Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Limiet aan producten?

Zijn er ervaringen met het aantal producten dat in AH toegevoegd zijn? Ik begrijp dat hosting/database grootte natuurlijk van invloed kan zijn op hoe lang het duurt voordat alle producten zijn bijgewerkt (en ook bij hoeveel verschillende affiliatepartijen er koppelingen zijn gemaakt en bij hoeveel winkels je daarbinnen bent aangemeld).

Ik vroeg me gewoon af of er een moment is dat men zegt, misschien stoppen met producten toevoegen of welllicht handmatig updaten ipv automatisch elke dag.

Hoi Raymond,

Bedankt voor je vraag.

Het aantal producten heeft uiteraard invloed op de snelheid van je website. Hoe meer producten, des te meer database entries en des te meer producten op interval bijgewerkt dienen te worden (indien automatisch gegevens ophalen aanstaat).

Verder duurt het inderdaad langer om alle producten bij te werken als je ook meer producten hebt toegevoegd. Ook verschilt het nog per affiliate netwerk. Productgegevens ophalen via bol.com is bijvoorbeeld een stuk sneller omdat dat via een vlotte API werkt. Productgegevens ophalen van Daisycon is bijvoorbeeld langzamer omdat we daar productfeeds voor moeten downloaden naar je website, die vervolgens regel voor regel gescand moet worden op de juiste data.

Kortom, hoeveel producten je maximaal kunt toevoegen is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Het aantal producten
  • Het aantal verkopers per product
  • Via welke koppeling de verkopers opgehaald dienen te worden (bol.com, TradeTracker, Daisycon, etc)
  • De snelheid/kracht van je server

Aangezien deze factoren per website verschillend zijn, is er daarom niet één antwoord hoeveel producten je maximaal kunt toevoegen. Voor de ene held zijn dat er misschien maximaal 500, voor de andere held kunnen er makkelijk 1500 producten beheert worden. Dit heeft allemaal met bovenstaande factoren te maken.

Wat ik in ieder geval aanraad is om kritisch te zijn in welke producten je wilt weergeven op je website. Ik werk graag zelf met het “less is more” principe; focus op specifieke producten waarbij de waarde voor de websitebezoeker zo hoog mogelijk is i.p.v. zoveel mogelijk producten willen promoten en je artikelen “vol stoppen” met nietszeggende content.

Dit is ook een reden waarom wij geen fan zijn van zogenoemde “affiliate shops”. Ik heb deze vroeger zelf ook gemaakt omdat het jaren terug makkelijker was om dit soort sites te ranken, zonder enige toegevoegde aan de websitebezoeker te geven. De data die je gebruikt om de producten op je website te beheren, is namelijk absoluut niet uniek (rechtstreeks uit productfeeds) en de enige reden waarom je hiermee af en toe een commissie kon verdienen, is omdat je op specifieke producten toevallig een goede positie hebt op Google. Het is dus letterlijk “schieten met hagel en hopen dat je raak schiet”.

Dit “spelletje” werkt steeds minder goed en is tevens behoorlijk belastend voor je server. Tienduizenden producten op je website “knallen” en dagelijks bijwerken is niet weggelegd voor de meeste simpele shared hosting servers. Ook is de vraag of WordPress het ideale CMS is hiervoor.

Toch blijven veel mensen ons vragen naar dergelijke “affiliate shops” omdat ze denken “even snel” de nieuwe kieskeurig.nl of beslist.nl te kunnen maken. Helaas hebben ze geen idee wat hier qua techniek achter moet zitten om dit op een goede en stabiele manier te kunnen realiseren, zonder je server over te belasten én beseffen ze niet dat “even snel” tienduizenden producten importeren op je website, tegenwoordig absoluut geen garantie meer is voor succes. Alles draait nu om unieke waarde bieden en het laatste wat een affiliate shop met tienduizenden generieke producten doet, is juist dat 😜

In ieder geval, ik dwaal een beetje af, maar wilde van dit moment gebruik maken om hier nog wat over toe te lichten, in de hoop dat meerdere helden hier iets mee kunnen!

Laat gerust weten of je hier iets mee kunt 🙂

Raymond Vink en Nunzio hebben gereageerd op dit bericht.
Raymond VinkNunzio

Dank voor het zeer uitgebreide antwoord. Ik zit inmiddels op de 100+ producten omdat er wel wat diversiteit is. Heb dus geen ‘kom maar door met alle producten’site (denk trouwens dat je daar nog wel wat inkomsten mee kan halen hoor, maar dat zijn meer lucky shots dan wat anders)

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven