Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Stoppen met een onbetrouwbare partner (hoe aan pakken)

Hoi allemaal!

Even een vraag waar ik niet goed aan uit kom. Ik wil stoppen met een partner die is aangesloten bij TradeTracker. Opzicht wil ik de producten nog wel promoten via Bol.com, maar niet rechtstreeks meer via hun. Uiteraard kan ik me eigen afmelden voor het programma via TradeTracker, maar er staat nog een flink bedrag open die hopelijk nog betaald wordt.

Nu is mijn vraag, kan ik bij de producten hun verwijderen en bol.com laten staan of wordt de partner automatisch bij het ophalen van de nieuwe gegevens automatisch weer toegevoegd? Of zijn er andere oplossingen?

Hi Jelle,

Wat vervelend dat je dit ervaart. Ik heb daar toevallig ook last van. Erg vervelend. Mag ik vragen om welke partner het gaat? Kunnen andere affiliates ook van leren.

Goed dat je dit vraagt. Het lijkt me zeer onverstandig om je “al” uit te schrijven bij de TradeTracker campagne. Je hoopt natuurlijk dat ze je alsnog uit gaan betalen.

Er is een functie binnen Affiliate Held waarmee je direct de verkoper uit je promoties haalt. Als je binnen Affiliate Held navigeert naar: Modules > Affiliate Producten > Verkopers > Uitgesloten verkopers (helemaal onderaan). Daar kun je verkopers toevoegen die je van je site uit wilt sluiten. Zo verwijder je direct de onbetrouwbare partner, maar blijft bol.com wel zichtbaar. Hier de link naar de uitleg van deze functie: https://docs.affiliateheld.nl/module-affiliate-producten/affiliate-producten-instellingen/#3-8-uitgesloten-verkopers

Hoop dat dit helpt en hoop ook dat je nog uitbetaald krijgt. Wellicht zou je nog wat kunnen regelen bij de support van TradeTracker zelf.

Succes en horen graag van je als je nog vragen hebt!

Hi Jari,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik was nog niet bekend met de functie om verkopers uit te sluiten. Zojuist toegevoegd en het werkt!

De partner om wie het gaat is Body & Fit. Merkte de laatste maanden op dat er ontzettend veel verkopen worden afgekeurd / “aan iemand anders is toegekend”. Zo zijn er in juli van de 33 verkopen er 21 “afgekeurd”. Toevallig afgelopen weekend met enkele andere affiliates erover gehad en zij ervaren precies hetzelfde probleem bij TradeTracker en bij Awin.

Body en Fit geeft als reden aan dat ze na maart zijn overgestapt naar ” last-click”, maar als ik kijk naar de statistieken binnen TradeTracker geloof ik hun niet.

Kortom: wil ze niet meer direct promoten 🙂

 

Hi Jelle,

Ik hoor inderdaad veel verhalen over dit soort acties. Je bent namelijk niet de eerste die klachten heeft over deze verkoper. Ik zit in een WhatsApp groep met veel ervaren affiliates met hetzelfde probleem. Heel recent hebben we hier een discussie over gehad. Ik kan helaas niet benoemen wie, maar ik zal een aantal feiten/discussiepunten die besproken zijn met je delen. Ik denk dat dit je wel wat meer inzicht kan gaan geven.

  1. Iedereen uit de WhatsApp groep lijkt te bevestigen dat Body & Fit is overgestapt naar een Last-click attributie. Hierin lijkt Body & Fit dus de waarheid te spreken.
  2. Body & Fit geeft aan dat ze voorheen nooit “order validatie” hebben gedaan vanwege: “due to some limitations“. Ze geven niet aan wat de beperkingen waren, maar “waarschijnlijk” hadden ze voorheen geen mankracht (werknemers) die de sales (via affiliates) handmatige konden controleren. Nu ze dit wel hebben is er dus “waarschijnlijk” op iemand’s “to-do lijstje” gekomen om de orders handmatig te controleren. Bij dit soort mogelijke handmatige controles wordt er dus beoordeeld of jij als affiliate wel “genoeg” bij hebt gedragen aan het verkoopproces. Dit is handmatig werk, foutgevoelig. En ja… daarin blijf jij als affiliate ondergeschikt aan de verkoper. Als zij het afkeuren, om wat voor een reden dan ook…, dan heb je daar naar te luisteren. Hieronder een screenshot van de mail die gedeeld werd:

