Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Aanmelden bij affiliate programma's

Aanmelden bij affiliate programma's
Meteen zodra er voldoende content online staat4 stemmen · 80,00%
Pas zodra er een benoemenswaardige hoeveelheid verkeer aanwezig is1 stem · 20,00%
5 deelnemers

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Wachten jullie met het aanmelden bij specifieke affiliate programma’s/webshops totdat je een bepaalde hoeveelheid verkeer op je website hebt? Of melden jullie je gewoon gelijk aan zodra je voldoende content online hebt staan?

Ik heb vaak 1 basis website die aan alle eisen voldoet. Daarmee meld ik me bij alle mogelijke affiliate websites aan.

Als ik dan een nieuwe affiliate website opzet, dan kan ik het gelijk (met de eerdere acceptatie), goed zetten. Dit scheelt voor mij dubbel werk! Als alles dan ‘af’ is, kun je je partnercodes aanpassen en dan kun je goed onderscheid maken via welke site je je commissie krijgt.

Ha, dit is natuurlijk geen optie in veel gevallen. Je kunt moeilijk met een baardenblog jezelf aanmelden voor een affiliate programma van een schoenen webshop. Bovendien is het, voor zover ik weet, niet toegestaan om de links van je andere website te gebruiken. Deze moeten immers eerst goedgekeurd worden.

Hi Emm,

Dat klopt deels inderdaad. Vandaar dat ik aangaf vaak met 1 basis website te starten, die voldoet aan alle eisen. Denk aan een informatieve blog over een algemeen onderwerp. Daarmee word je op vrijwel alle affiliaties geaccepteerd! Vervolgens bouw ik de website op met de ‘basis affiliate ID’, vraag ik goedkeuring op de nieuwe site als die ‘af’ is en pas ik de partner ID aan. Dan klopt alles weer via de officiele regels en hoef je het maar 1x in te stellen.

Op die manier. Maar dan gaat die basis website dus over van alles, van schoenen tot baarden en van servies tot kampeertentjes? Maar alsnog, dit is niet toegestaan voor zover ik weet. En alle linkjes aanpassen lijkt me ook wel omslachtig.

Ik heb het hier overigens over affiliate programma’s hè. Niet over affiliate netwerken. En elk programma kijkt redelijk kieskeurig naar wie ze accepteren (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Vandaar mijn vraag.

Ik heb gestemd op: “Meteen zodra er voldoende content online staat”. Ik start ALTIJD met het bol.com partner programma. Hier kun je meer lezen of de ervaringen van Dennis en mij: https://affiliateheld.nl/blog/bolcom-affiliate/.

Bol.com hanteert een richtlijn van 10/15 blogs/pagina’s voordat ze je accepteren. Voor mijn nieuwe affiliate websites is dit altijd een harde richtlijn. Eerst 10 blogs (laten) schrijven, dan aanmelden voor bol.com, bezoekers krijgen, content uitbreiden. Daarna ga ik steeds specifieker zoeken naar andere mogelijkheden en kansen. Vaak blijft het beperkt tot bol.com en nog wat andere specifiekere high-end shops.

Bol.com is wat mij betreft het makkelijkste instapmodel, maar ook voor de geavanceerde gebruikers. Tegenwoordig krijg je alles op de bol.com site, krijg je commissie op alles wat verkocht wordt. En ja… bol.com heeft meer dan 12 miljoen klanten en een extreem goede positie.

Wat is jouw strategie?

Top. Zo werk ik idd ook. Althans, bij bol.com meld ik me altijd gelijk aan, omdat ik weet dat ze je wel toelaten met voldoende (goede) content. Bij andere programma’s ben ik daar echter wat voorzichtiger mee en wacht ik tot de site wat meer traffic heeft. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die specifiekere webshops je zomaar toelaten met (alleen) content en (nog) geen verkeer.

Waar doel je op met high-end shops? Shops die goede commissies betalen of shops die jij gewoon goed acht?

Ben het inderdaad helemaal met je eens over bol. Minste retouren, hoogste conversie. Echter ben ik niet zo blij met de macht die ze hebben en wil ik niet te afhankelijk van ze worden. Ook vind ik de cookie time van 5 dagen kort.

Waar ik vooral huiverig voor ben, is dat ze bij bol de commissies in de toekomst verder gaan verlagen of de cookietijd nog korter maken. Ze kunnen zeggen dat ze dat niet doen, maar dat wil niks zeggen natuurlijk.

Mag ik overigens vragen of je ook gebruik maakt van Amazon? Ik zelf niet en twijfel of het de moeite waard is.

Jari Dohmen heeft gereageerd op dit bericht.
Jari Dohmen

Met high end shops bedoel ik een product met een eigen ontwikkeld product. Voorbeeld: https://rossberck.com, https://hairlust.nl of https://nl.neofollics.com. Hierbij verkoop je alleen het product wat je promoot. Bij bol.com verkoop je ook wel andere producten. Dit soort shops promoten is veel moeilijker dan maar doorsturen naar bol.com, aangezien bol.com verkopen een stuk groter assortiment heeft.

bol.com heeft inderdaad macht, maar daar kunnen we niet veel aan doen. Gewoon laten zijn en een mooie grote affiliate website uitbouwen 🚀.

Amazon promoot ik alleen op mijn internationale sites en gebruik ik de Amerikaanse, Duitse, Nederlandse, Canadeese, Franse en UK Amazon shop. Hierbij promoot ik 100% Amazon en maak ik geen vergelijkingen met andere shops. Dit staat Amazon dus ook niet doe. Wil je beginnen met Amazon te promoten? Dan raad ik je zeker aan dit blog eens zorgvuldig door te lezen: https://affiliateheld.nl/blog/amazon-affiliate-nederland/.

Kortom: Eén specifiek product met dezelfde EAN code vergelijken tussen Amazon en bol.com mag niet van Amazon.nl

Mocht je vragen hebben over dat blog wil ik je vragen om onderaan dat blog te reageren 😊.

Succes!

Is het in 2023 dan bijvoorbeeld nog rendabel om te starten in een branche als fitness met affiliate marketing? Ik zou namelijk graag willen starten met affiliate waarbij de fitness branche me het meest aantrekt. Echter krijg ik een beetje het idee dat deze richting als zo goed als verzadigd is of zie ik dat verkeerd ?

Jari Dohmen heeft gereageerd op dit bericht.
Jari Dohmen
Citaat van jayden7070 op 21 februari 2023, 17:44

Is het in 2023 dan bijvoorbeeld nog rendabel om te starten in een branche als fitness met affiliate marketing? Ik zou namelijk graag willen starten met affiliate waarbij de fitness branche me het meest aantrekt. Echter krijg ik een beetje het idee dat deze richting als zo goed als verzadigd is of zie ik dat verkeerd ?

Hi @jayden7070,

Goed dat je deze vraag stelt! Wat mij betreft stel ik altijd de regel PASSION = PROFIT. Wanneer je weet wat je doet en genoeg budget hebt om te investeren in bijvoorbeeld een goede teksten schrijver of linkbuilding dan kan je in veel niches beginnen. Zelf raad ik de financiële, beleggings en zorg/simkaart niches af. Hierin zijn de belangen gewoon te groot. Fitness is de concurrentie behapbaar, maar wel lastig als je begint. Feit hierin is dat de belangen minder groot zijn en er minder geld in omgaat.