Wat is affiliate marketing en hoe werkt het? Complete uitleg!

Online worden dagelijks miljoenen transacties verwerkt voor allerlei soorten producten en diensten. Denk aan vakanties die geboekt worden, producten die besteld worden of verzekeringen die worden afgesloten. Allemaal transacties waarbij affiliate marketing een rol kan spelen.

In dit artikel leggen we uit wat affiliate marketing precies is, hoe het werkt en hoe jij deze marketing techniek ook kunt inzetten. Tenslotte vertellen we ook over onze eigen ervaring met affiliate marketing en ronden we af met een handige lijst met termen die veelal gebruikt.

1. Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij partners worden beloond voor het aanleveren van nieuwe klanten aan adverteerders.

Om de betekenis van affiliate marketing beter toe te lichten, een concreet voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe koptelefoon. Op het internet vind je een artikel waarin de beste koptelefoons van dit jaar zijn uitgelicht, inclusief de bijbehorende specificaties en prijzen. Uiteindelijk heb je de koptelefoon gevonden die het beste bij jou past en besluit je via de link in dit artikel te navigeren naar bijvoorbeeld bol.com.

Eenmaal aangekomen in de webshop van bol.com, plaats je de koptelefoon in je winkelmand en reken je af. Als consument heb je eigenlijk niks in de gaten, maar zonder dat je het weet heeft een affiliate partner van bol.com nu een commissie verdiend op jouw aankoop 🥳

In het artikel dat je net gelezen hebt over de beste koptelefoons, heb je namelijk op een affiliate link geklikt. Door op deze link te klikken weet bol.com dat affiliate partner met bijvoorbeeld nummer 94813 zojuist een nieuwe aankoop heeft aangeleverd.

Normale link

https://www.bol.com/nl/nl/p/happysnoots-donut-hondenmand-100cm-extra-groot-fluffy-luxe-hondenbed-dog-bed-wasbaar-grijs/9300000041345484

Affiliate link met uniek nummer dat verwijst naar partner

https://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=94813&f=TXL&url=https://www.bol.com/nl/nl/p/happysnoots-donut-hondenmand-100cm-extra-groot-fluffy-luxe-hondenbed-dog-bed-wasbaar-grijs/9300000041345484

De affiliate partner krijgt vervolgens een commissie toegekend en kan deze laten uitbetalen naar zijn bankrekening. Deze vergoeding is vaak al vooraf bepaald en is bijvoorbeeld een percentage van de aankoopsom. Bij bol.com is dit tussen de 3 en 8% afhankelijk van het type product dat wordt afgerekend. Zo krijg je meer commissie voor de verkoop van schoenen en sieraden (8%), en minder voor games en mobiele telefoons (3%).

Al met al heb je te maken gehad met twee verschillende partijen; de affiliate partner (publisher) en de webshop (adverteerder). De affiliate partner heeft jou als potentiële klant binnengehaald op zijn artikel over de beste koptelefoons én doorgestuurd naar bol.com. De adverteerder heeft vervolgens jouw bestelling verwerkt en een commissie toegekend aan de betreffende affiliate partner. Door de samenwerking tussen de adverteerder en de publisher, is succesvol affiliate marketing toegepast en heb jij als consument hier een steentje aan bijgedragen.

2. Hoe werkt affiliate marketing?

Nu je weet wat affiliate marketing is, is het belangrijk om te weten hoe affiliate marketing werkt. Hieronder vind je een korte en eenvoudige uitleg, verderop vind je een uitgebreid technisch antwoord met meer diepgang.

2.1. Korte uitleg

Affiliate marketing werkt op basis van geautomatiseerde tracking van affiliate links waarbij de aankoop van een product of dienst door een consument, teruggeleid kan worden naar de affiliate partner die de betreffende consument heeft doorverwezen. Door dit proces kan de adverteerder de specifieke affiliate partner een commissie toekennen over het aankoopbedrag dat door de consument is afgerekend.

visuele uitleg hoe affiliate marketing werkt

2.2. Technische uitleg

Om goed uit te kunnen leggen hoe affiliate marketing precies in zijn werking gaat, komt het een en ander qua techniek om de hoek kijken.

2.2.1. Third-party cookies

De tracking van commissies voor affiliate partners heeft lange tijd plaatsgevonden via zogenoemde “third-party cookies”. Een cookie is een bestand dat door het bezoeken van een website, wordt opgeslagen in je browser en wordt gebruikt om je gedrag bij te houden en op te slaan voor volgend gebruik. Maar wat is dan een third-party cookie? Dit zijn cookies die door externe websites geplaatst worden bij de bezoeker. Het verschil tussen een normale cookie (first-party cookie) en een third-party cookie zit hem dus in de partij die de cookie plaatst bij de bezoeker.

Om bovenstaand concreter te maken, geven we je graag een voorbeeld: Facebook plaatst een cookie in jouw browser via de website die jij bezoekt. Hierdoor is Facebook in staat om jouw gedrag bij te houden, terwijl je niet op Facebook.com bent geweest. Omdat veel websites cookies laten plaatsen bij hun bezoekers door Facebook, kan Facebook heel nauwkeurig een profiel creëren van deze bezoekers; ideaal dus om jou als bezoeker gerichte advertenties te laten zien. Facebook weet immers precies waar jij bent geweest en waar jij interesse in hebt.

Terugkomend op affiliate marketing. Door de aard van een dergelijke third-party cookie is het voor de adverteer heel makkelijk om te herkennen wanneer een affiliate partner beloond moet worden, voor het doorsturen van jou als consument. De adverteerder ziet bijvoorbeeld dat jij als bezoeker op de website over de beste koptelefoons bent geweest en vanaf hier naar de website van de adverteerder bent genavigeerd om een aankoop te doen. Hierdoor kan deze adverteerder de betreffende affiliate partner een commissie toekennen op basis van jouw aankoop.

2.2.2. First-party cookies

Steeds meer affiliate netwerken en programma’s gebruiken tegenwoordig de “first-party cookie”; het alternatief voor de third-party cookie. De third-party cookie is laatste tijd omstreden vanwege nieuwe privacy wetgeving.

Een zogenoemde first-party cookie wordt door de website waarop de bezoeker zich bevindt, zelf geplaatst en dus niet door een externe partij als Facebook. Deze cookies worden vervolgens niet gemarkeerd als “advertenties” en daardoor ook niet door ad-blockers geblokkeerd. Deze cookies zijn niet in staat om van jou een profiel te maken, buiten het gedrag van de betreffende website om. Enkel gedragsgegevens binnen deze ene website worden opgeslagen om bijvoorbeeld te onthouden wat je ook alweer in je winkelmandje had geplaatst; handig voor als je besluit nog niets te kopen, maar dit over een aantal dagen alsnog wilt doen.

Doordat de first-party cookie beter is voor je privacy en niet geblokkeerd wordt door ad-blockers, is dit tegenwoordig de meest populaire optie binnen affiliate marketing. Wat je als affiliate marketeer namelijk niet wilt, is dat je geen commissies meer toegekend krijgt omdat de third-party cookies worden geblokkeerd bij je doorgestuurde bezoeker.

Een belangrijke ontwikkeling is dat naast het gebruik van ad-blockers ook browsers besluiten om third-party cookies te weren. Zo heeft Google Chrome besloten dit vanaf 2023 te willen doen waardoor de overstap naar first-party cookies veel prioriteit heeft gekregen.

2.3. Affiliate marketing voorbeelden

Om het allemaal wat concreter te maken, laten we je graag een aantal voorbeelden zien van bedrijven die succesvol affiliate marketing inzetten.

2.3.1. Bol.com

screenshot van de homepage van bol.com

Zoals al eerder benoemd in dit artikel, hebben we het graag nog even kort over bol.com. Zij zijn namelijk een concreet voorbeeld van een bedrijf dat affiliate marketing goed weet in te zetten. Met meer dan 35.000 affiliate partners beheren zij één van de grootste affiliate programma’s in Nederland.

Doordat er veel bloggers op het internet zijn die schrijven over allerlei soorten producten, is het voor deze groep uitermate interessant om geld te verdienen met het affiliate programma van bol.com. Op bol.com vind je namelijk miljoenen verschillende producten, waardoor dit voor vrijwel iedere blogger interessant is. Je hoeft enkel nog maar een affiliate linkje te plaatsen op je blog en je kunt al geld verdienen door mensen door te sturen naar de webshop van bol.com.

Wat het affilliate programma van bol.com verder heel interessant maakt, is dat je als affiliate partner een commissie krijgt over het gehele aankoopbedrag van de consument. Een voorbeeld: je hebt een website over meubelinterieur. Nog specifieker, je ontvangt websitebezoekers op je artikel over verlichting. Zodra je een websitebezoeker via dit artikel doorstuurt naar bol.com, en de bezoeker besluit naast verlichting ook nog eens een grote nieuwe televisie te kopen, dan krijg je daar ook nog eens commissie over. Heel interessant als affiliate partner en daarom ook een reden waarom het affiliate programma van bol.com zo populair is.

2.3.2. Consumentenbond

screenshot van de consumentenbond vergelijker

De Consumentenbond is een bekend platform waarop producten uitvoerig worden getest en vergeleken, met als doel om de consument hierover duidelijk te informeren. Naast dat hun verdienmodel draait om het verkrijgen van nieuwe leden voor hun tijdschrift, wordt ook veel gebruik gemaakt van affiliate marketing op hun website.

Zo beschikt de Consumentenbond over een handige vergelijker waarin producten van verschillende verkopers, zorgvuldig met elkaar worden vergeleken op basis van specificaties, prijs, etc. Zodra je als consument besluit naar één van deze genoemde producten te navigeren, zal de Consumentenbond een commissie verdienen wanneer jij besluit daadwerkelijk over te gaan tot aankoop. Naast een vergelijker, bieden ze ook gedetailleerde productreviews aan op hun website waarin affiliate links te vinden zijn.

De Consumentenbond heeft er dus voordeel bij om jou van goed advies te voorzien, zodat jij het benoemde product ook gaat kopen.

2.3.3. Kieskeurig.nl

screenshot van de kieskeurig.nl vergelijker

Kieskeurig.nl is in die zin wellicht vergelijkbaar met de Consumentenbond, maar richt zich vooral op het verzamelen en bundelen van veel productinformatie. Door zoveel mogelijk data te verzamelen kunnen zij jou altijd de beste deal laten zien op het basis van het gezochte product.

Vanzelfsprekend verdiend Kieskeurig.nl hierop ook een commissie als jij als consument via hun website een product besluit aan te schaffen.

2.3.4. Independer

screenshot van de pagina op independer om een autoverzekering af te sluiten

Niet alleen voor producten wordt affiliate marketing ingezet. Zo kunnen dienstverleners ook gebruik maken van affiliate marketing waarbij affiliate partners proberen nieuwe klanten te verzamelen. Een goed voorbeeld is Independer.

Op Independer vergelijk je gemakkelijk allerlei verschillende verzekeringen van verschillende maatschappijen. Zo krijg je altijd de beste deal en meeste waar voor je geld.

Doordat jij als consument via Independer een verzekering afsluit bij een verzekeringsmaatschappij, verdienen zij hierover een commissie.

3. Voordelen van affiliate marketing

Het inzetten van affiliate marketing heeft verschillende voordelen voor zowel de publisher als de adverteerder. Deze lichten we hieronder graag voor je toe.

3.1. Voordelen voor adverteerders

We beginnen eerst met de voordelen voor adverteerders. Dit zijn de partijen die affiliate partners inzetten om nieuwe klanten te werven voor hun business.

3.1.1. Genereer meer omzet

Het grootste en meest voor de hand liggende voordeel is dat affiliate marketing voor de adverteerder voor meer omzet kan zorgen. Je bereikt door de inzet van affiliate partners nieuwe doelgroepen en klanten die je als bedrijf alleen wellicht nooit had kunnen bereiken.

3.1.2. Bouw aan je autoriteit

Doordat je als adverteerder over meerdere affiliate partners kunt beschikken, kan je netwerk behoorlijk groot worden waardoor je op veel plekken zichtbaar bent. Dit zorgt er indirect voor dat je meer autoriteit bouwt rondom je business en dat steeds meer mensen jouw bedrijf gaan herkennen.

3.1.3. Maak je business passief

Affiliate partners zorgen voor een nieuwe stroom aan klanten waar jij verder (bijna) niets voor hoeft te doen. Let wel op dat je je affiliate partners de juiste tools geeft om jouw bedrijf het beste te promoten. Denk aan mooie banners, wervende teksten en andere instructies die de kans op een nieuwe klant kunnen vergroten. Je wilt er immers voor zorgen dat de affiliate partner het meeste uit zijn doelgroep kan halen.

3.2. Voordelen voor publishers

Ook voor publishers zijn er meerdere voordelen te noemen. De publishers zijn de partijen die nieuwe klanten binnenhalen voor de adverteerder.

3.2.1. Geen startkapitaal nodig

Om te beginnen met affiliate marketing heb je in principe geen startkapitaal nodig. Je kunt namelijk gratis een social media profiel aanmaken en daarop affiliate links plaatsen.

Wil je een affiliate website opzetten? Dan zullen er enige kosten zijn. Denk aan webhosting en een domeinnaam. Gelukkig zijn deze kosten minimaal en maak je voor enkele euro’s per jaar al je eigen affiliate website. Als je goed aan de slag gaat met affiliate marketing, heb je deze kosten zo weer terugverdiend 😊

3.2.2. Werk aan een passief inkomen

Bijkomend voordeel voor publishers is dat je met affiliate marketing een passief inkomen kunt opbouwen. Hoe dat precies werkt? Als affiliate partner zet je namelijk jouw doelgroep in om geld te verdienen via affiliate links.

Stel jij hebt een blog met 500 bezoekers per maand. Die bezoekers blijven komen ongeacht of jij op dit moment aan het werk bent aan je blog. Als jij eenmaal goed gevonden wordt in de zoekmachines, dan zullen die bezoekers blijven komen.

Wanneer jij vervolgens op je blog je affiliate links verwerkt, dan kun je dus een passief inkomen verdienen. Jouw bezoekers komen op je website (ongeacht of jij daar op dit moment mee bezig bent), klikken op affiliate links, bestellen iets bij de adverteerder en jij wordt daar vervolgens voor beloond. Het kan dus zo zijn dat jij geld verdient met je website terwijl je aan het slapen bent. Je website is immers 24/7 online en kan dus ook geld genereren wanneer jij niet aanwezig bent.

3.2.3. Geen klantenservice

Wellicht het meest interessante voordeel van affiliate marketing voor publishers; geen klantenservice. Als affiliate partner hoef je er enkel voor te zorgen dat jouw doelgroep doorgestuurd wordt naar de adverteerder. Zodra de consument op de website van de adverteerder is beland, heb jij hier verder geen omkijken meer naar. Je hoeft geen klantenservice af te handelen en enkel nog de commissie binnen te halen zodra de consument afrekent.

4. Nadelen van affiliate marketing

Naast verschillende voordelen zijn er ook een aantal nadelen te noemen bij het inzetten van affiliate marketing. Ook deze lichten we toe voor zowel de adverteerders als voor de publishers.

4.1. Nadelen voor adverteerders

Voor adverteerders zijn er diverse nadelen die ervoor zorgen dat affiliate marketing niet altijd prioriteit heeft in de bedrijfsvoering.

4.1.1. Opstartkosten

Om als adverteerder te starten met affiliate marketing zul je enige opstartkosten moeten maken. Hoeveel dit precies is, is helaas lastig te zeggen. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Ga je gebruik maken van een affiliate netwerk of zet je een eigen affiliate programma op. Bij beide opties zul je de nodige kosten moeten betalen. Denk aan aansluitkosten of ontwikkelingskosten.

4.1.2. Inrichten techniek

Als je besluit met een affiliate netwerk in zee te gaan, dan heb je weinig omkijken naar de techniek. Het affiliate netwerk regelt dit voor jou en jij hoeft enkel voor affiliate partners te zorgen.

Ga jij aan de slag met een eigen affiliate programma? Dan zul je de nodige kosten hiervoor moeten maken en de techniek goed testen voordat je hiermee live kunt gaan. Je wilt uiteraard voorkomen dat commissies niet goed toegekend worden aan je affiliate partners, waardoor je affiliate partners zult verliezen.

De techniek is dus een belangrijk onderdeel van je affiliate marketing strategie als adverteerder en mag zeker niet onderschat worden.

4.1.3. Publishers werven

Als je de techniek hebt staan en de nodige opstartkosten hebt gemaakt, is het tijd om daadwerkelijk publishers te gaan werven. Dit zijn de mensen die voor jou je business gaan promoten en hopelijk nieuwe klanten gaan aanleveren.

Maar voordat het zover is, zul je deze eerst moeten werven. Je kunt hiervoor een campagne opstarten of simpelweg partijen gaan benaderen. Leg uit dat je een affiliate programma hebt en wat de voordelen hiervan zijn. Licht ook toe waarom het affiliate programma voor deze potentiële partner interessant zou zijn en kijk of deze ook aansluit bij zijn of haar doelgroep.

Het werven van publishers kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn en daarom ook een nadeel van het affiliate marketing model voor adverteerders.

4.1.4. Kwaliteit van je publishers

Wanneer publishers voor je aan het werk gaan, loop je helaas het risico dat zij jouw product of dienst niet op die manier promoten zoals jij dat in gedachten hebt. Je hebt immers geen controle over deze affiliate partners en zij zullen de promotie op hun eigen manier uitvoeren.

Het kan dus voorkomen dat je affiliate partners onjuiste informatie verspreiden of ongeïnteresseerde bezoekers doorsturen. Denk aan een verlopen kortingsactie of verouderde productinformatie. Het is dus van groot belang om goed contact te onderhouden met je affiliate partners en hun waar nodig te ondersteunen. Op die manier zorg je ervoor dat de kwaliteit van je publishers omhoog gaat, zij meer commissies verdienen en jij meer omzet zult genereren; een win-win situatie.

4.2. Nadelen voor publishers

Voor de publishers zijn er ook de nodige nadelen te noemen. In de onderstaande punten bespreken we deze graag met je door.

4.2.1. Geen klantenbestand opbouwen

Door de werking van het affiliate marketing model, is het helaas zo dat je als affiliate partner geen klantenbestand opbouwt. Je stuurt immers de (potentiële) klant door naar de adverteerder, waar hij of zij het product of de dienst afrekent.

Doordat je geen klantenbestand opbouwt, kun je helaas deze mensen niet meer benaderen waardoor er ook geen extra omzet gegeneerd kan worden. Je stuurt de klant door en je bent de klant dan ook direct kwijt aan de adverteerder. Je zult als affiliate partner hierdoor altijd nieuwe klanten moeten aanleveren om omzet te blijven maken.

4.2.2. Beperkt resultaten analyseren

Als publisher is het helaas lastig om resultaten te meten en analyseren. Denk aan welke pagina’s op jouw website het meeste opleveren, of welke gepromote producten of diensten het beste converteren 📊

Doordat jij als affiliate partner enkel de bezoeker doorstuurt naar de adverteerder, houd het meten van gegevens op zodra deze persoon jouw website verlaat. Ook is het lastig om vervolgens de gegenereerde omzet bij de adverteerder, te koppelen aan het gedrag van de bezoeker op jouw website. Dit komt omdat je met twee verschillende partijen te maken hebt (de publisher en de adverteerder) die beiden individueel data verzamelen over deze bezoeker.

Gelukkig bieden veel adverteerders tegenwoordig de mogelijkheid aan om een zogenoemde unieke “sub ID” mee te geven. Hierdoor kun je als publisher toch enige informatie verkrijgen over vanaf welke pagina de bezoeker naar de adverteerder is genavigeerd.

Hoewel de sub ID zeker meerwaarde geeft, is de mate van beschikbare gegevens om te analyseren, toch nog beperkt en neemt het redelijk wat tijd in beslag om alle affiliate links de juiste sub ID’s mee te geven. Vandaar dat we in onze software Affiliate Held de “automatische sub ID” functionaliteit hebben ontwikkeld. Hierdoor worden alle affiliate links automatisch voorzien van gedetailleerde sub ID’s waarmee je precies kunt zien vanaf waar een bezoeker doorgeklikt heeft naar de adverteerder; waardevol en tijdbesparend.

Affiliate link met automatische sub ID

https://domeinnaam.nl/ah-redirect/?ah-link=https://partnerprogramma.bol.com/click/click?ah-rt-p=1&t=url&ah-rt-s=XXXXXX&f=TXL&url=https://www.bol.com/nl/nl/p/petdryer-professionele-hondenfohn-met-opzetstukken-waterblazer-voor-honden-2800w-power-grooming-tool-compact-stil-design-zwart/9300000042308934&subid=de-10-beste-waterblazers-voor+lijst+overzicht+verkoper+shortcode1+product1&ah-post-id=323079&ah-product-id=413290&ah-merchant=bol.com&ah-network=bol.com

automatische sub id instelling in de affiliate held wordpress plugin
automatische sub ID's in affiliate held overzichtelijk in een tabel

4.2.3. Veel concurrentie

Doordat adverteerders zoveel affiliate partners kunnen werven als zij willen, ben je dus niet de enige die een bepaald bedrijf promoot. Je hebt dus direct te maken met veel concurrentie die net zoals jij proberen geld te verdienen met affiliate marketing.

Belangrijk is dus om uniek te zijn en waarde te bieden die de andere publishers niet bieden. Hoewel dit makkelijker gezegd dan gedaan is, is dit wel een must om tegenwoordig nog een mooi inkomen te verdienen met affiliate marketing.

5. Gebruik maken van een affiliate netwerk

Een affiliate netwerk is een tussenpartij die affiliate marketing makkelijker maakt voor zowel de publisher als de adverteerder. Deze tussenpartij zorgt er bijvoorbeeld voor dat publishers commissies toegekend en uitbetaald krijgen. Maar helpen bijvoorbeeld ook bij de werving van nieuwe affiliate partners voor adverteerders.

Verder zijn er nog meer voordelen te noemen, maar ook een aantal nadelen. Welke deze zijn en wat belangrijk is om te weten, bespreken we graag hieronder.

5.1. Aanmelden als adverteerder

5.1. Waarom wel?

Door je als adverteerder aan te melden bij een affiliate netwerk, beschik je direct over een groot netwerk aan actieve affiliate partners. Voor hen is de drempel namelijk laag om ook jouw business te gaan promoten; zij zijn immers al aangemeld bij dit affiliate netwerk en kunnen bij wijze van direct aan de slag.

Verder is de intergratie met een affiliate netwerk vaak vrij makkelijk te noemen; je krijgt hierin ondersteuning vanuit het netwerk en alles wordt goed getest. Je business is hierdoor binnen no-time “affiliate marketing ready” en kunt snel beginnen met het genereren van extra omzet.

Een ander belangrijk voordeel van een affiliate netwerk is de administratie die uithanden wordt genomen. Alle transacties via affiliate partners worden overzichtelijk bijgehouden, je publishers worden zorgvuldig uitbetaald en krijgen hiervan ook een bijbehorende factuur. Al met al scheelt dit een hoop tijd, zeker als je over veel affiliate partners beschikt.

5.1.2. Waarom niet?

Er zijn ook een aantal nadelen bij het gebruik van een affiliate netwerk. Zo zal deze tussenpartij jouw kosten in rekening brengen voor de aansluiting bij het netwerk, een bedrag per transactie inhouden of een maandelijks bedrag incasseren.

Verder heb je de techniek niet zelf in handen waardoor je afhankelijk bent van de functionaliteiten van het affiliate netwerk. Denk aan hoe zij de gegevens verwerken en hoeveel inzicht je hierin hebt.

5.2. Aanmelden als publisher

5.2.1. Waarom wel?

Naast dat een affiliate netwerk handig en tijdbesparend is voor de adverteerder, zijn er ook veel voordelen van de publisher. Als je je als affiliate partner aanmeld bij een affiliate netwerk, beschik je direct over veel verschillende adverteerders waarmee je snel een samenwerking kunt starten.

Het aanmeldingsproces bij een affiliate netwerk is makkelijk en je kunt snel beginnen met de promotie. Verder kun je efficiënt uitbetalingen aanvragen voor je verdiende commissies of kun je zelfs een periodiek moment instellen. Zo heb je hier geen omkijken naar en hoef je geen facturen uit te schrijven 👍🏻

5.2.2. Waarom niet?

Voor de publisher zijn er eigenlijk geen nadelen te benoemen. Bij alle affiliate netwerken kun je je als affiliate partner gratis aanmelden, je krijgt de nodige support en kunt in principe binnen een dag al beginnen met je promotie.

Als we een nadeel mogen noemen, dan is het dat een affiliate netwerk uiteraard ook geld moet verdienen. Dit doen zij door een vergoeding te innen bij de adverteerder. Als deze tussenpartij er dus niet tussen zou zitten, dan is er geld over voor de adverteerder of om dus de affiliate partner meer commissie toe te kennen. Het is dus goed mogelijk dat je bij een affiliate netwerk minder commissie krijgt dan dat je rechtstreeks een samenwerking aangaat met een adverteerder met een eigen affiliate programma.

5.3. Overzicht kwalitatieve affiliate netwerken

Lijkt het jou wat om je aan te melden bij een affiliate netwerk? Hieronder vind je een aantal affiliate netwerken waarmee we persoonlijk goede ervaringen hebben. Neem gerust eens een kijkje op deze websites om een idee te krijgen wat een affiliate netwerk voor jou kan betekenen.

6. Publishers werven voor je bedrijf

Wanneer je als bedrijf besluit aan de slag te gaan met affiliate marketing, is de grootste uitdaging het vinden en werven van goede publishers. Om je een handje te helpen, lichten we het een en ander graag voor je toe.

6.1. Waaraan voldoet een goede publisher?

Lukraak publishers werven is een slecht idee. Je kunt beter een klein groepje goede publishers werven, dan een grote groep publishers die jouw bedrijf niet op de juiste manier promoten. Dit kan zelfs averechts werken.

Maar waar voldoet een goede publisher dan aan? Er zijn een aantal voorwaarden die je na kunt gaan om te weten of een publisher een goede match zou zijn voor jouw bedrijf.

  • De publisher heeft al een actieve achterban. Denk aan een website met bezoekers of een social media profiel met voldoende volgers. Zodoende weet je dat de publisher serieus is met zijn business en dat deze ook nog geruime tijd zal bestaan.
  • De publisher heeft een achterban die ook jouw doelgroep is. Een goede publisher valt of staat met de juiste doelgroep. Als bedrijf weet je maar al te goed dat het verkopen van je producten of diensten aan de juiste doelgroep een enorm belangrijk aspect is. Deze “best-practice” dien je ook toe te passen voor de affiliate partners die je werft. Spreken zij de doelgroep aan die jij met je bedrijf ook aanspreekt? Als dit overeenkomt dan kan de publisher een goede match zijn.
  • De publisher heeft een gelijke visie. Ondanks dat de publisher dezelfde doelgroep heeft als jouw bedrijf, hoeft dit nog geen directe match te zijn. Als bedrijf heb je een bepaalde visie en manier om jouw product of dienst in de markt te zetten. Als dit niet aansluit bij de publisher, dan kan dit zelfs schade toebrengen aan het imago van jouw bedrijf. Kijk hier dus goed naar voordat je besluit met een publisher in zee te gaan. Jouw bedrijf gaat namelijk geassocieerd worden met de publisher.

6.2. Waar vind je goede publishers?

Je weet nu waar een goede publisher aan voldoet. Maar waar vind je een dergelijke publisher? Dat is de uitdaging van menig adverteerder. Vooral de eerste groep publishers zijn lastig om te krijgen. Als publishers namelijk bij elkaar zien dat zij jouw bedrijf promoten, dan begint het balletje vaak vanzelf te rollen. Maar zodra dat nog niet het geval is, is het belangrijk om zelf actief affiliate partners te werven.

Een eerder benoemde manier om snel aan publishers te komen, is door je aan te melden bij een affiliate netwerk. Zij beschikken al over veel publishers die al reeds actief verschillende bedrijven promoten.

Maar wat als je je niet wilt aansluiten bij een affiliate netwerk maar over een eigen affiliate programma beschikt? De beste manier om dan je eerste publishers te verzamelen, is door ze actief te gaan benaderen. Omdat je met je eigen affiliate programma waarschijnlijk interessante voorwaarden hebt, zal dit vaak interessant zijn voor de publisher. De meeste publishers staan eigenlijk altijd wel open voor nieuwe kansen en zeker als daar geld mee verdiend kan worden.

Ga dus op onderzoek uit en kijk of er al een groep actieve affiliate partners aanwezig is in jouw doelgroep voor bijvoorbeeld jouw concurrent. Probeer een interessant aanbod te maken en overtuig de publisher om jouw product of dienst te promoten.

7. Geld verdienen met affiliate marketing als publisher

Affiliate marketing is een populair verdienmodel vooral omdat je er een passief inkomen mee kunt opbouwen. Dit betekent dat je geld kunt verdienen terwijl je op dat moment niet fysiek aanwezig bent of aan het werk bent 😎

Het klinkt bijna te goed om waar te zijn, maar er zitten natuurlijk ook wel wat haken en ogen aan. Volledig passief is bijna onmogelijk, maar affiliate marketing kom je wel heel dichtbij. Hieronder willen we je graag een aantal tips en inzichten geven waar je als startende publisher aan moet denken.

7.1. Kies je medium

Er zijn voldoende publishers die genoeg geld verdienen met het promoten van producten en diensten via social media, maar onze voorkeur gaat uit naar het maken van een zogenoemde affiliate website.

Het maken van een affiliate website heeft als voordeel dat je content kunt maken die “evergreen” is. Dit houdt in dat je artikelen kunt schrijven en waarde kunt bieden die nu, maar ook nog over heel wat jaren, nog steeds waardevol zijn. Je steekt er één keer werk in en je hebt hier vervolgens nog jaren plezier van.

Als je namelijk een waardevol artikel schrijft en deze krijgt een goede positie in de zoekmachines, dan zul je een lange tijd genieten van bezoekers die automatisch op jouw website komen. Deze bezoekers kun je vervolgens doorsturen naar je adverteerder om commissies te genereren; een passief inkomen.

Het nadeel van social media is dat het lastig is om hier content op te maken die waardevol blijft. Een duidelijke uitzondering hierin is YouTube, maar content op Instagram is bijvoorbeeld zeer vluchtig waardoor dit een lastig platform is om met affiliate marketing aan de slag te gaan.

Denk dus goed na over jouw medium en hoe jij dit medium kunt inzetten om een inkomen te verdienen met affiliate marketing.

7.2. Bouw een achterban

Als je je medium hebt gekozen, is het tijd om een achterban op te bouwen. Een veelgemaakte fout is namelijk om een medium te kiezen en direct van alles en nog wat te gaan promoten. Maar let op, dit heeft dus geen enkel doel.

Een medium zonder achterban is niet meer dan een visitekaartje. Je medium wordt niet bezocht, er is geen interactie en het is slechts een statische vertoning op het web. Het is dus belangrijk om een achterban op te bouwen door waardevolle content te delen.

Schrijf artikelen, maak video’s of plaats foto’s. Zorg ervoor dat je iets aanbied waarvoor mensen speciaal naar jouw medium komen. Dit is een ontzettend belangrijke en essentieële stap in het proces als jij geld wilt verdienen met affiliate marketing.

Spoiler: we kunnen je nu al vertellen dat dit ook de moeilijkste stap is en waarbij de meeste mensen afhaken. Het promoten van producten en diensten is namelijk zo gedaan; hier en daar wat linkjes plaatsen en afwachten maar. Helaas werkt het zo dus niet en zul je een achterban moeten opbouwen door bloed, zweet en tranen in je project te steken. Dit zal niet vandaag op morgen gerealiseerd worden. Bereid je voor om maanden lang voor “niks” te werken en de vruchten pas later te plukken.

7.3. Kies welk product of dienst je wilt promoten

Zodra je een achterban hebt opgebouwd, is het tijd om een passend product of dienst te kiezen. Het heeft namelijk weinig zin om iets te gaan promoten als er niemand is om door te sturen. Dat is immers hoe affiliate marketing werkt; mensen doorsturen naar de adverteerder.

Om het juiste product of dienst te kiezen, is het belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Waarom komt jouw doelgroep naar jouw medium? Wat wilt jouw doelgroep? Waar loopt jouw doelgroep tegenaan? Dit zijn vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden om een passend product of dienst te kiezen.

We geven je hieronder graag een aantal concrete voorbeelden voor adverteerders die goed aansluiten bij de publisher.

  • Heb je een blog over reizen? Meld je aan als affiliate bij Transavia (via het affiliate netwerk TradeTracker).
  • Heb je een website over gamen? Meld je aan als affiliate bij bol.com (eigen affiliate programma).
  • Heb je een YouTube kanaal over gezond koken? Meld je dan aan als affiliate bij HelloFresh (via het affiliate netwerk Impact).
  • Heb je een Facebook groep met hondenbaasjes uit de regio? Meld je dan aan als affiliate bij ZooPlus (via het affiliate netwerk Awin).

8. Onze ervaring met affiliate marketing

Dit artikel over “wat is affiliate marketing” is wat ons betreft niet compleet zonder onze eigen ervaring. Wij van Affiliate Held zijn al een geruime tijd actief in deze branche en hebben zowel ervaring aan de kant van de adverteerder als van de publisher. Onze inzichten delen we graag met je.

8.1. Ervaring als adverteerder

affiliate held logo

Sinds de lancering van onze software Affiliate Held, was het al snel duidelijk dat we affiliate marketing gingen inzetten. Software is een zeer lucratieve markt binnen de affiliate marketing niche doordat de commissies vaak erg hoog zijn voor de publisher. Zo bieden we een 40% commissie aan als je onze software succesvol weet te promoten. Dit kan eigenlijk alleen omdat we grote marges hebben.

Inmiddels hebben we een aantal actieve affiliate partners die onze software met succes weten te promoten. Wij ontvangen nieuwe klanten en zij ontvangen een aantrekkelijke commissie.

In eerste instantie hebben we gebruik gemaakt van onze eigen techniek om ons affiliate programma op te zetten. Helaas kwamen we er al snel achter dit geen goede match was om onderstaande redenen.

  • We hadden veel handmatig werk; goedkeuren van nieuwe affiliate partners, toekennen van commissies en uitbetalingen verwerken.
  • De kosten waren hoog; we gebruikte de plugin AffiliateWP die onlangs 100% in prijs is gestegen. Dit zorgde ervoor dat we op jaarbasis een flink bedrag hieraan kwijt waren.

Vandaar dat we besloten hebben om gebruik te maken van het affiliate netwerk PayPro die ons een hoop zorgen uit handen hebben genomen; denk aan de gehele techniek en administratie. Om een voorbeeld te noemen: commissies kunnen nu zelf uitbetaald worden door de publisher en wij hoeven geen handmatige facturen meer uit te schrijven. Dit bespaart ons een hoop tijd waardoor wij ons kunnen focussen op andere belangrijke zaken.

Verder heeft PayPro als voordeel dat zij al over veel affiliate partners beschikken waardoor wij direct een aantal nieuwe publishers erbij hebben gekregen. Dit is ook een belangrijk punt in onze beslissing geweest om over te stappen vanaf ons eigen affiliate programma.

Qua kosten is PayPro op jaarbasis een stuk goedkoper dan ons eigen affiliate programma met AffiliateWP, maar staan we wel per commissie die een publisher genereert een klein percentage af.

Al met al zijn we zeer tevreden met de overstap naar PayPro en hopen we ons bestand aan publishers steeds verder uit te breiden. We zijn in ieder geval klaar om verder te groeien.

8.2. Ervaring als publisher

Als publisher hebben wij inmiddels wat langer ervaring opgedaan. Zo hebben we al een aantal jaren verschillende affiliate websites die voor ons een mooi inkomen opleveren.

We verdienen bijvoorbeeld goed met het affiliate programma van bol.com. Zoals eerder benoemd in dit artikel, zijn we zeer te spreken over bol.com omdat je daar een commissie verdient over het gehele aankoopbedrag. Dit maakt het zeer lucratief om bol.com te promoten aangezien zij miljoenen producten aanbieden. De kans is dus heel groot dat een consument niet slechts één product afrekent, maar meerderen.

Onze eigen websites gaan over onderwerpen als honden, baarden en calisthenics. Uiteenlopende onderwerpen waarop verschillende manieren inkomsten worden gegeneerd. Naast bol.com gebruiken we per website verschillende affiliate programma’s en netwerken om het meeste uit onze websites te halen. Let wel op dat we hier onze websites niet volgooien met affiliate links maar deze enkel invoegen als deze ook waardevol zijn voor onze bezoekers.

Als we je een advies mogen geven, dan is het vooral dat je veel waarde moet delen en uniek moet zijn in je markt. Als jij je bezoeker echt wat mee kunt geven, dan is de kans groot dat zij via jouw affiliate link iets aanschaffen. Op die manier weten wij onze websites dermate in te richten dat deze ook leuke inkomsten opleveren.

Verder maken we uiteraard ook gebruik van onze eigen software Affiliate Held, om onze affiliate websites te optimaliseren. Op onze website over honden hebben we bijvoorbeeld verschillende artikelen geschreven over de beste hondenproducten; denk aan de beste hondenmand. In een dergelijk artikel laten wij per hondenmand zien bij welke aanbieder deze te verkrijgen is. Op deze manier bieden we waarde aan de consument en sturen we ze door naar de meest geschikte adverteerder.

overzicht van de beste hondenmanden

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn we fan van het affiliate programma van bol.com. Al draagt dit natuurlijk niet helemaal bij aan de onafhankelijkheid van het artikel en is ook te betwijfelen hoeveel waarde dit aan de bezoeker geeft. Wil je ten kosten van alles je omzet maximaliseren of ga je meer voor transparantie en waarde bieden? Uiteindelijk zal het laatste altijd winnen wat betreft je resultaten in de zoekmachines; stof voor ons tot nadenken 🤔

9. Hoeveel geld kun je verdienen met affiliate marketing?

Om meteen met de deur in huis te vallen; the sky is the limit. Letterlijk.

Maar… we snappen dat met deze vraag eerder bedoeld wordt wat “normaal” is om met affiliate marketing te verdienen. Die vraag willen we graag voor je beantwoorden. Alleen let op, we beantwoorden deze vraag puur uit onze eigen ervaring. Het kan dus zo zijn dat andere affiliate marketeers hier een ander antwoord op kunnen geven dan ons.

9.1. Hoeveel kun je verdienen als adverteerder?

Als adverteerder genereer je extra omzet voor je bedrijf door de inzet van affiliate marketing. Na onderzoek* te hebben gedaan komen we tot de conclusie dat van de bedrijven die affiliate marketing inzetten, ongeveer 15% tot 20% van de omzet wordt gegenereerd door affiliate marketing. Met die cijfers kun je vervolgens uitrekenen wat je extra kunt verdienen door affiliate marketing in te zetten voor je eigen bedrijf.

Voorbeeld: je hebt een maandelijkse omzet van €10.000. Dat betekent dat €1.500 tot €2.000 euro door affiliate marketing wordt gegenereerd. Zet je geen affiliate marketing in? Dan verdien je slechts €8.000 tot €8.500.

*= https://serpwatch.io/blog/affiliate-marketing-statistics/
*= https://makeawebsitehub.com/affiliate-marketing-stats/
*= https://findstack.com/affiliate-marketing-statistics/

9.2. Hoeveel kun je verdienen als publisher?

Op basis van onze eigen statistieken, gegenereerd door onze eigen affiliate websites, kunnen we concluderen dat we ongeveer tussen de €0,05 en €0,15 per bezoeker verdienen.

Met dit gegeven kunnen we terugrekenen wat ervoor nodig is om een X bedrag per maand te verdienen wanneer je een affiliate website hebt gebouwd met waardevolle content. Dit vermelden we er graag bij omdat een website met slechte kwaliteit artikelen uiteraard niet tussen de €0,05 en €0,15 per bezoeker verdiend. Dit bedrag kan natuurlijk ook hoger uitvallen indien je in een zeer winstgevende niche zit of als jouw website simpelweg beter presteert.

Laten we beginnen met rekenen.

  • Voorbeeld 1: je hebt een website met 100 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 100 * €0,05 = €5 en 100 * €0,15 = €15 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €150 tot €450 euro per maand.
  • Voorbeeld 2: je hebt een website met 500 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 500 * €0,05 = €25 en 500 * €0,15 = €75 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €750 tot €2250 euro per maand.
  • Voorbeeld 3: je hebt een website met 2000 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 2000 * €0,05 = €100 en 2000 * €0,15 = €300 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €3000 tot €9000 euro per maand.

Nu je ongeveer weet wat je kunt verdienen met X aantal bezoekers op je website, is het ook interessant om te weten hoeveel content je hiervoor nodig hebt. Hoeveel artikelen moeten er geschreven worden op je website om tot die bezoekersaantallen te komen?

Uit onze eigen statistieken kunnen we concluderen dat we gemiddeld tussen de 50 en 100 bezoekers per maand per artikel ontvangen. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar onder, maar dit is een voorzichtig gemiddelde.

Als we bovenstaande voorbeelden er weer bij pakken, kunnen we gaan rekenen hoeveel artikelen er geplaatst moeten worden op je website. Houd er hier rekening mee dat we dan waardevolle artikelen bedoelen met inhoud waar de bezoeker écht iets aan heeft.

  • Voorbeeld 1: je hebt een website met 100 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 3000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 3000/100 = 30 en 3000/50 = 60 artikelen nodig zijn op je website.
  • Voorbeeld 2: je hebt een website met 500 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 15.000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 15.000/100 = 150 en 15.000/50 = 300 artikelen nodig zijn op je website.
  • Voorbeeld 3: je hebt een website met 2000 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 60.000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 60.000/100 = 600 en 60.000/50 = 1200 artikelen nodig zijn op je website.

Tenslotte kunnen we met bovenstaande gegevens uitrekenen hoeveel artikelen er op je website moeten staan om een X bedrag te verdienen per maand met affiliate marketing.

  • Voorbeeld 1: tussen de 30 en 60 artikelen levert ongeveer tussen de €150 en €450 euro per maand op.
  • Voorbeeld 2: tussen de 150 en 300 artikelen levert ongeveer tussen de €750 en €2250 euro per maand op.
  • Voorbeeld 3: tussen de 600 en 1200 artikelen levert ongeveer tussen de €3000 en €9000 euro per maand op.

Ben je bereid om twee jaar lang hard te werken? Dan zul je gemiddeld tussen de €750 en €2250 per maand verdienen met affiliate marketing.

Met bovenstaande informatie heb je ongeveer een idee wat je kunt verdienen met affiliate marketing en hoeveel tijd je hier ongeveer mee kwijt bent. Let dus wel op dat dit gebaseerd is op onze eigen websites en statistieken en dat deze kunnen verschillen van andere affiliate marketeers.

Om sneller resultaat te boeken zou je kunnen overwegen om een tekstschrijver in handen te nemen. Al zal je hier wel het nodige kapitaal voor nodig hebben en het een en ander moeten aansturen/managen; ook dat kost tijd. Snel rijk worden zit er dus helaas niet in 🙃

Zelf zien we het schrijven en creëren van artikelen als een investering voor de lange termijn. Eenmaal een artikel geschreven is, kan deze nog jarenlang geld opleveren. Je bent dus écht iets aan het opbouwen voor de toekomst. Dat maakt affiliate marketing in onze ogen zeer aantrekkelijk en de moeite meer dan waard.

10. Affiliate marketing begrippen en termen

In ieder vakgebied heb je te maken met vakjargon. Zo ook in affiliate marketing. Om je graag wat meer wegwijs te maken, helpen we je graag met het toelichten van een aantal veelgebruikte begrippen en termen.

  • Adverteerder: de adverteerder is de partij die een product of dienst verkoopt waarbij publishers helpen bij de promotie en in ruil hiervoor een vergoeding ontvangen.
  • Affiliate netwerk: het affiliate netwerk is de tussenpartij tussen de adverteerder en de publisher. Deze partij zorgt ervoor dat werk uit handen wordt genomen door de techniek en administratie te verzorgen.
  • Commissie: een commissie is een vergoeding in euro’s voor de publisher zodra deze succesvol een klant heeft doorgestuurd naar de adverteerder.
  • Converteren: converteren betekent het omzetten van een consument naar een klant.
  • Conversiepercentage: het percentage van je totale aantal bezoekers dat daadwerkelijk wordt geconverteerd naar een klant.
  • Cookie: een cookie is een bestand dat door websites in je browser worden geplaatst om gedrag te onthouden en te gebruiken voor terugkomend bezoek.
  • Doelgroep: een doelgroep is een groep mensen die door bedrijven benaderd worden om hun product of dienst te promoten.
  • Evergreen: deze term wordt meestal gebruikt in de context van “evergreen content”. Letterlijk vertaald: informatie die altijd groen is. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld artikelen die je op je website publiceert, die over een X aantal jaar nog steeds relevant zijn, zonder de informatie te hoeven aanpassen. Denk aan informatie over een bepaald hondenras. Dit is informatie die niet zomaar zal veranderen door de jaren heen, dit noemen we “evergreen”.
  • Medium: een medium is een middel om content naar buiten te brengen en te communiceren met je publiek. Denk aan een website, YouTube kanaal of Instagram account.
  • Niche: een niche is een afgebakend deel van een bepaalde markt. Voorbeeld: het hondenras Duitse Herder is een niche binnen de hondenmarkt. Zo kan een bedrijf specifiek producten of diensten verkopen alleen voor de Duitse Herder. Dit bedrijf is dan actief in een “nichemarkt”.
  • Publisher: de publisher is de partij die een product of dienst promoot van een adverteerder en in ruil hiervoor een vergoeding krijgt bij een succesvolle promotie.

11. Tot slot

Heb je na het lezen van dit artikel vragen, suggesties of is er iets nog niet helemaal duidelijk? Laat dan gerust een reactie achter, stel je vraag in onze community of neem contact met ons op. We horen graag van je.

Foto van auteur

Dennis van de Ven

Na zijn opleiding Communication & Multimedia Design besloot Dennis zijn passie voor programmeren te volgen. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van WordPress oplossingen en beheert hij diverse winstgevende websites.

Plaats een reactie