Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Investeren in Backlinks

Hi allemaal,

Op het forum zie ik vaak voorbij komen dat bloggers ‘investeren in backlinks’ met het geld dat zij vanuit de affiliate marketing ontvangen.

Nu vraag ik mij af hoe jullie hierin precies investeren. Als ik kijk naar het kopen van backlinks loop ik al snel tegen sites aan waar vooral heel veel links op worden geplaatst. Bij dit soort sites heb ik toch mijn twijfels of dit meer goed dan kwaad zal doen, aangezien Google aangeeft dit soort backlinks eerder als SPAM te zien.

Vandaar dat ik op zoek ben naar tips/tricks hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Groetjes,
Nick

Hoi Nick,

Investeren in backlinks is inderdaad een strategie om de autoriteit van je website te versterken.

Alleen is het hebben van backlinks slechts één van de rankingsfactors van Google. Als je geen goede content hebt, een slechte websitesnelheid, enzovoorts… zullen backlinks je ook niet veel verder helpen. Of dit nou kwalitatieve backlinks zijn of niet.

Wat betreft de kwaliteit van de backlinks, is het naar mijn mening altijd beter om te kiezen voor “premium” (en in dit geval vaak ook duurdere) backlinks, dan voor weinig geld grote aantallen backlinks kopen van bijv. startpagina’s.

Helaas heb ik geen statistieken om dit te onderbouwen, maar merk ik persoonlijk dat het sporadisch verkrijgen van een premium backlink, meer effect heeft op mijn rankings dan een groot aantal “goedkope” backlinks.

Wat een strategie kan zijn, is dat je beiden combineert. Eerst een aantal goedkope backlinks aanschaffen, monitoren wat er met je rankings gebeurt (over bijv. een periode van 3 tot 6 maanden) en naarmate je merkt dat je “groei” stagneert, aan de haal gaan met premium backlinks.

Wat betreft “slechte” backlinks is Google tegenwoordig (naar mijn weten) zeer goed in het onderscheiden van “goede” en “slechte” backlinks. Volgens mij wordt je niet bestraft voor “slechte” backlinks, maar wordt er enkel geen “linkjuice” doorgegeven, waardoor je dus eigenlijk hebt betaald voor “niks”. Dat is natuurlijk zonde van je geld.

Let wel op dat als ik het heb over “goedkope” backlinks, ik het heb over de aanschaf van startpagina’s links, etc.

Ga je op Fiverr kijken voor het kopen van duizenden “shady”/buitenlandse backlinks voor een paar tientjes, dan denk ik inderdaad dat dit niet echt bevordelijk is voor je rankings 😜

Nick Verheij heeft gereageerd op dit bericht.
Nick Verheij

Hi Dennis,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, echt heel waardevol.

Nog een follow-up vraag over ‘Premium backlinks’:
Zijn hier speciale platform voor (om deze te vinden), of benader je zelf websites of deze een linkje naar jouw site willen plaatsen tegen betaling?

Ik hoor het graag!
Groetjes,
Nick

Hoi Nick,

De “premium backlinks” kun je inderdaad gemakkelijk verzamelen door contact op te nemen met de websites zelf. Zo doe je eerst onderzoek op welke websites je graag een backlink zou willen hebben en benader je deze vervolgens persoonlijk. Veel websites staan hiervoor open.

Maar er zijn ook platforms zoals Sitedeals.nl en Hulc.nl waarop je premium backlinks kunt aanschaffen.

Nick Verheij heeft gereageerd op dit bericht.
Nick Verheij

Hi Dennis,

Bedankt voor de snelle reactie. Wederom heel waardeveol!

Ik ga ermee aan de slag 🙂