Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Plotseling drop in bezoekers

Ik heb sinds oktober een gestage groei van mijn website gehad, maar heb sinds 1 februari plotseling een drop naar 0 (zie afbeelding). Deze begrijp ik helemaal niet, is het een fout of heb ik ergens een penalty voor gekregen, ik zou het niet weten.

””””””

 

In GSC (zie onder) zie ik dit niet terug, en lijkt alles normaal. Ik begrijp er werkelijk niks van, maar merk wel dat er laatste tijd geen commissies meer zijn. Kan toeval zijn?

””””

Als ik kan achterhalen waarom, kan ik er ook wat aan doen. Wie kan me daar bij helpen?

En in Sitekit op mijn website lijkt alsof er niks aan de hand is, of is dit weer achterhaalde data?

Ik was aan het zoeken geweest, kun je door 2 “gebroken links” zakken in bezoekers? Ik heb laatst namelijk de url van een blog aangepast, en daar waren natuurlijk nog een aantal interne links van andere blogs die deze url niet meer vinden.

Ik dacht dat ik ze allemaal al had aangepast, maar ubersuggest meld me nog 2 die ik nog moet aanpassen.

Citaat van Nunzio op 9 februari 2024, 08:03

Ik was aan het zoeken geweest, kun je door 2 “gebroken links” zakken in bezoekers? Ik heb laatst namelijk de url van een blog aangepast, en daar waren natuurlijk nog een aantal interne links van andere blogs die deze url niet meer vinden.

Ik dacht dat ik ze allemaal al had aangepast, maar ubersuggest meld me nog 2 die ik nog moet aanpassen.

Hoi Nunzio,

Ik denk niet dat dit reden is dat je bezoekers naar 0 zijn gegaan in Google Analytics.

Ik denk dat je Google Analytics tag mogelijk niet meer goed ingesteld is (aangezien je wel nog kliks zichtbaar hebt in je Google Search Console).

Ik raad je aan dit even te controleren (correcte installatie van de Google Analytics tag).

Laat gerust weten wat je bevindingen zijn.

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Hoi Nunzio,

 

De drop in analytics is een technisch luik denk ik, eventueel omwille van een nieuwe caching of performance plugin? Ik zie de code wel nog staan op de site, maar mss deferred of delayed?

Alleszins is GSC een betere indicatot, alles ziet er daar heel goed uit, mooie en gelijke groei. Proficiat!

Wat betreft conversies/commissies: ik lees veel berichten over mensen die bezoekers kwijt raakten door de laatste HCU. Ikzelf heb hier geen last van, in tegendeel – zelfs gestegen.

Dat gezegd zijnde merk ik ook een enorme daling in conversies. Van 6-10 per dag naar 1-2 of zelfs 0. Wat de reden hiervoor is weet ik niet, misschien is het economische klimaat slechter dan we denken? Misschien zijn “luxe producten” daar het slachtoffer van? Meer bezoekers en minder inkomsten = een probleem waar je weinig aan kunt doen.

Maar na 20 jaar ervaring kan ik je dit zeggen: panikeer niet en blijf verder doen zoals je bezig was. De groei is duidelijk, een kleine tegenslag hoort erbij.

Geef het voldoende tijd, zeker een maand. We moeten er allemaal door vrees ik.

Keep up the good work!

Dennis van de Ven, Lisette en Nunzio hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenLisetteNunzio

@Yannick: bedankt voor je bemoedigende woorden, en denk dat je gelijk hebt. Ik zit ook meer in de luxere hoek met mijn website. Als beginner affiliate marketeer is het wel fijn om van de meer ervaren zoals jij, Dennis en Jari dit soort info te krijgen. Dat brengt wel wat rust bij mij en zorgt er voor dat ik gemotiveerd blijf.

Toevallig heb ik wel gisteren alweer commissies gehad, dus het kan niet zo zijn dat ik, zoals analytics nu laat zien, geen bezoekers meer heb.

Tof dat je je ervaring gebruikt en meedenkt.

Ik probeer nu alleen nog te begrijpen en te achterhalen waar die “fout” zit bij Analytics. Ik heb geen nieuwe plug-in of nieuwe caching erin gezet in ieder geval, dit is spontaan gebeurd. Het enige wat ik al zei, dat ik een url heb veranderd waardoor ik wat foute interne linkjes kreeg.

@Dennis: waarschijnlijk zitten er toch dingen niet helemaal goed in mijn analytics. Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is dat de Sitekit op mijn website gewoon de juiste aantallen aangeeft (zie afbeelding in eerdere bericht), en direct in de analytics app een drop. Het komt toch van dezelfde bron af, analytics?

Is er geen goede YouTube video of uitleg waar analytics goed uitgelegd wordt, want ik kan er geen vinden.

Als ik namelijk op de oude versie (UA) kijk, zie ik voor bezoekers een normale lijn omhoog. Of zijn de gegevens uit UA niet meer relevant?

Hoi Nunzio,

Ben je goed overgestapt op GA4? (Google Analytics 4)

Met de volgende tool (van Google zelf) kun je onderzoeken of je tags correct zijn ingesteld: https://tagassistant.google.com/.

Ter info: deze zomer gaan alle oude Universal Analytics properties automatisch verwijderd worden (zie: https://support.google.com/analytics/answer/11583528?hl=en#:~:text=Starting%20the%20week%20of%20July,will%20happen%20within%20a%20week.).

Het is al opgelost, blijkbaar had ik 2 properties van zelfde website op GA4. Vraag me even niet hoe en waarom, want probeer dat analytics zelf te begrijpen, haha. Maar nu ik die andere property heb genomen, zijn de waardes weer oke. Ook gelijk in Ubersuggest even ontkoppeld en de juiste property genomen.

Ik probeer alleen die niet gebruikte te verwijderen, maar hij zegt steeds dat het niet gaat.

Citaat van Nunzio op 10 februari 2024, 19:39

Het is al opgelost, blijkbaar had ik 2 properties van zelfde website op GA4. Vraag me even niet hoe en waarom, want probeer dat analytics zelf te begrijpen, haha. Maar nu ik die andere property heb genomen, zijn de waardes weer oke. Ook gelijk in Ubersuggest even ontkoppeld en de juiste property genomen.

Ik probeer alleen die niet gebruikte te verwijderen, maar hij zegt steeds dat het niet gaat.

Super dat het gelukt is! 🙂

Aangezien je GA4 property gekoppeld is met de oude UA property, kun je deze inderdaad niet verwijderen. Je dient deze dan eerst los te koppelen, alvorens je deze wilt verwijderen.

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Thanx Dennis, is allemaal gelukt 🙂

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven