Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Featured image blog

Goede avond helden!

Ik ben aan het stoeien met de kopafbeeldingen voor mijn blogs. Ik doe dit met de featured image mogelijkheid in de berichten sectie van wordpress. Het probleem wat ik merk is dat als ik een foto van Pexela download en het wil verkleinen naar 1200×600 px dat dit niet goed gaat. De foto krijgt niet de precieze afmetingen. Is er een gratis programma waarmee ik dit makkelijk kan resizen? Ik wil de aspect ratio wel in stand houden. Het mooiste zou zijn dat ik in wordpress dit kan instellen, maar die optie is er volgens mij niet. Ja, de afbeelding in wordpress schalen of croppen, maar dit is niet handig vind ik. Of hebben jullie andere tips.

Hallo @maronk,

https://www.canva.com/ is een uitstekend gratis programma om foto’s te bewerken en ook om de afmetingen ervan te bewerken. Dit gebruik ik voor al mijn affiliate websites om in ieder geval de input allemaal hetzelfde te hebben. Ik heb dit programma jarenlang gratis gebruikt, maar als je het PRO abonnement van Canva gaat gebruiken krijg je een hele handige functie erbij waarbij je afbeeldingen kan kopiëren en “re-sizen”, zonder dat het eerste design “verpest” wordt.

Daarnaast gebruik ik voor afbeeldingen ook de plugin: https://imagify.io/. Dit is een betaalde plugin van de makers van WP Rocket. Niet direct nodig, maar wel uitstekend om de kwaliteit van je afbeeldingen te managen waardoor het minder negatieve invloed heeft op je website snelheid.

Een laatste punt wat ik wil aangeven is dat je voor website afbeeldingen eerder een .JPG formaat wilt gebruiken dan een .PNG formaat. .JPG zijn over het algemeen kleinere bestanden.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk hoe de foto’s weergegeven worden op je website. Mag ik vragen wat je website is en welk WordPress thema je gebruikt? Vaak heeft dit met je thema te maken hoe dit er op de voorkant van je website uit komt te zien. Met het Affiliate Held Thema zijn daar namelijk instellingen voor.

Succes en hoor graag van je!

Duidelijk. Mijn webadres is gpsexperts.nl en ik gebruik de Avada builder en theme.

Ik verklein eerst de featured image foto met behoudt van aspect ratio naar bijvoorbeeld 1300 x 800 px en ga dan croppen naar 1200×600 px. Hierna voer ik een decompress uit en sla hem op als jpg

 

Ik maak sinds kort gebruik van het programma converseen die beschikbaar is onder Windows, Linux en Mac.

Dit programma kent vele grafische formaten is zeer eenvoudig en kan meerdere images in een keer bewerken. Ik sla de images op als webp een nieuw formaat van Google en speciaal voor websites. Verschillende plugins kunnen dit formaat niet beter comprimeren. Haal soms wel 70% na comprimeren.

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven

Hey Erwin,

Ik ga eens even neuzen op Google wat webp is. Klinkt goed… Bedankt voor de tip 👍👍

erwin_lemmers heeft gereageerd op dit bericht.
erwin_lemmers

Andere tip (als je nog zoekende bent), als je Photopea gebruikt, kun je hierin alles bewerken / verwerken. Het is een soort online photoshop. Heel veel opties, maar ik gebruik dit ook altijd om mijn afbeeldingen eerst te verkleinen, achtergronden evt weg te halen en op te slaan in een kleiner formaat, zodat de afbeeldingen niet onnodig zwaar zijn.

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven