Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Templates

Hallo Dennis,

ik heb een aantal keren de video bekeken waar Jari uitleg geeft over templates. Ik begrijp dat deze zijn gemaakt om in je pagina’s of berichten een snelle start te maken. Echter snap ik niet hoe ze toegepast moeten worden, als je nl een pagina of bericht opent, zie ik nergens waar je kunt kiezen uit een template of template onderdeel. Dit kun je alleen via Weergave -> editor, daar kun je dan Templates en Template onderdelen kiezen. Ook zie ik boven aan “Voorpagina staan, van waaruit je door templates kunt bladeren.

In de handleiding van Affiliate Held Thema lees ik alleen maar dat ze er zijn en hoe je zelf een moet maken, maar niet hoe en waar je ze moet toepassen. Of mis ik ergens wat? 🙁

Wel kan ik in “Pagina’s” en “Berichten” via “plusje” bij mijn blokken en patronen. Maar zelf denk ik dat dit toch niks met templates te maken heeft

Misschien moet ik van hieruit iets, maar kom er niet achter hoe. Ik mis hier volgens mij een beetje de context?

Hoi Nunzio,

Bedankt voor je vraag.

Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt bereiken, maar voor de meeste mensen is het helemaal niet nodig om nieuwe templates aan te maken en deze te koppelen aan pagina’s/berichten. Je kunt het beste verdergaan met de templates die al reeds aanwezig zijn in het thema en deze aan te passen naar wens.

Dat gezegd hebbende, mocht je toch nieuwe templates willen aanmaken en koppelen, dan dien je rekening te houden met het onderscheid in twee verschillende soorten templates zoals uitgelegd in dit documentatie artikel: https://docs-thema.affiliateheld.nl/site-editor/templates/.

  • Hiërarchische templates
  • Aangepaste templates

Hiërarchische templates zijn templates die niet “gekoppeld” hoeven te worden. Dit zijn templates waarop bijv. pagina’s en berichten terugvallen als er geen “aangepaste template” beschikbaar is. Deze templates hoeven dus enkel “aanwezig” te zijn in je Site editor waardoor ze automatisch opgepakt worden door WordPress voor al je pagina’s en berichten. Dit zijn dus niet bericht-specifieke templates.

Daarvoor heb je de zogenoemde “aangepaste templates”. Dit zijn templates waarmee je specifieke berichten/pagina’s kunt vormgeven met een eigen template. Hoe je deze templates aanmaakt en koppelt lees je onder hoofdstuk 4.2 en 4.2.1 van het eerder benoemde documentatie artikel (https://docs-thema.affiliateheld.nl/site-editor/templates/).

Nogmaals wil ik je erop wijzen dat dit vrij complex kan zijn als je nieuwe bent met WordPress en dat je het een en ander dient te begrijpen van hoe je WordPress website technisch in elkaar zit qua hiërarchie en structuur. Daarvoor kun je bijvoorbeeld deze pagina eens bekijken: https://developer.wordpress.org/themes/basics/template-hierarchy/.

Maar het mooie is dus dat het Affiliate Held Thema zo ingericht is, dat je eigenlijk helemaal niet met bovenstaande bezig hoeft te zijn, aangezien we alle nodige templates al voor je hebben aangemaakt zodra je het thema installeert. Het enigste wat je nog hoeft te doen is de huidige templates bewerken en aanpassen hoe je dat zelf wilt. Verder is het dus voor de meeste mensen helemaal niet nodig om nieuwe templates te maken. Sterker nog, als je hier geen kaas van gegeten hebt, zou ik ook niet aanraden hiermee bezig te zijn. Zie het aanmaken van nieuwe templates als een geavanceerde functie voor ervaren WordPress website bouwers die zeer specifieke use-cases hebben.

Ik zou zeggen; ga lekker bouwen in de huidige templates aangezien je daar al oneindig veel mee kunt bereiken! 💪🏻

Laat gerust weten of je hiermee verder kunt 🙂

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Verder is het overigens belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een template en de inhoud van een pagina/bericht. Templates bevat doorgaans enkel de header, dynamische midden sectie (je inhoud) en een footer. Als je deze wilt aanpassen dien je te navigeren naar “Weergave > Site editor”. Dit is dus het “omhulsel” van je pagina/bericht.

Als je de inhoud van je berichten/pagina’s zelf wilt aanpassen (je teksten), dan dien je zoals je dat altijd al deed je specifieke bericht of pagina aan te passen in de normale Gutenberg editor (niet de Site editor).

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Hallo Dennis,

bedankt voor je antwoord, maar ik ben ook zeker niet van plan om templates te gaan bouwen, en zeker alleen de templates van jullie te gebruiken.

Wat ik met toevoegen bedoelde is misschien verkeerd gezegd, ik bedoel gebruiken voor mijn pagina’s en/of berichten. Ik begreep niet hoe ze gekoppeld waren, dus een geheel vormt met mijn bericht of pagina. Maar je geeft al aan dat de pagina’s en berichten hier al op terugvallen als er geen aangepaste template is toegepast.

Bij snel bewerken van een pagina of bericht zie ik rechts in het menu staan “Standaard template” en volgt er een drop down menu voor “Enkel zijbalk links” en Enkel zijbalk rechts”. Heeft dit er wat mee te maken of helemaal niet? Waar kan ik dan zien welke template gebruikt wordt voor betreffende pagina of bericht? Hieronder een afbeelding van desbetreffende.Snel bewerken pagina Bedankt alvast.

Hoi Nunzio,

Dit hoef je niet te doen. De “enkel” template in je Site editor is al standaard gekoppeld aan al je berichten. Hetzelfde geldt voor de “pagina” template die al standaard gekoppeld is aan al je pagina’s.

De optie die je in de screenshot laat zien, is de optie die je kunt gebruiken om de zogenoemde “aangepaste templates” te koppelen aan specifieke berichten of pagina’s. Dat is wat in hoofdstuk 4.2 en 4.2.1 wordt uitgelegd in dit artikel: https://docs-thema.affiliateheld.nl/site-editor/templates/.

Maar ik gok dat je geen aangepaste templates nodig hebt. Maar misschien wil je toelichten wat je precies wilt veranderen op je website? Dan kan ik je aangeven hoe en waar je dit kunt doen.

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Hallo Dennis,

voor dit moment wil ik het niet anders doen als jullie het doen. Zoals je zelf al aangaf is jullie “Thema” al goed genoeg om er een mooie krachtige website van te maken. Er zijn dingen die ik verkeerd begreep en de structuur nog niet goed begreep. Dat wordt beetje bij beetje duidelijker. Bedankt voor je antwoorden.

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven