Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Noindex

Goedemorgen!

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Google Search console en zoveel mogelijk pagina’s geïndexeerd krijgen. Nu heb ik 7 pagina’s bij “Uitgesloten door tag noindex” staan. Het zijn 7 url’s, maar overal staat “/feed” achter. Als ik naar de url ga, krijg ik een soort html pagina… Het vinkje voor de noindex in Wordpress staat uiteraard niet aangevinkt… Kan ik dit oplossen?

Hoi Vera,

Bedankt voor je bericht. Ik ga meteen even met de deur in huis vallen… meer pagina’s geïndexeerd krijgen betekent niet direct betere resultaten. Integendeel zelfs.

Op mijn eigen websites zijn er verschillende pagina’s die ik bewust niet laat indexeren. Pagina’s zoals juridische pagina’s (algemene voorwaarden en privacybeleid), maar ook pagina’s zoals ledenpagina’s (enkel beschikbaar voor ingelogde gebruikers, etc). Dit zijn pagina’s die niet vindbaar hoeven te zijn omdat niemand hier naar zoekt en deze geen toegevoegde waarde hebben voor de zoekresultaten in Google. Het beste kun je deze individueel op “no-index” zetten met bijv. de Yoast SEO plugin.

Je hebt het in je post over pagina’s waar overal “/feed” achter staat. Dat lijken me duidelijk pagina’s die niet bedoeld zijn voor jouw websitebezoekers. Een feed is namelijk iets wat door een ander stuk software uitgelezen kan worden. Deze pagina’s zijn niet geschikt voor je bezoekers en hierdoor is het juist perfect dat deze niet geïndexeerd worden 🙂

Als ik je verder een tip mag geven: richt je niet te veel op de Google Search Console. Ik merk aan je vorige posts dat je je hier flink in aan het verdiepen bent, wat verder prima is. Maar het is helaas geen “heilig” middel waardoor je website nummer 1 posities gaat pakken in Google. Het is slechts een hulpmiddel die je hier en daar handvaten geeft om je website te optimaliseren. Maar al met al zijn het vaak slechts kleine tweaks in het grote geheel (tenzij je natuurlijk je homepagina niet laat indexeren of dat soort kritische zaken). Heb je je sitemap opgegeven en is je property in Google Search Console geverifieerd? Dan kun je Google Search Console prima laten voor wat het is en lekker bezig zijn met content creatie 💪🏻

Succes verder!

Vera Zadelaar heeft gereageerd op dit bericht.
Vera Zadelaar