Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Amazon API verbinding mislukt?

Hi guys,

Ik probeer te ontdekken waarom Amazon mijn keys niet pakt.

Het zou kunnen dat ik de 180 dagen termijn niet goed begrijp?

In 2019 of 2020 heb ik die ‘3 verkopen in de eerste 180 dagen’ gehad. Daarna lange tijd geen. Kan het zijn dat het daar aan ligt? De afgelopen 180 dagen (feb 2020 t/m juli 2022) heb ik er namelijk 2 gehad en niet 3.

Wat daaraan interessant is, is dat ik wel gewoon (nieuwe) API keys kon genereren. Ik heb een toegangssleutel en geheime sleutel.

Ik heb mijn keys een aantal keer opnieuw ingevoerd ook met platte copy paste (as values) maar daar lijkt het niet aan te liggen.

Wat kan het zijn?

 

Hoi Perry (@perryderuijter),

Bedankt voor je bericht.

Het klopt inderdaad dat het een beetje verwarrend is.

Het feit dat je API sleutels kunt genereren betekent inderdaad niet direct dat je ook toegang hebt tot de API. Verder is de 180 dagen termijn helaas niet een “eenmalige” doelstelling, maar dien je iedere 180 dagen opnieuw minimaal 3 commissies te genereren om toegang te behouden tot de API.

In dit blog artikel hebben we hier wat uitgebreider over geschreven (zie hoofdstuk 2): https://affiliateheld.nl/blog/amazon-affiliate-nederland/.

Er zit helaas niets anders op dan nog te proberen 1 commissie te genereren, dan zul je als het goed is toegang verkrijgen tot de API.

Nog een kleine aanvulling op Dennis.

We hebben een document geschreven over hoe je kan onderzoeken wat je moet doen als de Amazon API niet werkt: https://docs.affiliateheld.nl/probleemoplossing/amazon-api-koppeling-werkt-niet//

Het klopt inderdaad dat je 3 commissies gemaakt moet hebben in de laatste 180 dagen, maar ik dacht wellicht is dit een waardevolle toevoeging.

Mocht je nog vragen hebben over dee Amazon API koppeling, kunnen we dit topic hier voor gebruiken.

Succes!

Bedankt!

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven

Hoi @jari.

Ik heb jouw bericht gelezen over de koppeling en uitvoeren van een ‘Run Request’.
Ik krijg de melding:

Error! InvalidSignature
The request has not been correctly signed. If you are using an AWS SDK, requests are signed for you automatically; otherwise, go to https://webservices.amazon.nl/paapi5/documentation/sending-request.html#signing.

 

Dit zou inhouden dat mijn gegevens niet kloppen, echter heb ik rechtstreeks gekopieerd en geplakt van de sleutel en geheime sleutel die ik heb gekregen, maar lukt het niet.

 

Ik loop een beetje vast.

Hoi Rik,

Bedankt voor je bericht.

Weet je ook zeker dat je gebruikte partnertag klopt?

Als je wilt kun je ons per mail alle benodigde API gegevens doorsturen (partnertag, toegangssleutel en geheime sleutel), zodat wij dit op onze eigen omgeving voor je kunnen testen.

Verder kan ik mij iets herinneren dat zodra je de API sleutels hebt aangemaakt in je Amazon account, dat het nog X aantal uur kan duren voordat je API actief wordt. Maar dat weet ik zo even niet zeker.

Hoi Dennis,

Wat ik doe,

Ik wacht nog even tot vandaag 16 uur.
Dan heeft ie 5 uur de tijd gehad.

Als ie het dan niet doet, mail ik jullie de gegevens oke?

Yes, helemaal prima! 🙂

Goedemorgen allemaal.

Ik ga in dit vrij lange bericht uitleggen waarom bij mij de API koppeling niet werkte ‘NIET VERBONDEN’ terwijl ik wél aan alle voorwaarden voldeed.

Probleem 1 / oplossing 1
Om een situatie te schetsen, ik had een account aangemaakt en vervolgens gezorgd voor 3 gekwalificeerde Sales. Dit ging fout omdat ik de sales met de Stripe Bar had gemaakt en een VERKORTE url. Dan krijg je vervolgens de reactie dat ze niet hebben kunnen achterhalen waar de sales vandaan kwamen.
Oplossing: Gebruik geen verkortte links en ik heb een nieuw account aan moeten maken. Omdat ze mijn 1e account gesloten hadden. Er was géén weg terug…

Probleem 2 / oplossing 2

Ik had een 2e account aangemaakt, deze was wederom goedgekeurd en ik had 3 sales via mijn pagina gemaakt. Dit was goedgekeurd. Ik had alle 3 de welbekende vinkjes op ‘groen’ staan.

Toen wilde ik de API koppeling genereren zoals dit staat omschreven in de handleidingen van Affiliate Helden. Dit lukte ook allemaal. Mijn probleem was alleen (persoonlijke fout) dat de geheime sleutelcode eerste instantie niet werkte. Het verwarrende voor mij was, dat ik blijkbaar een CSV bestand downloadde, en ik dus eerst het bestand moest omzetten. Het was een beetje verwarrend waar de Api Sleutel en de Geheime sleutel van elkaar gescheiden moesten worden.

Helaas werkte het daarna NOGSTEEDS niet. Ik bleef de melding krijgen dat deze niet verbonden was. Hoewel ik 100% zeker wist dat alle groene vinkjes op groen waren, api sleutel klopte, geheime sleutel was ook in orde. Toch bleef de pluggin aangeven dat ik niet verbonden was.

Ik heb contact opgenomen met de servicedesk van Amazon. Dit is géén aanrader. Je krijgt keurig binnen 24 uur antwoord, alleen zijn deze antwoorden gegenereerd met Google Translate en totaal niet persoonlijk. Persoonlijk in de zin van, als ze IETS meer tijd hadden genomen om naar mijn account te kijken, was onderstaande situatie (die ik nu ga beschrijven, niet gebeurd).

Ik kreeg continu mailtjes terug waarin ze het hadden over moeilijke taal die totaal niet relevant is. Ze verwezen mij ook continu terug naar standaard handleidingen. Ik kreeg mailtjes terug als:

’Het aanvraaglimiet voor elk account wordt berekend op basis van de omzetprestaties. Jouw account ontvangt 1 extra aanvraag per dag (TPD) voor elke 0,05 USD of 1 aanvraag per seconde (TPS) (tot een maximum van 10) voor elke 4320 USD van verzonden item-omzet die werd gegenereerd door het gebruik van Product Advertising API (PA API)”

Deze informatie was totaal niet relevant voor mijn vraag, ik vroeg gewoon om te kijken waarom het niet lukte, ik kreeg hierop geen persoonlijk antwoord.

Maar ik ga jullie nu vertellen wat het probleem was.

Heel simpel:

  1. als je 100% weet dat je 3 goedgekeurde sales hebt
  2. als je 100% zeker weet dat jouw Partner ID klopt
  3. als je 100% zeker weet dat jouw Api Sleutel en geheime sleutel klopt.

Wacht dan minimaal 72 uur. Daarna kun je pas jouw account koppelen. Dus wacht 72 uur nadat je jouw api sleutel hebt gemaakt. Ze geven aan dat dit vrij snel zou moeten werken en dat het 72 uur KAN duren. Mijn advies: Wacht zéker de 72 uur, dit scheelt veel frustratie en irritatie. Bij mij werkt het nu.

Advies 2. Als je links maakt met de Stripe Bar, gebruik dan altijd de volledige link en niet de verkortte links.

 

Groetjes Rik

Dennis van de Ven en Jari Dohmen hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenJari Dohmen

Hoi Rik,

Super waardevol dit en goed dat het je gelukt is! 💪🏻

Hopelijk kan je hier een hoop mensen mee helpen een succesvolle verbinding te maken met Amazon.

Nog een kleine verduidelijking m.b.t. het scheiden van de API sleutels (Access Key en Secret Key) in het CSV bestand dat je kunt downloaden via je Amazon dashboard: de sleutels worden inderdaad gescheiden door een komma “,”.

Dit is inderdaad een beetje verwarrend omdat in het CSV bestand de twee API sleutels op 1 regel geplaatst zijn (achter elkaar), maar de komma onderscheid in dat geval dus de Access Key van de Secret Key.

Mocht je dit fout doen (de API sleutels onjuist gebruiken), dan wordt dit als het goed is ook aangegeven via de testing-tool van Amazon waarbij je je API connectie kunt testen (daarom is het handig als je “verbinding mislukt” krijgt te zien in de Affiliate Held plugin, om ook goed te testen via deze Amazon tool, op die manier kun je uitsluiten of je bijv. de API sleutels onjuist hebt ingevoerd).

De Amazon testing-tool vind je hier: https://webservices.amazon.com/paapi5/scratchpad/index.html.

Meer informatie over hoe je deze testing-tool gebruikt, lees je in ons documentatie artikel: https://docs.affiliateheld.nl/probleemoplossing/amazon-api-koppeling-werkt-niet/.