Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Sterke daling in Google Search Console vertoningen

Hee,

Ik heb een vraag en zou het erg waarderen als iemand mij kan helpen.

Ik ben een beginnende affiliate en ik zat de afgelopen weken op zo’n 400-600 vertoningen per dag en zo rond de 12-15 kliks voor mij site https://dagelijksedosis.com/ .

Nu ineens zijn er gister maar 14 vertoningen en 1 klik geweest! Ik snap niet hoe dit kan.

Ik heb bij alle puntjes van Google Search Console gekeken en ik kom er niet achter wat er mis is. Het lijkt er wel op dat veel pagina’s opnieuw geïndexeerd moeten worden. Waar ik op 1 keyword altijd positie 2/3 had, staat deze nu ineens op pagina 3 van Google. Erg gek en vervelend!

Als iemand weet wat hier aan de hand kan zijn of ervaring heeft met een soortgelijke situatie dan waardeer ik dat enorm!

Alvast bedankt,

Noortje

 

Hoi Noortje,

De vermindere vertoningen en klikken naar je website zijn goed te verklaren vanuit het feit dat je posities op je zoekwoorden bent verloren. Dat is dan een logisch gevolg.

De vraag is dus waarom je posities bent verloren. Goed, dat is altijd een lastige kwestie want Google rankt jouw site op honderden/duizenden factoren.

Ik kan je helaas niet zo zeggen waarom je posities bent verloren. Ik zou nagaan of je website aan de richtlijnen van Google voldoet, of je website snel genoeg is, etc.

Ook zou ik kritisch kijken naar je content en zeker naar de artikelen die posities verloren zijn. Als je posities verloren bent, betekent het indirect dat je concurrenten gestegen zijn in de zoekresultaten; oftewel zijn er dingen die hun beter doen in hun artikelen?

Als je denkt dat het iets met indexering te maken heeft, zou ik kijken of je website niet toevallig op “no-index” staat. Ook kun je in Google Search console onderzoeken of je mogelijk problemen hebt met indexering of dat er andere foutmeldingen zijn.

Succes!

Noortjevh heeft gereageerd op dit bericht.
Noortjevh

Hoi Noortje,

Ik wil ook nog een aanvulling doen 😊.

Naast het gebruiken van de GSG gebruik ik zelf liever een goede SEO-tool. Ik gebruik Mangools, maar er zijn ook genoeg andere opties. Ook met AffiliateHeld.nl gebruiken we deze tools. Deze tools gebruiken we niet alleen om nieuwe zoekwoorden te ontdekken, maar ook om de huidige zoekwoorden te tracken. Hier krijgen we wekelijks e-mails van. Zo weet ik eigenlijk altijd op welke positie onze meest belangrijke zoekwoorden staan en krijg ik meldingen als dit zakt.

Weet niet of je dit al doet, maar nog meer inzicht krijgen door het gebruik van een tool heeft mij wel veel opgeleverd.

Werk je ook al met linkbuilding? Wellicht een interessante kans om te werken aan een stukje autoriteit en het verkrijgen met backlinks. Denk een erg krachtige manier om je posities te verstevigen.

Ben benieuwd!

Noortjevh heeft gereageerd op dit bericht.
Noortjevh

@noortjevh: Ik hoor het heel veel om me heen, krijg vaak deze vraag :). Grote kans dat het te maken heeft met de laatste updates die Google heeft gedaan. Veel websites leiden hieronder. Wordt wrsk veroorzaakt door EAT (expertise, authoritativeness, and trustworthiness), wat nu EEAT is (+experience).

Google kijkt nu heel erg of je betrouwbaar bent en een expert en autoriteit hebt. Op je site, maar ook in je backlinks.

Wat je kunt doen: profileer je als expert, laat zien dat je kennis hebt en wie je bent. Laat zien wie een artikel heeft geschreven en schrijf een auteur pagina van de schrijver waar je uitlegt wie diegene is en waarom hij/zij zoveel kennis heeft.

Heb je veel links van onbetrouwbare sites, dan kwam je daar vroeger mee weg, maar nu krijg je daar een flinke klap van. Probeer betrouwbare links te krijgen van serieuze sites, die het liefst ook weer voldoen aan EAT.

Groet Martijn

Dennis van de Ven, Jari Dohmen en Noortjevh hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenJari DohmenNoortjevh