Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Mijn verhaal: van fysiotherapeut tot online ondernemer

Hallo mede-helden!

Sommige helden in deze community kennen mij al een tijdje als de affiliate trainer, aangezien zij één of meer cursussen uit onze Affiliate Held Academy hebben gevolgd. In deze community post wil ik toch nog een stukje van mijn persoonlijke reis delen. Dé weg die mij naar de wereld van affiliate marketing heeft geleid en waarom ik zo gepassioneerd ben over wat ik doe en waarom ik mensen nog intensiever wil en kan helpen als affiliate coach.

Zelf ben ik in 2014 begonnen (net afgestudeerd van de hav0) met het beheren van verschillende Instagram kanalen. Dit waren een soort van “re-post pagina’s”. Op deze kanalen deelde ik foto’s en video’s die snel viraal gingen. Op een gegeven moment had ik een winnende pagina te pakken. Bijna iedere post ging viraal en kreeg 10.000’den nieuwe volgers per week erbij.

Hoe? Heel simpel! Puur re-posten van content die al eerder viraal ging… simpel, toch?

Het was een “over-night” succes. Van de ene op de andere dag begon ik duizenden volgers per dag erbij te krijgen en kreeg ik opeens heel veel aanvragen in mijn DM om content te delen in ruil voor een kleine betaling (±€30/€40 per post).

Het verdienmodel hierachter was vrij simpel. Ik verkocht Instagram posts en stories (ook wel shoutouts) aan bedrijven die hun producten en/of diensten wilde promoten. Dit was tijdrovend werk. Ik moest namelijk niet alleen het Instagram kanaal actief houden, maar ook de content van de klanten plaatsen, contact houden met mijn klanten, resultaten analyseren, facturen sturen, klanten herinneren aan betalingen, en nog veel meer…

Hierdoor ben ik na gaan denken of én hoe ik dit kon automatiseren.

Vooral het factureren en administratieve zaken kostte veel tijd. Al snel bedacht ik dat ik de posts moest aanbieden tegen een lagere prijs, maar dan wel tegen een maandelijks betaling. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat ik niet steeds opzoek moest gaan naar nieuwe klanten. Op deze manier kon ik klanten aan mijn Instagram business binden met het resultaat meer te verdienen en minder tijd kwijt te zijn. Deze manier Instagram posts verkopen was goed te automatiseren met de “automatische facturen”-functionaliteit van PayPal. Hierdoor werd elke 1ste van de maand een factuur gestuurd naar de klant en automatisch overgemaakt naar mijn ING-rekening.

Het enige wat ik nog moest doen is de content van mijn klanten plaatsen en het Instagram account actief houden. Maar, omdat ik geen ±17 facturen meer handmatig hoefde te maken had ik tijd (en dus ook geld over). Dit was echt een bizarre uitvinding. In het eerste jaar van mijn studie ergotherapie heb ik deze hele Instagram business tot de puntjes uitgewerkt. Toen ik één jaar later overstapte naar mijn studie fysiotherapie verdiende ik met deze strategie tussen de €1700,- en €2300,- per maand. Dit is uiteindelijk ook de aanleiding geweest voor de inhoud van de Premium Partnerships Cursus.

De mensen die mij kennen weten dat ik boeken altijd meer dan 5 keer lees. Op dat moment was ik de “Road to Freedom” van Karel Emck voor de 4e keer aan het lezen (https://www.road-to-freedom.com/nl) en kwam ik tot de conclusie dat er na de “automatiseringsfase” ook nog een laag dieper verscholen zit.

Ik moest gaan “delegeren”.

Delegeren is niet echt een sexy woord en ik gebruik het ook liever niet te vaak. Soms moet je de moeilijke keuze maken om taken uit te laten voeren door iemand die het beter kan of goedkoper. Zelf was ik altijd rond de ±10 uur per maand bezig met alleen al het plaatsen van de content. Laat staan voor al het andere werk…

Voor €20 per uur vond ik een freelancer die mij wel kon helpen. Zogezegd zo gedaan. Voor €200 euro per maand had ik mezelf compleet vrijgespeeld (op enkele uurtjes na).

Op een gegeven moment had deze freelancer minder tijd om met mij te werken. We besloten samen een stukje software aan te schaffen waarmee we alle Instagram content vanuit één centrale plek konden inplannen. Dit kostte €30 per maand.

Het resultaat? De freelancer ging van ±10 uur per maand, naar 2, maximaal 3 uur per maand. De totale kostte gingen hierdoor van €200 euro per maand naar €90 (soms €70). Daarnaast deed ikzelf nog ±1 uur per maand administratief werk en controleerde ik of de factuurtjes werden betaald.

±1 uur werk per maand voor minimaal €1700 omzet (minus €90,- kosten) = €1610 winst. Niet slecht voor een 18-jarige student, toch?

Het feit dat ik slechts 1 uur per maand werkte zorgde ervoor dat ik tijd over had om mezelf compleet te storten op mijn studie, acquisitie te doen voor eventuele nieuwe klanten (voor de Instagram business) en samen met vrienden andere projecten te starten.

Zo zijn onder andere de zakelijke paden van Dennis en ik gekruist. Dennis was al langer actief in de onlinewereld, maar we merkte al snel dat naar mate onze vriendschap beter en beter werd, we een gemeenschappelijke hobby hadden en we samen een bedrijf wilde starten.

Maar waarin? Vanaf dat moment hebben we samen uren, dagen, misschien wel wekenlang lopen denken op onze zolderkamertjes met de vraag: “Hoe kunnen we samen gaan ondernemen?”.

Het resultaat was een succesvolle online kledingwebshop voor mannen. Een succes in het begin, maar door verkeerde keuzes en “jeugdig management” zijn we ermee moeten stoppen. Hier heb ik heel veel van geleerd. Niet alleen van Dennis, maar ook van het gehele proces. Hoe maak en beheer je websites, hoe werkt online marketing, hoe ga je om met betaalde advertenties, branding, zakelijke contact, verkoop van eigen producten, maar ook over mezelf.

Na dit leermoment breide ik mijn eigen onderneming uit naar een “full-service marketingbureau”. Ik was van plan om bedrijven te helpen hun producten en diensten te verkopen (allemaal naast mijn studie als fysiotherapeut). Hier heb ik alle vaardigheden, kennis en kunde geleerd over marketing, productverkoop, sales, maar ook webdesign en uiteindelijk hebben deze skills mij geholpen bij het opzetten van mij eerste affiliate marketing websites.

In juni 2021 ben ik, na 2,5 jaar gewerkt te hebben, gestopt bij de praktijk waar ik werkte als fysiotherapeut. In hetzelfde jaar ben ik een nieuw affiliate project gestart en ben ik 100% voor mezelf gaan werken als freelance marketeer, affiliate marketeer en hebben Dennis en ik AffiliateHeld.nl opgezet.

Officieel zijn we gestart in september 2021. Dit is bijna 2,5 jaar geleden en de reis naar waar we nu staan is echt bizar. We hebben op dit moment 3 softwareproducten en 2 cursussen. Onze community groeit hard en Dennis en ik brengen onze ziel en zaligheid in dit bedrijf, waar we natuurlijk heel trots op zijn.

Toch kwam het bij mij steeds terug dat ik het heel moeilijk vond om uit te spreken:

“Ik ben geen fysiotherapeut meer”.

Je hebt er toch meer dan 4 jaar voor gestudeerd. Ik vind het leuk, ik ben/was een goede therapeut (al zeg ik het zelf), ik houd van analyseren, problemen oplossen, hypotheses opstellen en deze testen, maar wat ik het meeste heb gemist afgelopen tijd was het persoonlijk contact.

Ik ben op wereldreis geweest, ik heb flink aan mijn eigen bedrijf gebouwd en ik ben mijn BIG-registratie verloren. Dit is een officieel register wat fysiotherapie, maar ook andere zorgberoepen, een beschermd beroep maken.

Op 30 januari 2023 kreeg ik de brief met de officiële mededeling dat ik mezelf niet opnieuw geregistreerd heb en daarom ook ben uitgeschreven uit het register. Kortom: ik ben officieel geen fysiotherapeut meer.

Ondanks dat ik blij ben waar ik nu ben en trots ben op wat ik allemaal doe, heeft dit toch een gevoelige snaar geraakt en heeft het mij na doen denken over wat ik wil en hoe ik de toekomst voor me zie.

Hier kan ik uren over praten, maar het gaat om de essentie dat ik vanaf mijn 17e levensjaar (dat is ondertussen 10 jaar geleden) een passie heb ontwikkeld voor ondernemen. Het klinkt misschien gek, maar door de afgelopen 10 jaar continue bezig te zijn geweest met analyseren, optimaliseren, nieuwe projecten starten, automatiseren, delegeren, samenwerken met vrienden, mijn eigen marketing bureau, eigen boekhouding doen, zakelijke relaties aangaan, studeren als fysiotherpaeut, een wereldreis te hebben gemaakt én natuurlijk mijn grootste project (AffiliateHeld.nl) bouwen met mijn maat Dennis, heb ik een hele sterke rugzak gebouwd om bedrijven, maar ook affiliate websites naar een next level te tillen.

Dat heeft mij doen beslissen dat het tijd is om mensen écht verder te gaan helpen.

Beginnen met affiliate marketing is goed, leuk en onze community wordt steeds groter en groter met cursisten die onze affiliate cursus volgen, maar het wordt nu tijd om mezelf in te zetten als coach en daarmee andere mensen te helpen met hun online ondernemersavontuur.

Vanaf dit moment stel ik me daarom beschikbaar als affiliate coach waarin we persoonlijke 1-op-1 trajecten gaan aanbieden om affiliate marketeers naar het volgende level te begeleiden. Of je nu een beginner bent of al enige ervaring hebt, we kijken samen naar wat jouw volgende doelen zijn.

Door middel van een vrijblijvend intake-gesprek hoop ik de juiste personen tegen te komen, die de nodige portie motivatie en discipline hebben, om samen te groeien naar nieuwe hoogtes.

Ben jij klaar voor een volgende stap in je affiliate reis?

Meld je dan nu aan voor een vrijblijvend intake gesprek via: https://affiliateheld.nl/coaching/.

Ik spreek je snel!

Krachtige groet,

Jari van Team Affiliate Held.

Dennis van de Ven, Lisette en 3 andere gebruikers hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenLisetteNunzioRik BuitingJarriettha DeRitsema