  3. Een andere discussie is dat er door Body & Fit gebruik wordt gemaakt van “dynamic re-marketing” i.c.m. “ontdubbelen”. In dit blog lees je wat ontdubbelen is: https://www.emerce.nl/achtergrond/ontdubbelen-op-affliate. Waar het eigenlijk op neer komt is: jij zorgt als affiliate voor traffic naar Body & Fit en jouw affiliate cookie wordt geplaatst. Vervolgens zet Body & Fit “dynamic re-marketing” in zodat de laatste click via hun eigen kanaal (Google Ads) wordt geregistreerd. Ondanks dat jij de cookie hebt geplaatst en dus “betrokken” bent bij die specifieke sale en dus ook een commissie hoort te verdienen, kan Body & Fit met deze data “bewijzen” dat de oorsprong van de sale komt via hun eigen Google Advertenties. De click op de advertentie is dus de “last-click”, waardoor jouw bijdrage als affiliate vervalt… Omdat er nu geen beperkingen meer zijn en vanaf nu orders gevalideerd worden, wordt jouw affiliate sale (waarschijnlijk) ontdubbeld. Kortom: sales worden handmatig gecontroleerd, de werknemers van Body & Fit zien dat die specifieke sale is gekomen via hun eigen Google Advertentie en hebben hierdoor het “recht” om je affiliate sale af te keuren.
  4. Mij lijkt de hypothese van “dynamic re-marketing” i.c.m. het ontdubbelen de meest logische en ook de enige verklaring voor het probleem. Desondanks zijn er affiliates die dit niet geloven. Waarom? Deze specifieke affiliate had hetzelfde probleem. Hij had enorm veel afgekeurde sales (zoals jou), terwijl de sales 2/4 minuten na zijn click werden geregistreerd. Deze affiliate kan niet geloven dat er 2 minuten na een click vanuit zijn affiliate website óók nog door de consumenten op een advertentie is geklikt…Kortom: volgens deze affiliate is deze re-marketing gewoon veel te snel en bijna niet te geloven. Wederom heb je dit als affiliate maar gewoon te accepteren, want dit kan je niet bewijzen. Als affiliate hebben we geen inzicht in de Google Ads activiteiten en hebben we dit dus maar te geloven.

Samenvattend: er is veel discussie gaande betreft dit soort technieken. Body & Fit is, helaas, niet de enige partij die dit doet. In iedere niche is er wel een adverteerder te vinden. Desondanks dat het heel erg vervelend is voor ons als affiliate kunnen we dit soort partijen niet aan de schandpaal nagelen. Als de hypothese die ik hierboven bespreek klopt… dan is het gewoon legaal. De Last click wordt gemeten via Google Ads, dus de affiliate sales mag, theoretisch gezien, af worden gekeurd.

Maar het blijft heel simpel. Je hebt twee keuzes: accepteren dat er meer sales afgekeurd gaan worden óf een andere partij promoten die een ander attributie model gebruikt. Verder zou ik als ik jou was niet te veel energie in steken. Iedere affiliate die ik spreek gaat voor de optie: “een andere partij promoten”. De aanhouder wint.

Succes en mocht je nog vragen hebben, ben ik heel nieuwsgierig. Mocht je zelf nog andere waarnemingen of ervaringen hebben, horen we dit natuurlijk ook graag!

Jelle Damen heeft gereageerd op dit bericht.
Jelle Damen