Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Website verhuizen, kan dat zomaar

Hey, vraagje: Ik heb een website opgezet, content toegevoegd en een aantal winkels waar ik voor verkoop. Nou was ik toch niet blij met mijn domeinnaam en die heb ik onlangs gewijzigd. Ik heb de website 1 op 1 gekopieerd (back up gemaakt en die op andere URL geüpload) en oude site wordt binnenkort doorverwezen met 301.

Het was http://www.flipvandyke.nl en het is nu http://www.winkelduurzamer.nl

Kan dit zomaar, gaat het dan goed, of moet ik helemaal opnieuw beginnen met affilliate?

De linkes zijn van oude URL veranderd naar nieuwe URL, met zelfde achter de TLD (dus achter het ?) Voor de nieuwe URL heb ik nog geen akkoord van de winkels. Stel nu klikt iemand op de link, gaat de commissie dan naar m’n oude site zoals die in het affilliate platform staat?

En hoe gaat het met AH plugin. Die is mee gekopieerd (ik heb voor meer sites licenties). Gaat dat goed, of moet ik iets aanpassen oid?

Mocht er nog iets anders zijn waar ik niet aan heb gedacht, hoor ik het ook graag.

Thanks! Groet Martijn

Hoi Martijn,

Goed dat je je vraag hier stelt 🙂

Het is inderdaad belangrijk dat je alle redirects goed instelt zodat alle pagina’s naar de juiste pagina’s op het nieuwe domein redirecten (met een 301).

Als ik nu je website bezoek (flipvandyke.nl) dan wordt ik nog niet geredirect naar winkelduurzamer.nl. Weet je zeker dat je de redirects al geactiveerd hebt?

Als je de redirects goed instelt, hoef je zeker niet opnieuw te beginnen.

Het is wel zo dat je nieuwe domeinnaam nog goedgekeurd dient te worden bij de nodige affiliate netwerken. Vervolgens dien je gegevens zoals de “Site ID” van de bol.com API koppeling aan te passen, naar de nieuwe “Site ID” die je verkrijgt bij het aanmelden van je nieuwe domeinnaam.

Ook bij andere API koppelingen dien je te controleren of je de gegevens moet aanpassen zodat de commissies aan de juiste (nieuwe) domeinnaam toegekend worden.

Zolang je nog de oude API gegevens gebruikt (van je vorige domeinnaam), blijven de commissies bij je oude website binnenkomen. Ik zou tot de tijd dat je nieuwe domeinnaam goedgekeurd is bij de affiliate netwerken, nog niet de API gegevens in de plugin aanpassen.

Als je met de verhuizing alle bestanden en de database juist hebt overgezet, dan staat alles hetzelfde zoals het stond qua AH plugin. Het enige wat je nog dient te doen is je Affiliate Held activatie sleutel opnieuw opslaan en de API instellingen even opnieuw opslaan. Deze gegevens worden namelijk door de “WP salt keys” versleutelt en zullen waarschijnlijk veranderd zijn tijdens de verhuizing, vandaar dat het nodig is om de benoemde gegevens opnieuw op te slaan.

Het allerbelangrijkste is in ieder geval dat je je 301 redirects goed hebt staan en je SSL naar behoren werkt. Als dit goed staat, zullen de meeste posities van je website goed overgenomen worden. Al weet ik (helaas) uit eigen ervaring dat een verhuizing niet zonder eventueel positieverlies gaat.

Laat gerust weten hoe de verhuizing verloopt en of het verder allemaal lukt.

P.S. Mocht je verhuizing helemaal gelukt zijn, dan kun je via je Affiliate Held account op https://affiliateheld.nl/mijn-account de oude domeinnaam verwijderen van je Affiliate Held licentiesleutel, zodat je ruimte hebt om de nieuwe domeinnaam te activeren.

Hoi Dennis,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga het even goed doorlezen binnenkort.

De 301’s staan nog niet ingesteld, dat wilde ik pas doen als ik weet hoe ik affiliate aan moet passen. En ik weet dat een verhuizing eigenlijk altijd wel voor positie verlies zorgt, zeker omdat ik van een domein die lekkere SEO-waarde heeft naar een domein ga met 0 :). Maar dat bouw ik wel weer op, dat komt goed. Een 301 geeft een groot deel van je SEO-waarde wel door, maar dat heeft ook even tijd nodig voordat dat helemaal is doorgegeven. Mijn ervaring is dat Google het pas na tijdje overzet (eerder als goed in Google Search Console staat) en dan geleidelijk aan de waarde opbouwt.

Groet Martijn

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven

@Dennis, als ik in nieuwe site licentie sleutel opsla, staat er ongeldig. Komt dat omdat ie op oude site ook nog actief staat? Als ik hem daar weghaal, dat het dan wel lukt?

Tradetracker kan gewoon URL wijzigen. Dat hebben ze nu voor me aangepast en veranderd er voor mij niks. Super chill, site id’s zijn ook hetzelfde. Ik weet nog niet hoe dat bij Bol en Amazone is.

Oh, het is gelukt, ik had alleen opslaan gedrukt, heb nu oude site verwijderd en sleutel opnieuw gekopieerd en daarna opgeslagen.

Hoi Martijn,

Top dat het gelukt is met de licentie! Klopt precies wat je gedaan hebt 🙂