Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Link cloaking meningen?

Hoi! Ik ben benieuwd naar jullie visies over het ‘cloaken’ of mooier maken van affiliate links. Ik weet dat de meningen hierover verschillen, de een zegt dat het niet uitmaakt, de ander dat het slecht is voor seo.

Volgens google is cloaking echter iets anders dan het ‘mooier maken’ van links:

”Cloaking refers to the practice of presenting different content to users and search engines with the intent to manipulate search rankings and mislead users. Examples of cloaking include:

  • Showing a page about travel destinations to search engines while showing a page about discount drugs to users
  • Inserting text or keywords into a page only when the user agent that is requesting the page is a search engine, not a human visitor”

Dit is dus iets anders dan gewoonweg het mooier maken van een link. Want je manipuleert niet en probeert de gebruiker niet te misleiden (toch?)

En je laat ook niet iets anders aan een menselijke bezoeker dan aan een bot zien.

 

Dus ik ben benieuwd: hoe denken jullie erover? Is het slecht of maakt het niets uit? Ik zelf vind die affiliate links namelijk vaak spammy overkomen en daarom gebruik ik liever mooier gemaakte links.

Hoi Emm,

Klopt link cloaking heeft in die zin een slechte reputatie opgebouwd, maar cloaking is zeker niet altijd een “bad practice”. Als jij je links zodanig cloakt dat voor de bezoeker duidelijk is waar hij of zij heen gestuurd wordt, dan is hier niks mis mee en kun je prima je links cloaken.

Een voorbeeld van een goed gecloakte link: https://domeinnaam.nl/go/bol-com-product-XXX. In deze link is het duidelijk dat je door wordt gestuurd naar bol.com en het product XXX. Maar als blijkt dat bij het klikken op dezelfde link, je doorgestuurd wordt naar product YYY, dan is deze bovenstaande link opeens een slechte link geworden. Terwijl het toch precies dezelfde link is.

Ook is de ankertekst van de link bepalend om de bezoeker te informeren waar de link heen gaat. Zo zou je ook prima een bit.ly link kunnen gebruiken zolang de ankertekst maar goed verwijst waar de link heen gaat.

Kortom, het gaat dus vooral om de gebruikerservaring vanuit Google’s oogpunt. Zolang dit in orde is kun je prima je links cloaken en zou er niks aan de hand moeten zijn.

P.S. Ik denk overigens dat de term “cloaking” onterecht een slecht imago heeft gekregen en dat het ook maar net is wat je onder “cloaking” verstaat. Als je onder cloaking verstaat het misleiden van bezoekers, ja dan is cloaking slecht. Als je onder cloaking verstaat het optimaliseren en verbeteren van je links voor een betere gebruikerservaring, dan is hier absoluut niks mis mee.

Jari Dohmen en Emm hebben gereageerd op dit bericht.
Jari DohmenEmm

Hey Dennis

Ja precies, ik zie vaak voorbij komen dat het slecht zou zijn. Oke precies wat ik dacht idd! dat het om de gebruikerservaring gaat en niet zozeer om het ‘cloaken’ of mooier maken van de link. Van de anchortext ben ik me idd op de hoogte.

Dan ben ik benieuwd of het ook als slecht word gevonden als je bijv alleen de productnaam in de link en in de ankertekst doet. Bijv. https://domeinnaam.nl/go/product-XXX.

Ook zie je weleens op websites als ze verwijzen naar iets dat ze de ankertekst bijv. zo maken naar het soort voorwerp, bijv. ‘scheerapparaat’ en dan plakken ze daar een affiliate link aan. Ben benieuwd of zoiets ook slecht is, ik denk natuurlijk dat het wel beter is om te zeggen scheerapparaat, philips xyz. En nog beter met bol.com erbij, maar dat wordt wel echt rommelig haha.

Hoi Emm,

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de context. Als je “scheerapparaat” linkt naar een specifiek model, maar dit wordt niet duidelijk uit de tekst, dan is het wat mij betreft een slechte link. Maar als je het in de tekst over een bepaald type model scheerapparaat hebt en je linkt het woord “scheerapparaat” vervolgens naar dit model, dan is dit een goede en duidelijke link, aangezien de bezoeker weet waar diegene naartoe wordt gestuurd. Al is het natuurlijk beter als je niet enkel “scheerapparaat” linkt, maar gebruikt maakt van een ankertekst zoals “scheerapparaat model XXX te koop bij webshop YYY”. Dan is er helemaal geen twijfel meer mogelijk.

In ieder geval, ik denk dat het belangrijkste is dat de verwachtingen moeten kloppen met die van je bezoeker. Het is daarom goed om je te verdiepen in je bezoeker en je links hier op te laten aansluiten. Wellicht verhoog je hiermee automatisch ook je CTR (click through rate) 😉

Emm heeft gereageerd op dit bericht.
Emm