Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Rank positie

Beste helden,

Ik ben momenteel bezig met het verbeteren van de ranking van mijn website en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen. Op dit moment rank ik al voor een aanzienlijk aantal zoekwoorden, inclusief de belangrijkste zoekwoorden die ik heb gekozen. Dat voelt al als een stap in de goede richting!

Op dit moment houd ik de rangposities bij in zowel Zutrix als Google Search Console. Wat me opvalt, is dat de posities enorm fluctueren. Zo kan mijn artikel bijvoorbeeld op positie 21 gevonden worden, maar de volgende dag opeens op positie 75 en twee dagen later weer op positie 25. Ik heb gelezen dat dit mogelijk te maken heeft met de Google Sandbox. Ik verwacht niet meteen de eerste positie, maar ik had wel wat meer stabiliteit verwacht, zodat ik na verloop van tijd kan beoordelen of ik mijn SEO verder moet optimaliseren.

Ik heb mijn artikelen geoptimaliseerd voor zoekwoorden met weinig concurrentie en ik had verwacht dat ze hoger en stabieler zouden ranken. Vooral omdat er eigenlijk weinig content is voor deze zoekwoorden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met nieuwe websites, Google en SEO. Wat was jullie aanpak en wat raden jullie aan? Hoe hebben jullie de weg naar de eerste positie in de ranglijst afgelegd? Hebben jullie ook te maken gehad met fluctuerende posities? En hoe weet je wanneer je positie redelijk stabiel is en of er verdere optimalisatie van de SEO/content nodig is?

Bedankt voor jullie input en advies!

Hoi Carlo,

Goed dat je hebt gekozen voor lage concurrentie zoekwoorden, daar heb je in het begin het meeste kans op. Fluctueren is normaal, Google moet nog zoeken welke positie je krijgt. Het kan zelfs zijn dat je ineens met het zoekwoord op een andere pagina wordt gerankt en je bedoelde pagina uit de resultaten is. Later komt dan toch ineens weer je bedoelde pagina terug in de rankings. Je weet dat je positie stabiel is als hij niet meer zo fluctueert. Maar SEO kost tijd, het is echt wachten.

Qua nieuwe site is dat altijd moeilijk. Je hebt nog geen waarde en Google houdt je nog even uit de resultaten om te kijken of het geen tijdelijke sit is of er allemaal spamlinks op komen oid. Daarnaast moet je autoriteit en betrouwbaarheid opbouwen. Dat doe je met o.a. linkbuilden.

Een nieuwe site kost veel tijd om goed in de resultaten te krijgen, het duurt heel lang voor je genoeg autoriteit etc. hebt opgebouwd. Wat een snellere manier is, is om een al gebruikte URL te zoeken in jouw niche met al de nodige SEO-waarde en die over te nemen. Als een website niet meer gebruikt wordt en de domein niet verlengt, dan komt hij eerst in Quarantaine en daarna vrij op de markt. Dan kan je hem registreren en neem je de opgebouwde SEO waarde grotendeels mee.

Er zijn sites waar je kan checken welke domeinen in Quarantaine zitten en dus binnenkort weer op de markt komen. Goede domeinen met veel SEO-waarde zijn gewild, als je die wil hebben, moet je die direct als ie uit quarantaine komt registreren, dat heet Dropcatchen. Dat is seconden werk. Als je hier meer informatie of hulp bij wil, let me know.

Groet Martijn

Dennis van de Ven, Jari Dohmen en Carlo hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenJari DohmenCarlo

Hoi Martijn,

Thanks voor je waardevolle toevoeging. Ik ben al bekend met de techniek over “dropcatchen”. Wist alleen niet dat daar een term voor was 😉.

Doe je dit zelf of gebruik je daar bepaalde websites voor? Ben benieuwd hoe je dit aanpakt. Denk dat andere helden (en ik ook) hier wellicht van kunnen leren.

Verder mooi advies richting Carlo en heb ik geen aanvullingen. Bedankt voor je bijdrage aan de community!

Nee daar gebruik ik websites voor. Tegen die software kan je niet op. Die hebben meerdere servers staan die elke seconden of zelfs meerdere keren per seconden proberen de domein te registreren. Vaak komen domeinen ook ’s nachts vrij en komt een domein binnen een uur na tijdstip dat ie uit Quarantaine komt (te checken op sidn.nl) vrij. Dus om nou om 03:00 ’s nachts een uur lang continu op ‘registreren’ te klikken voor een kans die nihil is, dan slaap ik liever :). Voor populaire sites kan prijs flink oplopen voor een catch, tot soms honderden euro’s, mijn ervaring is dat meeste interessante catch tussen de 60 en 150 euro kosten.

Hoe het werkt: op de website van de dropcatcher kan je domeinen vinden die binnenkort vrijgegeven worden. Je kan bieden op de catch. Degene die het meeste biedt, wint de catch, wat betekent dat zij hem voor jou gaan proberen te catchen. Het betekent dan nog niet dat je het domein sowieso krijgt, de catch kan mislukken, maar dan hoef je niet te betalen. Vaak werken ze met een veiling en worden de domeinen meestal op maandag op de site toegevoegd en kan je bieden tot dinsdag tot een bepaalde tijd. Als iemand binnen 5/10 min (verschilt per site) voor eindtijd biedt, wordt de eindtijd van de veiling wat uitgesteld voor dat domein.

Er zijn verschillende sites die dropcatchen aanbieden, de een duurder dan de ander, maar ook beter of minder goed. Dit zijn er een aantal:

Snatcher.nl: vanaf 35 euro per catch. vind ik zelf fijn omdat die duidelijk SEO-waardes weergeeft etc. Maar de kans op succes is niet zo heel groot. Goed voor medium interessante domeinen.

Domainorder.nl: vanaf 50 euro per catch. Een van de grotere partijen en grote kans op de catch. Vaak kan je ervan uitgaan dat als je de bieding op domainorder hebt gevonden, dat je hem krijgt (maar niet altijd natuurlijk). Goed als je domein echt graag wilt.

Nicsell.com: vanaf 10 euro per catch. Fijne site waar je voor weinig leuke domeinen kan krijgen, maar slaagkans is matig. Wat fijn is, is dat Nicsell niet werkt met een moment dat je moet bieden, je kan bieden op de catch tot 20:00 voor datum uit quarantaine. Leuk voor de medium interessante domeinen.

Dropcatch.nl: vanaf 45 euro per catch. kleine partij waar je niet kan kiezen uit domeinnamen die binnenkort vrijkomen, maar je moet ze zelf toevoegen en het systeem kijkt dan of ie binnenkort vrijkomt. Slaagkans is toch best groot. Goed voor interessante tot zeer interessante domeinen.

Domeinquarantaine.nl: vanaf 15 euro. Hier koop je credits die je kan gebruiken voor een catch. Als jij je credit inzet op een domeinnaam, dan wordt hij bij hun uit het systeem gehaald, iemand anders kan dus niet hoger bieden. Wie eerst komt, krijgt de catch. Slaagkans zeer laag. Interessant voor op zich leuke domeinen.

Ik kijk meestal op Snatcher welke domeinen vrijkomen en bepaal dan waar ik ga bieden en ook hoeveel. Als je een domein echt graag wil bieden dan biedt je op alle sites. Als de site werkt met een veiling, kijk dan wanneer die veiling is afgelopen en biedt iets voor de veiling eindigt. De nu een na hoogste bieder krijgt een mail dat er overboden is, maar als die z’n mail even niet ziet, heb je hem (de catch, nog niet de domein). Doen veel, dus vlak voor eindtijd zijn veel actief.

Er zijn nog meer tips die ik kan geven, maar dan wordt het helemaal een lange reactie, dus ik zal stoppen :).