; televisies, vakanties, hotels, telefoonabonnementen, matrassen, etenswaar, etc.

Om erachter te komen of je geld kunt verdienen met je onderwerp, dien je jezelf de vraag te stellen of er bepaalde producten of diensten binnen het onderwerp gekocht worden door jouw doelgroep. Jouw doelgroep zijn de mensen die jouw website bezoeken. Wat zijn dit voor type mensen en wat zijn de dingen die zij aanschaffen?

Als je een aantal producten of diensten kunt achterhalen die jouw doelgroep koopt, weet je eigenlijk al vrijwel zeker dat er geld te verdienen moet zijn binnen jouw onderwerp. Zoals hierboven uitgelegd is er voor ieder product of dienst wel een affiliate programma te vinden. Hoe je een dergelijk affiliate programma kunt vinden, daar gaan we het verderop nog over hebben. But first things first.

4.1.5. Voorbeeld onderwerpen

Om je alvast een goede start te geven, hebben we een aantal voorbeeld onderwerpen voor je op een rijtje gezet. Het is niet direct de bedoeling dat je één van de onderstaande kiest (kan wel uiteraard), maar we hopen vooral dat het je op ideeën brengt en dat je er inspiratie uit kunt halen.

  • Auto reparatie en onderhoud
  • Tennis
  • Knaagdieren
  • Binnenshuis klussen
  • Gezonde voeding
  • PS4 games
  • Backpacken
  • Wintersport

We verwijzen je graag nog een keer door naar het artikel “beginnen met affiliate marketing” met nog veel meer voorbeeld onderwerpen. Binnen al deze onderwerpen zijn er tal van producten en of diensten te promoten via affiliate marketing.

4.2. Registreer een domeinnaam

Alright, het onderwerp van je affiliate website heb je als het goed is bedacht, onderzocht en geverifieerd. Laten we eens gaan nadenken over een naam voor je website.

De naam van je website is in principe (naar onze mening), niet super belangrijk. Het belangrijkste is, dat de naam enigszins over je onderwerp gaat en dat het makkelijk te typen is. Wat bedoelen we daar mee? Geen gebruik van onnodige koppeltekens “-“, een te lange naam of een naam met moeilijke woorden. Houd het vooral simpel. Hoe simpeler, hoe beter! Blijf hier niet te lang in hangen en bedenk een leuke toepasselijke naam voor je affiliate website.

Zelf registreren we al onze domeinnamen bij Vimexx.nl. Vimexx hanteert schappelijke prijzen, dat is een belangrijk punt bij het registreren van een domeinnaam. In principe is een domeinnaam namelijk niet meer dan een domeinnaam. Wat we daarmee bedoelen? Dat betekent dat je bij een andere partij niet meer “waar voor je geld” krijgt als je daar meer voor een domeinnaam betaald. Het is dus prima om voor de goedkoopste optie te kiezen. Let op: dit geldt NIET voor webhosting. Daar komen we later op terug.

Aangezien een domeinnaam uniek moet zijn en dus nog niet in gebruik mag zijn door iemand anders, dien je altijd te controleren of je verzonnen domeinnaam nog wel beschikbaar is. Op de homepage van Vimexx kun je dat makkelijk controleren.

Vul je verzonnen domeinnaam in en klik op “check”. Vervolgens krijg je te zien of de domeinnaam nog vrij is. Als dit het geval is, zul je de knop “registreren” zien staan. Klik hier op om de domeinnaam in je winkelmand te plaatsen. Is de domeinnaam al bezet? Dan zie je de knop “verhuizen” staan. Je dient dan een andere domeinnaam te kiezen.

Tip: kies bij voorkeur altijd voor een .nl-domeinnaam. Nederlandse bezoekers klikken in de zoekmachines liever op een website met een .nl-domeinnaam, dan dat ze op een extensie als .net of .info klikken. Het straalt namelijk betrouwbaarheid uit doordat je website écht gemaakt is voor het Nederlandse publiek. Verder is het ook een kwestie van gemak; Nederlanders zijn gewend om voor Nederlandse sites een .nl achter de naam van je website te typen.

Stop! Voordat je je domeinnaam gaat afrekenen, lees eerst nog even goed de volgende stap door. Zo kun je tegelijk met de registratie van je domeinnaam ook meteen een webhostingpakket afnemen.

4.3. Neem een webhostingpakket af

Naast het registreren van een domeinnaam (het liefst een .nl-domeinnaam), dien je ook een webhostingpakket af te nemen. Je domeinnaam is slechts de naam die gekoppeld is aan je website, niet meer dan dat.

Je website zelf bestaat uit een hoop bestanden en mappen. Om deze bestanden en mappen te koppelen aan jouw domeinnaam, dien je nog een webserver af te nemen. Op deze webserver kun je je website-bestanden plaatsen en vervolgens koppel je hieraan je domeinnaam. Zonder deze koppeling is je website namelijk niet te bereiken voor je bezoekers.

Webhosting nemen wij ook bij Vimexx.nl af. Dit doen we niet omdat zij de goedkoopste zijn (al hebben ze zeker concurrerende prijzen!) maar omdat we zeer goede ervaring hebben met hun support afdeling en omdat de webservers die zij aanbieden krachtig en snel zijn. Dit is een belangrijk punt om in overweging te nemen bij een webhostingpakket. Er zijn namelijk tal veel van webhostingproviders die het niet hebben over de kracht en snelheid die je afneemt. Zonde!

Websites vallen of staan tegenwoordig met de snelheid en het gemak voor je bezoekers. Ook wordt je website beter in de zoekmachines gevonden als je website snel is. Het is daarom enorm belangrijk om altijd te kiezen voor een webhostingpakket met genoeg kracht en snelheid.

Alle hostingpakketten van Vimexx kun je bekijken op deze pagina. Als startende affiliate volstaat het om te kiezen voor het “start” pakket (gebruik de pijl naar links om dat pakket naar voren te laten komen). Zodra je merkt dat je meer snelheid of kracht nodig hebt kun je later altijd gemakkelijk upgraden naar een hoger pakket. Dit gebeurt volledig automatisch en wordt na betaling (na de upgrade) direct voor je doorgevoerd. Vandaar dat je dus prima met het kleinste pakket kunt beginnen.

Belangrijk: zodra je een domeinnaam in je winkelmand hebt toegevoegd (zoals benoemd in de vorige stap), kun je hier direct een hostingpakket aan koppelen. Klik op “kies een hostingpakket”, daarna op “website pakketten” en kies vervolgens je gewenste hostingpakket. Doe dit alvast zodat je hier geen omkijken meer naar hebt 😊 (het koppelen kan overigens ook nog prima na het afrekenen, geen zorgen).

Let op: bij het afrekenen bij Vimexx wordt er automatisch een “.online” domeinnaam toegevoegd in je winkelmand. Er staat bij dat dit gratis is, maar dit is enkel voor het eerste jaar. Verder heb je dit domeinnaam überhaupt niet nodig. Verwijder deze indien gewenst, uit je winkelmand.

4.4. Bouw een website

Voor vele is dit misschien wel het spannendste om te doen; je eerste echt website online zetten. Stap voor stap laten we je zien wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen. Lukt er onderweg iets niet? Neem dan zeker even contact met ons op.

4.4.1. WordPress installeren

Zodra je je domeinnaam en webhostingpakket hebt aangeschaft, krijg je via de mail een bericht met jouw inloggegevens. Met deze inloggegevens kun je terecht in je controlepaneel van je website, dit is de plek waar je jouw website kunt gaan instellen. Als je hebt gekozen voor een webhostingpakket bij Vimexx, dan zul je logingegevens ontvangen voor een zogenoemde “DirectAdmin” omgeving.

DirectAdmin is één van de vele soorten controlepanelen beschikbaar op de markt. Zo heb je ook nog “cPanel” en bijvoorbeeld “Plesk”. In principe bieden ze allemaal ongeveer dezelfde functionaliteiten alleen kan het verschillen afhankelijk van welke webhostingprovider je hebt, welk type controlepaneel je krijgt.

Voor dit artikel gaan we er even vanuit dat je een webhostingpakket bij Vimexx hebt afgenomen en dat je daarom beschikt over een DirectAdmin controlepaneel. Heb je een andere controlepaneel? Geen paniek! Je kunt de onderstaande stappen alsnog volgen alleen staan de opties wellicht op andere plekken of hebben ze een nét iets andere benaming.

WordPress installeren is met de controlepanelen van tegenwoordig een fluitje van een cent. In de meeste controlepanelen vind je namelijk de tool “Installatron”. Installatron is een tool waarmee je allerlei soorten CMS’en (content management systemen) met één druk op de knop kunt installeren. In ons geval willen we graag het CMS WordPress installeren.

Navigeer in je controlepaneel naar “Installatron”.

Klik vervolgens op het WordPress-icoon om WordPress te installeren op je website.

Klik in het volgende scherm op “install this application”.

In het volgende scherm krijg je een hoop opties te zien, maar schrik niet, er zijn maar een aantal opties écht belangrijk.

  • Kies bij “language” voor “Nederlands (Dutch)”.
  • Verander “Administrator Username” naar een unieke eigen gebruikersnaam. Dit is belangrijk om te doen omdat je hierdoor al een stukje beveiliging op je website hanteert. Het is namelijk geen goed idee om de standaard “admin” gebruikersnaam te gebruiken.
  • Kies een sterk wachtwoord en bewaar deze goed (heel belangrijk). Deze heb je namelijk nodig om in te loggen op je WordPress omgeving.
  • Controleer of het juiste e-mailadres is ingevuld.
  • Maak een titel voor je website. Probeer hier niet te lang bij stil te staan, deze kun je later altijd nog veranderen.
  • Maak een tagline voor je website (slogan). Ook dit is later aan te passen, als je dit nu nog niet weet kun je dit voorlopig leeg laten.

Alle bovenstaande punten doorlopen? De rest van de opties kun je laten staan, zoals ze staan. Klik als je klaar bent onderaan op de knop “install”.

Klaar! Je hebt zojuist WordPress succesvol geïnstalleerd op je website. Makkelijk toch? 😎

Om vervolgens in te loggen op je website typ je “/wp-admin” of “/login” achter je domeinnaam. Op die manier kun je inloggen op je WordPress omgeving en beginnen met het instellen van je website.

Voorbeeld van de inlogpagina van je website: jouwdomeinnaam.nl/wp-admin of jouwdomeinnaam.nl/login

4.4.2. Thema installeren

Zodra je WordPress hebt geïnstalleerd, heb je niet meer dan een “kale” website. Als het goed is er een standaard thema geactiveerd die de huidige uitstraling van je website bepaalt. Een thema is namelijk hetgeen dat de layout en uitstraling van je website bepaalt. Je kunt een thema zien als de “template” van je website.

De kans is groot dat het huidige thema niet jouw smaak is en dat je graag een ander thema wilt gaan installeren om je website in te richten. We vertellen je graag hoe je dit doet.

Zodra je ingelogd bent in je WordPress omgeving (zie de voorbeeld loginpagina in de vorige stap), navigeer je via het linker menu naar “weergave” en kies je vervolgens voor “thema’s”.

In het volgende scherm klik je vervolgens op de knop bovenaan “nieuwe toevoegen”.

In het scherm dat je daarna ziet, kun je vervolgens verschillende thema’s ontdekken. Alle thema’s die je hier ziet zijn gratis. Je kunt ze met een simpele druk op de knop installeren en vervolgens activeren op je website. Scroll gerust eens op je gemak door het aanbod heen en probeer gerust eens een thema uit. Vervolgens navigeer je na het activeren van een nieuw thema, naar de homepagina van je website om het resultaat te bekijken.

Let op: aangezien je nog geen teksten of niks op je website hebt, zal er in principe niet veel veranderen bij het kiezen van een ander thema. Een thema valt en staat natuurlijk met de content die je plaatst op je website. Denk aan teksten, afbeeldingen, banners. etc.

Naast deze gratis thema’s, zijn er ook veel verschillende “premium” thema’s te verkrijgen. Premium thema’s zijn betaalde thema’s die meer functionaliteiten aanbieden dan gratis thema’s. Gratis thema’s zijn namelijk vaak vrij “basic” en de instelmogelijkheden zijn beperkt. Kies je voor een premium thema? Dan kun je je creatieve geest helemaal loslaten en de mooiste websites maken.

Zelf hebben we een speciaal thema ontwikkelt speciaal voor mensen die een affiliate marketing website maken. Dit is het Affiliate Held Thema. Met dit thema creëer je een website die helemaal ingericht is om jouw affiliate website naar een hoger niveau te tillen. Wil je jouw website direct een kickstart geven? Dan raden we je aan de informatiepagina van het Affiliate Held Thema te bekijken via deze link.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe jouw affiliate website eruit kan zien met het Affiliate Held Thema.

Heb je vragen over het Affiliate Held Thema of twijfel je of het thema iets voor jouw website is? Neem dan gerust contact met ons op.

4.4.3. Plugins installeren

Top! Je hebt WordPress geïnstalleerd, je hebt als het goed is een mooi thema geïnstalleerd en nu is het tijd om de benodigde plugins te gaan installeren.

Oké wacht… wat zijn plugins? Plugins zijn extra functionaliteiten die je kunt installeren bovenop jouw WordPress installatie. Waarom je dit wilt doen? WordPress is in principe een vrij uitgebreid CMS, maar om het beste uit je website te kunnen halen, zijn er zogenoemde “plugins” beschikbaar die je met één druk op de knop kunt installeren op je website. Zie deze plugins als extra aanvullende modules om je website mee te verreiken en te verbeteren.

Om plugins te installeren op je website, ga je via het linkermenu in je WordPress omgeving naar “plugins” en vervolgens kies je voor “nieuwe plugin”.

Op de pagina die je te zien krijgt, krijg je net zoals bij het thema-overzicht, ook direct een heleboel plugins te zien die je gemakkelijk kunt installeren.

Let op: we willen je graag alvast een waarschuwing geven dat het installeren van plugins risicovol kán zijn. Plugins brengen extra functionaliteiten met zich mee die dus ook extra problemen met zich mee kunnen brengen. Plugins worden namelijk net zoals thema’s ontwikkeld door externe partijen. Niet alle externe partijen maken kwalitatieve plugins en/of thema’s. Wees daarom altijd kritisch bij het uitkeizen van welke plugins je wilt gebruiken en let daarbij ook goed op het aantal activaties en reviews dat een plugin heeft.

Persoonlijk maken we op onze affiliate websites gebruik van minimaal de onderstaande plugins.

  • Affiliate Held – naast het uitbrengen van een eigen WordPress thema, beschikken we ook over een eigen WordPress plugin. Met deze plugin maak je in een handomdraai prachtige productvergelijkingen voor op je affiliate website. Door producten te vergelijken biedt je gebruikers een duidelijk aanbod om via jouw website de beste deals te scoren. Ben je van plan productreviews te schrijven of wil je producten op een andere manier producten verwerken in je teksten? Dan is deze plugin écht een aanrader als je je resultaten wilt vergroten en veel tijd wilt besparen. Bekijk gerust onze informatiepagina hier voor meer informatie.
  • Contact Form 7 – zonder een contactformulier is je website niet compleet. Het kan goed zijn dat je bezoekers vragen hebben over de informatie op je website of dat een bedrijf contact wilt opnemen voor een samenwerking. Het is daarom belangrijk om bereikbaar te zijn. De verstandigste optie is om een contactformulier op je website te installeren en niet je e-mailadres op je website te plaatsen. Als je dit laatste doet zul je vanzelf gaan merken dat je veel spam in je inbox gaat ontvangen. Dit voorkom je door gebruik te maken van een contactformulier waarbij je niet openbaar je e-mailadres op je website hoeft te zetten.
  • Yoast SEO – als laatste raden we aan de plugin “Yoast SEO” te installeren om je website “zoekmachine vriendelijk” te maken. Deze plugin zorgt er namelijk voor dat je je paginatitels, paginabeschrijvingen en teksten kunt optimaliseren zodat je goed gevonden gaat worden in de zoekmachines. Dit doet de plugin niet automatisch, maar de plugin zorgt er wel voor dat je gemakkelijk bepaalde “checklists” kunt nagaan om te kijken of je voldaan hebt aan verschillende “best practices”. Dit houdt in dat de plugin controleert of je titels, beschrijvingen en teksten wel de juiste zoekwoorden bevatten en zo niet, krijg je daarvan een indicatie. Al met al een zeer waardevolle plugin. Later gaan we wat dieper in op het stukje “zoekmachine vriendelijk” maken van je affiliate website.

4.5. Schrijf waardevolle content

Je hebt het wellicht al een paar keer voorbij zien komen. Het schrijven van waardevolle content. Volgens ons is dit namelijk dé sleutel tot succes van jouw affiliate website. We gaan hier daarom graag nog wat dieper op in. Want wat is “waardevolle content” nou eigenlijk?

Waardevolle content wordt gedefinieerd door informatie te verschaffen die door de bezoeker van jouw website als “waardevol” wordt gezien. Om dit verder toe te lichten gebruiken we graag een aantal voorbeelden van waardevolle maar ook niet waardevolle content.

Waardevolle content: jouw bezoeker is op zoek naar informatie over televisies. Je bezoeker is namelijk van plan om een nieuwe televisie aan te schaffen maar twijfelt over hoe groot de televisie moet zijn, welke specificaties de televisie moet hebben en waar de televisie het beste besteld kan worden i.v.m. bijbehorende service en garantie. Om jouw bezoeker in deze situatie zo goed mogelijk te helpen, is door de vragen die de bezoeker heeft, zo nauwkeurig mogelijk te gaan beantwoorden. In jouw artikel wil je dus inhaken op de gewenste afstand dat je voor je televisie zit, dit bepaalt namelijk hoe groot jouw televisie moet zijn. Als jouw televisie namelijk heel groot is, wil je er niet met je neus recht voor zitten. Vervolgens wil je informatie verschaffen over de verschillende soorten televisies, tegenwoordig heb je allerlei verschillende technieken zoals OLED, QLED, etc. Wat zijn de verschillen hierin en de eventuele extra kosten die daarbij komen kijken? Tenslotte wil je nog verschillende televisies laten zien, die mogelijk interessant kunnen zijn voor je bezoeker. Waar kun je deze televisies kopen en waar krijg je de beste service en garantie? Ook is het belangrijk om te weten waar de televisie daadwerkelijk op voorraad is. Als je alle vragen van je bezoeker hebt kunnen beantwoorden, dan weet je dat je artikel waardevol is.

Niet waardevolle content: een lijst met 10 random televisies, zonder specificaties, zonder voorraadindicatie, zonder extra aanvullende informatie waarmee de bezoeker aan de slag kan om te bepalen welke televisie hij wilt aanschaffen.

Zie je het verschil? Vrij duidelijk wat ons betreft. Het schrijven van waardevolle content is dan ook zeker niet makkelijk. Je dient écht in de huid van je bezoeker te kruipen, te snappen waar de pijnpunten liggen om vervolgens een tekst te schrijven die aansluit bij de wensen en behoeften van de bezoeker. Door dit zorgvuldig te doen, ga je niet alleen meer bezoekers helpen de beste televisie aan te schaffen. Nee, je gaat ook merken dat dit zijn vruchten behoorlijk gaat afwerpen, dat bezoekers graag naar jouw affiliate website komen voor de beste informatie over televisies en dat jij rijkelijk beloond gaat worden voor het doorsturen van tevreden bezoekers.

Het kost al met al wat tijd om waardevolle content te schrijven, maar je zult merken dat je er altijd voor beloond wordt. We blijven er dan ook op hameren dat de informatie op je website waardevol moet zijn.

Als je merkt dat dit voor een bepaald onderwerp niet lukt, dan is dat zeker geen ramp. Doe onderzoek naar het onderwerp waarover je wilt schrijven, verdiep je in de materie (alle ins en outs), verplaats jezelf in je potentiële bezoekers en begin daarna pas met het schrijven van je content. Er is altijd waarde te bieden. Het is aan jou om die waarde te onderzoeken, te begrijpen en om te zetten naar waardevolle artikelen.

4.5.1. Zoekwoordonderzoek

Eerder in dit artikel, bij het kiezen van het onderwerp van je affiliate website, heb je als het goed is al een klein beetje aan zoekwoordonderzoek gedaan.

Zoekwoordonderzoek is van essentieel belang om te weten waarover je dient te schrijven op je affiliate website. Je kunt willekeurig waardevolle content gaan schrijven, maar als vervolgens niemand dit leest, dan is dat natuurlijk heel erg zonde. Vandaar dat we zoekwoordonderzoek gaan uitvoeren.

Met zoekwoordonderzoek ga je erachter komen, wat de informatiebehoefte is van je potentiële bezoekers.

We pakken UberSuggest er weer bij om inspiratie op te doen voor de teksten op je affiliate website. Via UberSuggest kun je namelijk onderzoeken welke zoekwoorden veelal gebruikt worden om informatie te vinden via zoekmachines.

Eerder hadden we het over het onderwerp “border collie” een specifiek hondenras waarover je een mooie affiliate website kunt maken. Door in UberSuggest “border collie” in te vullen, krijgen we al snel een hele waslijst aan zoekwoorden inclusief bijbehorende zoekvolumes en moeilijkheid.

De zoekvolumes en moeilijkheid zijn een goede indicatie om te bepalen hoeveel potentie en concurrentie er op een zoekwoord zitten.

Bij voorkeur kun je het beste beginnen met zoekwoorden van minder dan 100 zoekvolume per maand en minder dan 25 moeilijkheid. Dit zorgt er namelijk voor dat de artikelen die je schrijft, grotere kans hebben om op kortere termijn vindbaar te worden in de zoekmachines.

Als je direct begint met meer concurrerende zoekwoorden met hoger zoekvolume, dan kan het zomaar zijn dat je wat langer moet wachten op je eerste bezoekers. Om de motivatie erin te houden met je affiliate website, is het daarom interessanter om te beginnen met de minder moeilijke zoekwoorden.

Maak vervolgens een lijst voor jezelf met de zoekwoorden waarover je een tekst wilt schrijven. Creëer hierin onderscheid tussen informatieve artikelen en artikelen waarin je producten of diensten kunt gaan promoten. Om een autoritaire affiliate website te maken, is het namelijk belangrijk om af en toe informatieve artikelen te schrijven. Informatieve artikelen versterken namelijk je “merk” als affiliate website waardoor mensen graag naar jouw website komen voor informatie.

Ondanks dat informatieve artikelen niet altijd een optie bieden om aansluitende producten of diensten te promoten, zijn ze dus wel zeker waardevol voor je affiliate website. Probeer in ieder geval dat 20 tot 30% van je artikelen, informatief zijn.

Zodra je dit hebt gedaan, heb je je zoekwoordonderzoek voltooid en ben je klaar om te gaan beginnen met je eerste artikel.

4.5.2. Schrijfskelet maken

Het schrijven van artikelen kan uitdagend zijn, maar als je dit goed weet voor te bereiden en aan te pakken, weet je jezelf een hoop tijd en energie te besparen. Een belangrijk onderdeel van het schrijven van een tekst is namelijk het maken van een zogenoemd “schrijfskelet”.

Een schrijfskelet houdt in dat je vooraf gaat nadenken over hoe je tekst opgedeeld moet zijn. Door vooraf het “skelet” van je artikel te maken, weet je precies wat je zoal gaat bespreken, welke onderwerpen in welke volgorde aanbod komen en wat de rode draad van je artikel is. Zie het als een kapstok waar je alleen nog maar jassen aan hoeft te hangen 😜

Als je namelijk “lukraak” begint met schrijven, dan schrijf je vaak niet direct in de juiste chronologische volgorde en creëer je al snel een onsamenhangend verhaal. Om je teksten zo waardevol mogelijk te maken, is het daarom belangrijk om hier vooraf aandacht aan te besteden zodat het voor de bezoeker een feestje is om jouw artikel te lezen. Het zou namelijk zonde zijn als een bezoeker halverwege al afhaakt en besluit via een andere website een bepaald product of dienst aan te schaffen. Je gaat dan simpelweg veel commissies mislopen.

Maar hoe maak je dan een dergelijk schrijfskelet? Een schrijfskelet maak je door vooraf alle tussenkoppen te bedenken, te noteren en te zetten in de juiste volgorde. Ook voor dit artikel dat je nu leest, hebben we vooraf helemaal uitgedacht wát we wilde bespreken, waarom we het willen bespreken, hoe we het willen bespreken en in welke volgorde we dit willen doen. Vervolgens zijn met deze informatie op zak alle tussenkoppen gaan opschrijven, nummeren en in de juiste volgorde gaan zetten.

Zodoende hebben we binnen een halfuurtje het volledige schrijfskelet gemaakt voor dit artikel, waardoor we 100% zeker weten dat we de meeste waarde kunnen bieden. Verder heeft het maken van een schrijfskelet ook als voordeel dat het voor jou als schrijver ook goede handvaten biedt. Je weet precies wat je moet schrijven waardoor je als het ware door je artikel heen “fietst”.

Al met al is een schrijfskelet in onze ogen een “must”, bespaart het jezelf een hoop tijd én weet je je artikelen zo waardevol mogelijk te maken.

4.5.3. Artikelen publiceren op je website

Als het goed is, heb je je zoekwoordonderzoek uitgevoerd en een mooi schrijfskelet gemaakt. Het is nu tijd om te gaan beginnen met het schrijven van je eerste artikel 🥳

Het schrijven van je eerste tekst kan spannend zijn, maar als je de eerdere stappen goed hebt uitgevoerd, ben je al een stuk zelfverzekerder en kun je vrijwel direct beginnen met het “invullen” van je schrijfskelet.

Het kan handig zijn om je teksten in Word te maken, maar dit is geen must. Voorheen werd dit nog wel eens geadviseerd omdat WordPress niet automatische je teksten deden opslaan (tijdens het schrijven) maar Word wel. Inmiddels is dit al “verholpen” en kun je ook prima je teksten in WordPress schrijven, zonder bang te hoeven zijn om je teksten te verliezen als je niet opslaat (dit gebeurt dus ook automatisch in WordPress).

Voordat je je eerste bericht gaat publiceren, is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen het soort bericht dat je plaatst. Binnen je WordPress omgeving wordt er namelijk onderscheid gemaakt tussen twee soorten “berichttypes”: pagina’s en berichten.

Je pagina’s zijn bijvoorbeeld je homepagina, contactpagina, etc. Berichten zijn je artikelen waarin je als auteur schrijft op je website.

Het verschil tussen een pagina en een bericht, is dat je berichten kunt categoriseren en dat deze een datum en auteur weergeven voor de bezoeker. Verder worden er voor berichten standaard de reacties opengesteld voor bezoekers, zodat zij kunnen reageren op je artikel. Pagina’s hebben deze functionaliteiten niet (of niet standaard). Het is daarom belangrijk dat je het juiste berichttype gebruikt (pagina of bericht).

Als je je eerste artikel wilt gaan plaatsen op je website, dien je te navigeren naar “berichten” via het linkermenu en kies je voor “nieuw bericht”.

Vervolgens kom je in een nieuw scherm terecht waar je je eerste bericht kunt typen en publiceren.

4.6. Maak je website vindbaar in de zoekmachines

Om zo goed mogelijk gevonden te worden in de zoekmachines, is het belangrijk om je teksten écht te richten op je bezoekers en te schrijven vóór je bezoekers. Maak je teksten daarom persoonlijk, spreek je bezoekers aan, maak gebruik van humor en eigen ervaringen.

Naast deze “basis” eisen van een artikel, zijn er nog andere verschillende zaken waarmee je je artikel beter gevonden kunt laten worden in de zoekmachines. We lichten ze graag per punt voor je toe.

4.6.1. Zoekwoorden verwerken in je teksten

Voorheen (jaren terug) waren zoekmachines lang niet zo geavanceerd als dat ze nu waren en bleek het beter te werken om in je teksten een hoop zoekwoorden te stoppen om zodoende beter gevonden te worden in de zoekmachines. Het gevolg hiervan was dat er veel onlogische zinnen ontstonden en dat teksten meer geschreven werden voor de zoekmachine dan voor de bezoeker. Dit was vanzelfsprekend geen goede ontwikkeling omdat de bezoeker hiermee niet goed genoeg geholpen werd.

Zodoende is er steeds meer een “shift” ontstaan in het schrijven van teksten én wordt dit ook steeds meer gewaardeerd door zoekmachines. Beter nog, zoekmachines zoals Google raden je zelfs sterk aan om je teksten zo natuurlijk mogelijk te schrijven.

Toch blijft het belangrijk om het zoekwoordonderzoek dat je eerder hebt uitgevoerd, bij de hand te houden. Zo wil je in je teksten de juiste zoekwoorden verwerken, maar dit op een zo natuurlijk mogelijke manier doen. Wat houdt dat in? We maken hieronder een kleine opsomming.

  • Maak logische en bij voorkeur korte duidelijke zinnen. Zorg dat je tekst goed leesbaar is én dat je zoekwoorden vooral niet op onnatuurlijke wijze in je zinnen “propt”.
  • Maak gebruik van synoniemen van je zoekwoord waarover je een artikel schrijft. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo slim dat ze begrijpen dat een woord synoniemen kan hebben. Wees dus niet bang om enkel en alleen je zoekwoord te gebruiken maar ook varianten hiervan.
  • Bundel verschillende zoekwoorden in één artikel als dit meer waarde geeft voor de bezoeker. Dit kan een lastige zijn omdat je vaak een apart artikel wilt maken voor een apart zoekwoord. Maar soms is een zoekwoord zó relevant voor het huidige artikel dat je schrijft, dat je hem toch wilt opnemen als “extra” of “aanvullend” zoekwoord. Het kan goed voorkomen dat je artikel niet gefocust is op slechts één zoekwoord maar zelfs meerderen. Probeer hierin de juiste afweging te maken.

4.6.2. Maak gebruik van koppen en tussenkoppen

Als je een schrijfskelet hebt gemaakt (een paar stappen terug in dit artikel), dan beschik je al over de juiste koppen en tussenkoppen. Om daadwerkelijk een kop te maken, is het belangrijk dat je dit ook zo aangeeft in de tekstverwerker binnen WordPress.

Dit doe je door de gewenste tekst te selecteren en vervolgens deze om te zetten naar een kop.

Het is ook mogelijk om een nieuw “koptekst” blok toe te voegen binnen de tekstverwerker. Hiermee maak je direct een nieuwe “kop”-element aan en daarin typ je de tekst die je als kop wilt gebruiken.

Als je de kop succesvol hebt aangemaakt, kun je er verschillende waardes aan toekennen. De standaardwaardes zijn kop H1 t/m H6. Kop H1 is altijd en alleen de titel van je bericht. In principe hoef je deze nooit in de lopende tekst te definiëren aangezien het thema dat je gebruikt automatisch de titel van je bericht gebruikt als een H1 kop.

In je tekst gebruik je dus eigenlijk alleen maar koppen H2 t/m H6. Vanzelfsprekend is H2 de opvolgende kop na H1 om te gebruiken en hoe dieper je gaat, gebruik je steeds een hoger nummer om de kop te definiëren.

In de afbeelding hieronder zie je hoe je de waarde van een kop kunt veranderen.

4.6.3. Voeg een inhoudsopgave toe

Om een artikel scanbaar te maken voor de bezoeker, is naast het toevoegen van koppen, ook een inhoudsopgave van groot belang. We zien dat zoekmachines dit zeer waarderen doordat ze hiermee de bezoeker meer relevante informatie kunnen tonen tijdens dat ze iets aan het zoeken zijn.

Wat we daarmee bedoelen? Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de afbeelding hieronder van de zoekopdracht “border collie opvoeden” in Google. Zo is te zien dat de koppen in artikelen mét inhoudsopgave al worden weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine (zie de koppen “fysiek en mentaal uitdagen”, “de beste leeftijd”, etc). Dit is een goede manier om extra op te vallen in de zoekmachines en ervoor te zorgen dat bezoekers sneller naar jouw website toe gaan.

Een inhoudsopgave toevoegen is tegenwoordig heel simpel. Zo hebben we binnen onze eigen Affiliate Held plugin een module toegevoegd genaamd “automatische inhoudsopgave”, waarmee je gemakkelijk binnen al je artikelen een inhoudsopgave toevoegt. Je hoeft enkel één optie te activeren en de rest wordt automatisch voor je geregeld. Zo heb je geen gedoe met zelf inhoudsopgaven typen voor ieder artikel op je website 🙌🏻

Hieronder zie je een afbeelding hoe een inhoudsopgave gemaakt met de Affiliate Held plugin eruit ziet. Meer informatie over hoe deze automatische inhoudsopgave precies werkt? Bezoek dan gerust eens onze informatiepagina van de Affiliate Held plugin hier.

4.6.4. Voeg relevante afbeeldingen toe

Naast tekst is het voor de bezoeker ook fijn om visueel ondersteund te worden. Belangrijk hierbij is dat het kernwoord hier “relevantie” is. Afbeeldingen vertellen zoals gezegd meer dan 1000 woorden, als je ze goed weet in te zetten op de juiste plekken.

Uiteraard kun je afbeeldingen ook toevoegen voor de “sfeer” maar doe dit niet in dergelijke mate dat het de tekst “onderdrukt”. Het belangrijkste is namelijk dat je bezoeker jouw tekst goed kan lezen en als er alleen maar afbeeldingen in staan, dan wordt het al een stuk bemoeilijkt.

Probeer te kijken waar in je artikelen je eventueel afbeeldingen zou kunnen toevoegen om je tekst te verreiken. Wees kritisch naar welke afbeeldingen je toevoegt en bedenk of het relevant is voor je bezoeker. Als je bijvoorbeeld een productreview schrijft, kan het zeker waardevol zijn om bijbehorende productfoto’s toe te voegen. Dit is een goed voorbeeld van relevantie en extra waarde bieden.

Let op: kijk uit met zomaar afbeeldingen downloaden van het internet. Veel afbeeldingen bevatten auteursrecht en mag je niet gebruiken voor je website. Hier kun je zelfs een boete voor krijgen en dit gebeurt vaker dan je denkt. Controleer dus altijd goed of je de afbeelding zomaar mag downloaden en gebruiken op je affiliate website.

Zelf gebruiken we graag afbeeldingen van websites zoals Pixabay en Unsplash. Dit zijn websites waarop je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden voor gebruik op je website. Deze kun je prima gebruiken zonder problemen.

4.6.5. Voeg een veelgestelde vragen sectie toe

Een veelgestelde vragen sectie kan een belangrijk onderdeel zijn van je artikelen. Zeker niet alle artikelen lenen zich hiervoor, maar er zijn artikelen waarin je onderaan extra informatie wilt geven of veelgestelde vragen wilt beantwoorden van je bezoekers. Net zoals een inhoudsopgave is dit een element waar zoekmachines graag op inhaken.

In de onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe een website met een veelgestelde vragen sectie, extra aanvulling krijgt op zijn of haar zoekresultaat.

Om deze extra informatie te krijgen onder je zoekresultaten, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de “veelgestelde vragen” module van de Affiliate Held plugin. Hiermee maak je gemakkelijk uitklapbare veelgestelde vragen secties voor op je website en kun je de veelgestelde vragen ook onder je zoekresultaten in de zoekmachines laten weergeven.

4.7. Promoot producten en diensten in je artikelen

Is het gelukt? Het schrijven van je eerste artikel?

Gaaf! Geef jezelf gerust een schouderklopje 😄

Het volgende gedeelte is ook het laatste onderdeel van het maken van je affiliate website (het praktische gedeelte). Misschien had je verwacht dat dit al veel eerder aanbod zou komen, maar dit is bewust tot het laatste moment bewaard; het promoten van producten en diensten om je eerste commissie te gaan verdienen.

Het is namelijk vrij simpel. Het heeft nog niet zoveel zin om je al bij allerlei affiliate programma’s en netwerken aan te gaan melden, als je nog geen artikelen op je website hebt staan. Sterker nog, vaak wordt je niet eens geaccepteerd. Zo moet je bijvoorbeeld bij het bol.com affiliate programma, minimaal 10 tot 15 artikelen op je website hebben staan, voordat je je kunt aanmelden. Ook andere affiliate programma’s en netwerken stellen zo hun eisen voor jouw website.

Het is daarom zaak dat je eerst de nodige artikelen op je website hebt staan. Dit betekent dat je überhaupt nog niet bezig bent met het promoten van producten of diensten (en dus nog niks kunt verdienen).

Uiteraard als je een productreview wilt schrijven, kun je dit gerust al doen. Alleen je kunt dan nog geen affiliate links plaatsen naar het betreffende product uit je productreview. Je dient dan normale links te gebruiken om bezoekers te verwijzen. Pas als je geaccepteerd bent bij een affiliate programma of netwerk, kun je de normale links vervangen met je eigen affiliate links en ben je klaar om je eerste commissie te verdienen.

Als je minimaal 10 tot 15 artikelen online hebt staan, dan kun je verder naar de volgende stap. Heb je nog onvoldoende artikelen geschreven? Blijf dan vooral lekker doorgaan 💪🏻 succes!

4.7.1. Aanmelden bij affiliate programma’s en netwerken

Via een affiliate programma en netwerk kun je affiliate links genereren voor op je affiliate website. Wat een affiliate programma of netwerk precies is en wat de verschillen tussen deze twee zijn, kun je lezen in het volgende artikel op onze website: de beste affiliate programma’s en netwerken.

In het kort: een affiliate programma is een intern programma waarmee een bedrijf affiliates werft. Het bedrijf heeft het affiliate programma in eigen beheer. Een affiliate netwerk is daarentegen een extern bedrijf dat als tussenpersoon optreed tussen affiliate en aanbieder/verkoper. Zo voorziet een affiliate netwerk in de software om een affiliate programma op te starten zodat bedrijven dit niet intern hoeven te maken. Een affiliate netwerk is daarom een plek waar meerdere affiliate programma’s onder één dak zitten van verschillende bedrijven.

Voordat je je kunt aanmelden bij een affiliate programma of netwerk, dien je eerst te weten wat je precies wilt promoten. Probeer naar je artikelen te kijken welke producten of diensten goed aansluiten bij het onderwerp. Ook hier is het toverwoord wederom “relevantie”.

Ga niet willekeurig allerlei producten of diensten in je artikelen promoten want we kunnen je vertellen dat dat écht niet werkt 🤷🏻‍♂️. Zonder relevantie ga je geen klikken krijgen op je affiliate links en al helemaal niet een commissie. Het is zelfs storend als je te veel willekeurige affiliate links in je teksten plaatst en kan daarom zelfs averechts werken.

Zodra je een idee hebt welke producten of diensten goed aansluiten bij jouw affiliate website en artikelen, kun je op zoek gaan naar bijbehorende affiliate programma’s en netwerken. Hoe je dit doet? We leggen het je graag in een paar stappen uit.

  1. Bedenk een specifiek product of dienst dat je wilt promoten in één van je artikelen.
  2. Ga naar een zoekmachine zoals Google.
  3. Gebruik de volgende zoekwoorden en voer een zoekopdracht uit: “XXX affiliate” of “XXX affiliate programma” (hierbij is XXX het product of dienst dat je wilt promoten).
  4. Bekijk de zoekresultaten en onderzoek of je een affiliate programma of netwerk hebt kunt vinden waarbij je het gewenste product of dienst kunt promoten.

Om het je wat makkelijker te maken, geven we je alvast een paar voorbeelden van affiliate programma’s en netwerken waarop al een hoop producten en diensten te vinden zijn. Wil je meer voorbeelden van affiliate programma’s en netwerken? Lees dan ons artikel over de beste affiliate programma’s en netwerken.

Affiliate programma’sAffiliate netwerken
Bol.comTradeTracker
Amazon.nlDaisycon
PayPro

Zodra je een affiliate programma of netwerk hebt gevonden, kun je je aanmelden met je affiliate website. Het kan afhankelijk van het programma of netwerk een aantal dagen duren voordat je account wordt goedgekeurd.

4.7.2. Affiliate links genereren en plaatsen

Heb je een goedgekeurd account bij een affiliate programma of netwerk? Gefeliciteerd! 🎉

Je kunt nu aan de slag met het genereren van affiliate links. Het generen van affiliate links is in principe een simpel proces, alleen je dient per programma of netwerk even te vinden waar je dit doet.

Als voorbeeld nemen we het bol.com affiliate programma. Login en navigeer naar “promotiemateriaal” boven in de menubalk.

Klik vervolgens op “product/tekst links”. Je komt daarna op een nieuwe pagina terecht waar je klikt op “activeer”.

Je hebt nu de “Sitebar” geactiveerd waarmee je binnen bol.com zelf, gemakkelijk affiliate links kunt genereren. Zo navigeer je naar een willekeurig product en krijg je aan de zijkant van je scherm een tool te zien om de gewenste affiliate link te maken. Zie de afbeelding hieronder.

Klik vervolgens op het “link”-icoontje en er verschijnt een nieuw scherm. In dit scherm kun je de nodige opties instellen om jouw link bijvoorbeeld een kernmerk mee te geven. Dit kan handig zijn om later wanneer je een commissie hebt ontvangen, te kunnen herkennen met welk artikel je de commissie hebt verkregen. Als je de gewenste opties hebt ingesteld, klik je op “genereer link” om je affiliate link te genereren.

In het volgende scherm krijg je je affiliate link te zien en kun je deze gemakkelijk kopiëren. Vanuit hier kan je de affiliate link plakken in je artikelen op je affiliate website.

Je hebt nu succesvol een affiliate link gegenereerd en toegevoegd aan je artikel 😊

Let op: het voorbeeld hierboven illustreert enkel hoe het genereren van een affiliate link werkt bij het bol.com affiliate programma. Bij andere affiliate programma’s of netwerken is dit proces anders. Het is daarom altijd een kwestie van lezen en goed de instructies volgen om je affiliate link te genereren.

Wil je meer weten over affiliate links en wat je er precies mee kunt? Dan raden we je aan dit artikel door te nemen op onze website.

Tijd besparen door affiliate links snel en automatisch te genereren? Bekijk eens de Affiliate Held plugin. Met deze plugin maak je automatisch affiliate links aan en creëer je prachtige productweergaves inclusief up-to-date prijzen en voorraden (zie afbeelding hieronder). Lijkt jou dat wat? Lees dan zeker eens onze informatiepagina om erachter te komen wat de plugin voor jouw affiliate website kan betekenen.

5. Succesvol worden met je affiliate website

Eerder hebben we het gehad over wat je zoal nodig hebt voor het maken van een affiliate website. Daaruit kwamen zaken zoals tijd en geduld, maar ook doorzettingsvermogen en motivatie. Eigenlijk is het maken van een succesvolle affiliate website, ook behoorlijk leerzaam voor jou als persoon. Je gaat een ontwikkeling doormaken die je sterker maakt en die je doorzettingsvermogen op de proef stelt.

Succesvol worden met je affiliate website, staat daarom ook garant voor groei van jou als persoon. Het succesvol creëeren van een affiliate website brengt namelijk de nodige kwaliteiten met zich mee. Zonder deze kwaliteiten, zal het heel lastig worden om een affiliate website tot een succes te maken. Zolang je ervoor openstaat om te leren én te blijven leren, gaat dat succes er komen.

Maar als we een kwaliteit mogen uitlichten, dan is het doorzettingsvermogen. Als je écht succes wilt bereiken, dan dien je niet bij het eerste obstakel al op te geven. Het maken van een affiliate website, zal je waarschijnlijk goed afgaan; je website heb je waarschijnlijk zo in de lucht. Maar om er vervolgens een succes van te maken, dat is waar de uitdaging ligt.

Door dingen te blijven proberen, verschillende soorten teksten te schrijven, verschillende invalshoeken te gebruiken, verschillende soorten producten of diensten te promoten, ga je stap voor stap ontdekken wat wél en wat niet werkt. Want let op: het is ook heel belangrijk om te weten wat niet werkt. Dit kun je namelijk afstrepen van je lijstje waardoor je volgende tekst al een stuk beter zal zijn.

Naarmate je bezig bent met je affiliate website, zul je steeds vaker ontdekken wat goed werkt en kun je hier meer op gaan focussen. Door je te focussen op zaken die goed werken, ga je steeds sneller groeien en ga je ook merken dat dit motivatie en plezier geeft. Als je dit moment bereikt, is het belangrijk om dit momentum te koesteren. Blijf bij je eerste resultaten niet te lang hangen. Vier zeker een klein feestje, maar vergeet niet dat dit pas het begin is.

Consistent nieuwe waardevolle content plaatsen op je affiliate website, is hetgeen wat jou op lange termijn vruchten gaat afwerpen. Geef dus vooral niet te snel op en blijf minimaal een jaar lang keihard aan je website werken.

Mocht je na een jaar nog altijd geen resultaten zien, dan raden we je aan om een zelf-analyse te doen. Probeer daarbij een aantal vragen te stellen zoals:

  • is er voldoende geld te verdienen binnen deze markt?
  • is de markt groot genoeg?
  • zijn mijn teksten waardevol genoeg?
  • worden mijn teksten gevonden in de zoekmachines?
  • zijn er nog invalshoeken die ik gemist heb?

Door jezelf dergelijke vragen te stellen, kun je je koers bijstellen. Ook nu is nog steeds niet het moment om op te geven. Verwijder daarom ook zeker nooit teksten van je website. Het is altijd beter om deze te optimaliseren. Eventuele opgebouwde posities in zoekmachines (al zijn dit geen #1 posities), zijn nog altijd heel waardevol en met een paar kleine wijzigingen kun je al een verschuiving laten plaatsvinden.

Zolang je bereid bent, om na iedere tegenslag ervan te leren en je nieuwe opgedane kennis weer toe te passen in de praktijk, ga je gegarandeerd succes behalen. En of dat nou €5000 euro of “slechts” €500 euro per maand is, dat maakt niet uit. Afhankelijk van het onderwerp van je website zijn de inkomsten ook zeker verschillend.

Het mooie van affiliate marketing is dat als je eenmaal een goedlopende website hebt, je er perfect een tweede website bij kunt nemen.

The sky is the limit! ✈️

6. Veelgestelde vragen

Bij het maken van een affiliate website, komen er wel eens de nodige vragen in je op. Hieronder proberen we een aantal van deze veelgestelde vragen al voor je te beantwoorden.

6.1. Wat kost het om een affiliate website te maken?

Bij het maken van een affiliate website komen de nodige kosten om de hoek kijken. Om je een duidelijk beeld te geven van deze mogelijke kosten, hebben we twee handige overzicht gemaakt.

6.1.1. Terugkerende kosten

Dit zijn kosten die doorlopend zijn en bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks terugkeren.

Het gaat hier vaak om zaken zoals webhosting en een domeinnaam. Je huurt namelijk als het ware een stuk van een server om daarop je website-bestanden te plaatsen. Hetzelfde geldt voor een domeinnaam. Als je je domeinnaam namelijk niet verlengt na een jaar, verloopt de domeinnaam en ben je deze kwijt.

Zolang je voor deze zaken blijft betalen is er niks aan de hand. Het is dan ook aan te raden om dit soort zaken te betalen met een automatisch incasso zodat je dit nooit vergeet te doen. Het zou namelijk ontzettend balen zijn als je bijvoorbeeld je domeinnaam kwijt raakt door een vergeten betaling.

KostenPrijs
Domeinnaamvanaf €5 per jaar
Webhostingvanaf €12 per jaar

6.1.2. Eenmalige kosten

Dit zijn kosten die je één keer maakt en daarna nooit meer.

Dit soort kosten zijn vaak premium software waarmee je direct een vliegende start creëert voor je affiliate website. Uiteraard zijn er ook voldoende gratis thema’s en plugins te verkrijgen, maar vaak bespaar je een hoop tijd als je kiest voor premium software. Het scheelt je een hele hoop tijd en gedoe, je krijgt goede support en je website functioneert meteen zoals jij dat wilt.

KostenPrijs
Premium WordPress thema€100 eenmalig
Premium WordPress plugins€200 eenmalig

6.2. Is affiliate marketing zonder een website mogelijk?

Ja. Het is mogelijk om affiliate marketing in te zetten met bijvoorbeeld social media. Zo zou je je affiliate links kunnen delen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of TikTok. Ook het maken van YouTube video’s is een manier om geld te verdienen met affiliate marketing.

Let wel op dat social media zoals Facebook en Instagram zeer vluchtig zijn en dat je dagelijks bezig zult moeten zijn met het maken van nieuwe content. Het voordeel van een affiliate website, is dat je namelijk maar één keer een artikel hoeft te schrijven, één keer je affiliate links hierin dient te plaatsen en je vervolgens jarenlang hiermee commissies kunt verdienen.

We zien het maken van een affiliate website dan ook als dé duurzame optie, als je wilt beginnen met affiliate marketing. We houden je natuurlijk niet tegen als je gebruik wilt maken van social media, maar in onze eigen ervaring ga je op lange termijn de beste resultaten behalen met een website.

6.3. Kun je ook gratis een affiliate website maken?

Ja… maar… We leggen dit graag wat nader uit.

Sinds het ontstaan van websites op het internet, zijn er tal van mogelijkheden om gratis een website te maken. Hoewel dit wellicht aantrekkelijk klinkt, zitten er een aantal addertjes onder het gras.

  • Je beschikt niet over een originele domeinnaam. Je krijgt namelijk een domeinnaam toegewezen die er bijvoorbeeld uitziet als: “jouwdomeinnaam.000webhost.com”. Hierbij is “000webhost.com” het platform waarop je je gratis website hebt aangemaakt. Om écht jouw eigen domeinnaam te bemachtigen (jouwdomeinnaam.nl, dus zonder “000webhost.com”), dien je een kleine investering te maken van een aantal euro per jaar.
  • Je website is minder snel. Omdat je website gratis is, krijg je maar een zeer klein stukje van een webserver toegewezen waarop je vooral niet te veel opslag en geheugen in beslag mag nemen. Je bent dus zeer beperkt in de grootte van je website en je zult vroeg of laat tegen een plafond aanlopen. Ook zorgt de beperkte aanwezigheid van zogenoemde “resources” voor een trage website.
  • Je krijgt ongewenste reclame op je website. Sommige partijen die gratis aanbieden om een website te maken, plaatsen advertenties op jouw website om daar vervolgens geld mee te verdienen. Dit ziet er natuurlijk super storend uit.

Al met al is het niet de moeite waard om gratis een affiliate website te maken. Tegenwoordig kun je voor 1 euro per maand al een webhostingpakket afnemen (de plek waarop alle bestanden van je website staan) en kost een domeinnaam vaak tussen de 5 en 10 euro per jaar.

We raden dan ook zeker aan om niet een gratis affiliate website te maken. Voor onze eigen websites maken we al jaren gebruik van Vimexx.nl.

6.4. Heb je technische kennis nodig om een affiliate website te maken?

Nee. Je hebt zeker geen technische kennis nodig om een affiliate website te maken.

De meeste webhostingproviders bieden namelijk gratis tools aan om met één druk op de knop een gehele WordPress installatie voor je klaar te zetten. Je krijgt vervolgens een inlog en wachtwoord per mail waarmee je direct op je website aan de slag kunt gaan.

Verder is WordPress een zeer gebruiksvriendelijk CMS (content management systeem). Vrijwel alles spreekt voor zich en je kunt er snel mee uit de voeten.

6.5. Hoelang duurt het voordat je je eerste commissie verdient?

  • Saai antwoord: hangt er vanaf.
  • Realistisch antwoord (zelf teksten schrijven): 6 tot 12 maanden.
  • Realistisch antwoord (teksten uitbesteden): 3 tot 6 maanden.

Het saaie antwoord is simpelweg dat het er vanaf hangt hoeveel jij aan je website doet, hoe kwalitatief jouw teksten zijn, of je in een concurrerende markt actief bent en nog veel meer andere factoren. Iedere affiliate website is in dat opzicht uniek en het is daarom moeilijk te zeggen wanneer jij je eerste commissie gaat behalen.

Realistisch gezien is het voor de meeste startende affiliates (die zelf hun teksten schrijven) haalbaar om binnen 12 maanden je eerste commissie te verdienen. Hierbij houden we wel rekening dat je niet zomaar hebt lopen “aanklooien”; je hebt een onderwerp gekozen waarin geld te verdienen valt, je hebt teksten geschreven voor zoekwoorden waar niet té veel concurrentie op zit en je teksten zijn waardevol én kwalitatief.

Heb je besloten om het schrijven van teksten uit te besteden aan een tekstschrijver en heb je hierdoor meer teksten op je website kunnen plaatsen? Dan is het goed mogelijk dat je binnen je eerste 6 maanden al een commissie behaalt.

Het valt en staat allemaal met je output. Dit betekent overigens niet dat kwantiteit boven kwaliteit staat (beter één goede tekst, dan drie waardeloze teksten). Maar het is natuurlijk vanzelfsprekend dat des te meer waardevolle teksten je op je affiliate website hebt staan, des te sneller je je eerste commissie zult verdienen 😎

7. Tot slot

Als je tot hier bent gekomen, heb je een grote brok aan informatie weten te verwerken. Ben je na het lezen van dit artikel tegen een aantal zaken aangelopen, is er iets nog niet helemaal duidelijk of wil je ergens nog meer informatie over hebben? Laat het ons vooral weten. We zijn heel erg benieuwd naar je vragen en helpen je graag verder. Je kunt hieronder een reactie achterlaten of via het contactformulier contact met ons opnemen.

We hopen dat je veel hebt kunnen leren van dit artikel en hopelijk mogen we je binnenkort verwelkomen als collega affiliate marketeer 😄

Heel veel succes!

P.S. Is het opzetten van een affiliate website nog niet helemaal gelukt en denk je meer hulp nodig te hebben? Geen probleem! We hebben een zeer uitgebreide affiliate marketing training ontwikkelt waarin we onder andere het bouwen van een affiliate website, stap-voor-stap uitleggen.

Online geld verdienen lijkt voor veel mensen een “fabeltje”. Dat kan ik op zich wel begrijpen.

Zodra je op het internet zoekt naar “online geld verdienen” worden de grootste (en meest onrealistische) bedragen, je om de oren geslingerd. Dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Als geen ander weet ik hoeveel tijd én energie er zit in het opbouwen van een online inkomstenbron. Het gaat gepaard met vallen en opstaan, veel uitproberen en het nodige geduld opbrengen.

Toch is het mij gelukt om fulltime te leven van mijn eigen affiliate websites. Al deze kennis wil ik graag met je delen.

Ben je bereid te werken aan een terugkerend inkomen waar je jarenlang plezier van gaat hebben? Klik dan op de knop hieronder voor meer informatie.

Dennis van de Ven

Bedreven in het bouwen van krachtige WordPress websites. Met meer dan 10 jaar ervaring als programmeur, weet hij als geen ander hoe een website in elkaar steekt en ontwikkelt hij premium tools voor de Nederlandse markt.

Bekijk alle berichten

    8 reacties

  1. marieke
    31 januari 2024 op 21:28

    Hele fijne uitleg! Ik dacht meteen aan de niche fotografie, omdat ik daar zelf ook veel van weet. Echter moet ik het wel kleiner maken dus iets van fotografie webshop, die zoekterm was onder de 2500. Denk je dat dit een goede niche is?

    Beantwoorden
    • Jari Dohmen
      1 februari 2024 op 11:27

      Hoi Marieke,

      Wat leuk om te horen dat je onze uitleg fijn vindt. De niche fotografie is absoluut niks mis mee en hoef je ook niet nog kleiner te maken. Het kan natuurlijk wel, maar met je niche kleiner maken bedoelen we vooral mee dat je het specifieker maakt. Een goed voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je je volledig focust op sportfotografie, fotografie voor bruiloften, portretfotografie, etc. Een niche specifieker maken, betekent niet dat het per definitie ook klein moet zijn, maar juist gerichter, zodat je ook gerichter en “warmer” website verkeer krijgt.

      Boodschap is duidelijk en dat is dat je een niche moet kiezen waar jij passie voor hebt en expertise in hebt. Je kunt ook kiezen voor de algemene niche fotografie. Binnen deze niche zijn er zoveel kansen. Denk aan foto bewerk programma’s verkopen, foto camera’s, uitleg over de technische functies, maar ook kun je af en toe een zijstapje doen naar videografie?

      Je hoeft je dus niet volledig te focussen op één zoekwoord zoals je aangeeft. “Fotografie webshop” kun je uiteraard op richten, maar er zijn zoals ik hierboven al aangeef veel meer kansen/onderwerpen waar je het op je website over kan hebben. Ik verwijs je dan ook graag door naar het blog over hoe je een affiliate niche het beste kan kiezen: https://affiliateheld.nl/blog/beste-affiliate-niches/.

      Succes en horen graag van je als je nog vragen hebt!

  2. jelmer
    5 augustus 2023 op 16:43

    Bedankt voor je artikel ik heb er erg veel aan. Ik heb alleen vraag, is het misschien niet slimmer om een engels affiliate website te maken, zodat je een groter publiek hebt en je meer mensen kunt bereiken met je website en dat je dan affiliate partners neemt als bijvoorbeeld nike, adidas etc. Ik zit namelijk te twijfelen om een affilaite website te starten maar moet ik dit in het Nederlands of engels doen?
    mvg

    Beantwoorden
    • Jari Dohmen
      6 augustus 2023 op 15:37

      Hoi Jelmer,

      Bedankt voor je interesse en heel leuk om te lezen dat je een affiliate website wilt starten. Met een Engelse website kun je inderdaad in de meeste gevallen meer resultaten halen. Er is immers meer zoekvolume op bepaalde onderwerpen en ook meer aanbod van affiliate producten. Desondanks is het kiezen van de taal voor je affiliate website een belangrijke keuze. Dat een Engelse site meer kans heeft op meer bereik en dus potentieel meer inkomsten, betekent niet altijd dat het een slimme keuze is. Een slimme keuze is pas een slimme keuze als de keuze past bij jouw eigen situatie, vaardigheden, kennis, etc. Ik leg je graag uit waarom.

      Je geeft aan dat je met een internationale site, partner zou kunnen worden van Nike en Adidas, maar het is ook goed om te weten dat deze affiliate programma’s ook beschikbaar zijn in het Nederlands. Daarnaast zijn producten van deze twee retailers bij heel veel andere websites te koop dan alleen maar nike.com en adidas.com zelf. Zo zijn er zat producten van Nike en Adidas op bol.com te vinden. Kortom: je hoeft niet speciaal voor deze twee bedrijven je keuze te laten vallen op een internationale website. Er zijn genoeg Nederlandse alternatieven 😉

      Zelf heb ik een website die gericht is op de US en heb ik geleerd (van mijn schrijver) dat Amerikanen best wel kritisch zijn op Amerikaans-Engelse grammatica. Als jij een site maakt gericht op de grootste markt (Amerika) en je Engels is gebrekkig…, dan gaat dit juist averechts werken. Een echte Amerikaan heeft écht wel door dat jij niet “native” bent. Daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor. Je zou bijvoorbeeld een schrijver in kunnen huren uit de VS, maar dat kost weer geld. Ook moet je weten hoe je een goede schrijver vindt en hoe je deze schrijver de juiste opdrachten kan geven tot het schrijven van het perfecte artikel. Ook moet een affiliate website maken leuk blijven om te doen. Als je niet goed bent in het schrijven van Engelse teksten dan duurt het ook veel langer om content te genereren, waardoor je motivatie voor je nieuwe project binnen de kortste keren af gaat nemen.

      Geloof me. Voor affiliate marketing heb je een lange adem nodig. Als het schrijven lang duurt en je tegen valt dan gaat het plezier er, helaas, ook snel van af 😞..

      Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoeveel kennis je hebt over affiliate marketing. Als dit je eerste affiliate website gaat worden en je hebt nog nooit een affiliate website gemaakt dan is het riskant om dit in het Engels te doen. In de Engelse markt liggen zeker meer kansen, maar er is veel meer concurrentie. Als beginnende affiliate marketeer met Nederlands als voertaal, wat mij betreft, dus niet echt een slimme keuze. Heb je al vaker een affiliate site gemaakt, weet je hoe het “reilt en zeilt” in de branche van affiliates en heb je al je eerste resultaten te pakken? Dan zou je inderdaad kunnen overwegen om een Engelse site te maken.

      Wat wellicht een slimme keuze is om een meertalig model te pakken. Ik zie steeds meer succesvolle affiliate marketeers in mijn netwerk hun Nederlandse affiliate website uitbreiden naar een compleet platform waarin de website vertaald wordt naar bijvoorbeeld Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, etc. Uiteraard is dit niet voor beginnende affiliate marketeers weggelegd. Wél handig om te weten dat je dus prima in het Nederlands kan beginnen en later altijd een tweede of derde taal bij kan pakken. Je hoeft dus nu nog geen keuze te maken. Je kan altijd opschalen naar een tweetalig platform.

      Kortom: er zijn heel veel zaken waarbij je rekening mee moet houden. Wat is je niche, wat is je kennis omtrent affiliate marketing, hoe zijn je linguïstische vaardigheden en heb je budget en kennis om eventueel een team van schrijvers in te huren? Mijn advies voor beginners is om altijd in zijn/haar eigen taal een affiliate website te maken. Dit is slechts een advies en geen verplichting. De keuze mag je natuurlijk zelf maken, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

      Jelmer, ik hoop dat je wat aan mijn uitgebreide antwoord hebt gehad en ik hoop dat je zeker nog eens wat van je laat horen 😀. Mocht je nog andere vragen hebben horen we dat natuurlijk ook graag!

      Succes 🍀!

  3. jayden7070
    21 februari 2023 op 14:23

    Erg goede uitleg! Echter kamp ik nu een beetje met een dilemma. Na alle filmpjes van jullie Youtube kanaal te hebben gezien en de blogs op affiliateheld te hebben gelezen wil ik graag starten met affiliate marketing. Echter kamp ik nu met de vraag of bepaalde niches niet al helemaal verzadigd zijn… Ik zou bijvoorbeeld graag willen starten in de fitness branche, maar is dit wel realistisch in 2023? Is het nog mogelijk om met je site in bijvoorbeeld de fitness branche nog bij de top te komen en inkomen te genereren?

    Beantwoorden
    • Jari Dohmen
      22 februari 2023 op 00:53

      Hoi Jayden!

      Goed dat je dit vraagt en blij dat je de uitleg goed vind. Het kiezen van een niche is niet makkelijk, maar met een goed zoekwoorden onderzoek kom je al heel ver. In dit blog leggen we uit hoe je dat moet doen, dus zeker wil ik je adviseren om eerst goed onderzoek te doen naar de mogelijke zoekwoorden, maar ook naar je concurrenten. Op die manier kan je zelf snel conclusies trekken of je de strijd aandurft. Fitness en sport branche is zeker een goede niche. Veel concurrentie, maar zeker niet onmogelijk als je geduld hebt, de juiste stappen neemt en hier en daar durft te investeren in je eigen website.

      Hoop dat dit je vraag heeft beantwoord!

  4. Nunzio
    9 februari 2023 op 13:05

    Erg goed uitgelegd, ik heb er zeker wat aan. Top!

    Beantwoorden
    • Jari Dohmen
      10 februari 2023 op 07:38

      Hoi Nunzio,

      Wat leuk om te horen dat je er wat aan hebt. Mocht je nog vragen hebben weet je ons te vinden 😊.

      Succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *