Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Noindex

Goedemorgen!

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Google Search console en zoveel mogelijk pagina’s geïndexeerd krijgen. Nu heb ik 7 pagina’s bij “Uitgesloten door tag noindex” staan. Het zijn 7 url’s, maar overal staat “/feed” achter. Als ik naar de url ga, krijg ik een soort html pagina… Het vinkje voor de noindex in Wordpress staat uiteraard niet aangevinkt… Kan ik dit oplossen?

Hoi Vera,

Bedankt voor je bericht. Ik ga meteen even met de deur in huis vallen… meer pagina’s geïndexeerd krijgen betekent niet direct betere resultaten. Integendeel zelfs.

Op mijn eigen websites zijn er verschillende pagina’s die ik bewust niet laat indexeren. Pagina’s zoals juridische pagina’s (algemene voorwaarden en privacybeleid), maar ook pagina’s zoals ledenpagina’s (enkel beschikbaar voor ingelogde gebruikers, etc). Dit zijn pagina’s die niet vindbaar hoeven te zijn omdat niemand hier naar zoekt en deze geen toegevoegde waarde hebben voor de zoekresultaten in Google. Het beste kun je deze individueel op “no-index” zetten met bijv. de Yoast SEO plugin.

Je hebt het in je post over pagina’s waar overal “/feed” achter staat. Dat lijken me duidelijk pagina’s die niet bedoeld zijn voor jouw websitebezoekers. Een feed is namelijk iets wat door een ander stuk software uitgelezen kan worden. Deze pagina’s zijn niet geschikt voor je bezoekers en hierdoor is het juist perfect dat deze niet geïndexeerd worden 🙂

Als ik je verder een tip mag geven: richt je niet te veel op de Google Search Console. Ik merk aan je vorige posts dat je je hier flink in aan het verdiepen bent, wat verder prima is. Maar het is helaas geen “heilig” middel waardoor je website nummer 1 posities gaat pakken in Google. Het is slechts een hulpmiddel die je hier en daar handvaten geeft om je website te optimaliseren. Maar al met al zijn het vaak slechts kleine tweaks in het grote geheel (tenzij je natuurlijk je homepagina niet laat indexeren of dat soort kritische zaken). Heb je je sitemap opgegeven en is je property in Google Search Console geverifieerd? Dan kun je Google Search Console prima laten voor wat het is en lekker bezig zijn met content creatie 💪🏻

Succes verder!

Vera Zadelaar heeft gereageerd op dit bericht.
Vera Zadelaar

Hi Dennis,

Ik reageer ook even op deze vraag omdat ik nog een aantal vervolg vragen heb. Een tijdje geleden heb ik een eerste versie van mijn site live gebracht en merkte dat deze niet door Google geindexeert werd dus dit heb ik handmatig gestart voor mijn homepage en nog voor een 2e URL.

Inmiddels heb ik een helemaal nieuwe versie van mijn site live gebracht, en hierbij ben ik me ook meer aan het verdiepen in alle SEO settings. Hopelijk kun jij me een beetje in de richting helpen voor onderstaande vragen:

  • Als ik zoek op google zie ik mijn site nog met het oude logo en kan alleen de 2 URL’s vinden die ik handmatig geindexeert heb. Zal google obv mijn nieuwe titles en URL’s de site opnieuw indexeren en daarmee ook automatisch het resultaat op oude URL’s verwijderen?
  • De structuur van mijn site bestaat uit 3 lagen, de homepage, daarna een tussen pagina waarin ik artikelen verzamel per categorie met een korte omschrijving en tot slot de artikelen zelf. Ik twijfel of ik de tussen pagina’s misschien beter op no-index kan zetten zodat alleen de homepage en daadwerkelijke artikelen geindexeert worden. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Dankje voor alle info.

Groet,

Chle

Citaat van Chle op 22 mei 2024, 09:49

Hi Dennis,

Ik reageer ook even op deze vraag omdat ik nog een aantal vervolg vragen heb. Een tijdje geleden heb ik een eerste versie van mijn site live gebracht en merkte dat deze niet door Google geindexeert werd dus dit heb ik handmatig gestart voor mijn homepage en nog voor een 2e URL.

Inmiddels heb ik een helemaal nieuwe versie van mijn site live gebracht, en hierbij ben ik me ook meer aan het verdiepen in alle SEO settings. Hopelijk kun jij me een beetje in de richting helpen voor onderstaande vragen:

  • Als ik zoek op google zie ik mijn site nog met het oude logo en kan alleen de 2 URL’s vinden die ik handmatig geindexeert heb. Zal google obv mijn nieuwe titles en URL’s de site opnieuw indexeren en daarmee ook automatisch het resultaat op oude URL’s verwijderen?
  • De structuur van mijn site bestaat uit 3 lagen, de homepage, daarna een tussen pagina waarin ik artikelen verzamel per categorie met een korte omschrijving en tot slot de artikelen zelf. Ik twijfel of ik de tussen pagina’s misschien beter op no-index kan zetten zodat alleen de homepage en daadwerkelijke artikelen geindexeert worden. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Dankje voor alle info.

Groet,

Chle

Hoi Chle,

Goed dat je je vragen hier stelt.

  • Google heeft zelf de touwtjes in handen wat betreft welke pagina’s er worden geïndexeerd van je website, en hoe de data geïnterpreteerd wordt. Het kan best zijn dat Google zelfs eigen opgebouwde titels of meta beschrijvingen hanteert, en dus niet letterlijk jouw titels 1-op-1 overneemt. Ook wat betreft je oude logo, kan het zijn dat Google deze nog langere tijd aanhoud. Hier is weinig aan te doen. Als je alles goed hebt ingesteld; het nieuwe logo is op je website zichtbaar en je titels zijn zoals je deze wilt, is het een kwestie van afwachten. Hier kan zomaar een hele periode overheen gaan. Zorg in ieder geval dat je je sitemap hebt opgegeven in Google Search Console. Eventueel kun je enkele pagina’s handmatig aanvragen voor indexatie (ook via Google Search Console). Verder hoef je niks te doen, indexatie gaat automatisch en nieuwe titels/logo’s worden vanzelf overgenomen wanneer Google dit nodig vind.
  • Ik zou absoluut niet je zogenoemde tussenpagina’s op “no-index” zetten. Dit kunnen zeer essentiële pagina’s zijn voor de structuur van je website. Ik zou de tussenpagina’s inrichten als “overzicht”-pagina’s en voorzien van de nodige teksten om te benoemen wat voor type blogs in de dergelijke categorieën/archieven te vinden zijn. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Coolblue die een categorie “laptops” heeft (zie: https://www.coolblue.nl/laptops). Dit is voor hun een belangrijke pagina omdat op deze pagina de nodige websitebezoekers terechtkomen, zowel via Google als via hun interne website navigatie. En vervolgens wordt er vanuit deze “laptops” categorie, doorgelinkt naar verschillende onderliggende pagina’s (Windows laptops, Macbooks, etc). Deze structuur zorgt ervoor dat Google je website goed in kaart kan brengen, maar ook dat je websitebezoekers goed door je website kunnen navigeren. Kortom, optimaliseer juist deze tussenpagina’s (categoriepagina’s/archiefpagina’s) en zet ze absoluut niet op “no-index”! 🙂

Laat gerust weten of je zo verder kunt.

Dankje Dennis voor deze uitgebreide toelichting….zet me weer aan het denken en ik heb nog een vervolgvraag 🙂

Zoals je aangaf heb ik nu mijn tussenpagina’s als overzicht/collection pagina gekenmerkt. Deze hangen ook direct onder mijn homepage bv. home.nl/collection1

Echter mijn artikelen heb ik ook rechtstreeks onder de homepage hangen bv. home.nl/artikel1

Dit zou dan eigenlijk moeten worden home.nl/collection1/artikel1

Ik kan dit doen door handmatig de URL’s aan te passen maar weet niet of dan alles met de sitemap goed gaat. Wat is de best practise om een dergelijke aanpassing te doen?

Wederom dank voor de hulp!

Hoi Chle,

Geen probleem 🙂

Duidelijke URL’s zijn inderdaad belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is goed als URL’s leesbaar en logisch zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines. Een gestructureerde URL zoals “home.nl/categorie/artikel” kan zeker helpen, maar ik verwacht niet dat je daardoor opeens veel beter gaat ranken.

Om zo’n URL-structuur te maken, moet je je permalinks aanpassen. Alleen de slug van je berichten aanpassen is niet voldoende. Je kunt de permalinks instellen via de instellingen in WordPress. Zie hieronder een screenshot van hoe je de permalinks moet instellen.

Let op dat je handmatig 301-redirects moet instellen voor al je berichten, omdat WordPress dit niet automatisch doet na het aanpassen van je permalinks (dus van “home.nl/artikel” naar “home.nl/categorie/artikel”). Dit zorgt ervoor dat je oude URLs blijven werken en bezoekers vanuit Google niet op een “niet gevonden”-pagina terechtkomen.

Kortom, je huidige structuur is prima, maar een meer gestructureerde URL-structuur kan inderdaad de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren. Zorg er in ieder geval voor dat je weet wat je doet voordat je wijzigingen doorvoert om te voorkomen dat je artikelen niet meer bereikbaar zijn vanuit Google.