Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Home pagina

Ik probeer mijn aangemaakte pagina “Home” als statische pagina in te stellen (lijkt me heel simpel). Maar steeds komt de pagina, die ingesteld staat bij de site editor, naar voren. Ik heb bij “instellingen -> lezen” alles goed ingesteld, maar krijg het toch niet voor mekaar om deze te laten zien als home pagina.

In de afbeelding is de site editor te zien die die zegt dat hij voorpagina is? Of is dat gewoon een template naam? Maar waarom laat hij mij deze pagina zien i.p.v. mijn aangewezen “Home” pagina.

Hoi Nunzio,

Bedankt voor je vraag 🙂

Let even op dat je je vragen over het thema stelt in het juiste forum “Support > Thema” en niet in “WordPress”. Ik heb dit topic even voor je verplaatst.

Via de Site editor kun je niet instellen welke pagina als homepagina gebruikt wordt. Het instellen van de content van je homepagina gebeurt inderdaad via “Instellingen > Lezen” in je WordPress dashboard. Zie onderstaande screenshot. Maar dat zou je dus al correct gedaan moeten hebben.

”Voorpagina” is enkel een template naam, dit geeft verder niet aan vanuit welke pagina je homepage content wordt ingeladen. De “voorpagina” template is de template voor de pagina die je ingesteld hebt als homepage onder “Instellingen > Lezen”.

De template “voorpagina” is slechts het “omhulsel” van de pagina die je gekozen hebt als homepage.

Vervolgens wordt de content uit de pagina die je hebt ingesteld als homepage, weergeven i.c.m. het “omhulsel” ook wel de template “voorpagina”. Hierdoor wordt je homepagina één compleet geheel: een header (omhulsel, afkomstig uit “voorpagina” template), je content (opgehaald uit de pagina die je hebt ingesteld via “Instellingen > Lezen”) en vervolgens je footer (omhulsel, afkomstig uit “voorpagina” template).

Dus inderdaad, de “voorpagina” template wordt inderdaad altijd gebruikt voor je homepage en dat hoort ook zo. In de voorpagina template (in de Site editor) zie je namelijk “dynamische inhoud” staan d.m.v. een “tekst” blok. Dat gedeelte wordt op de voorkant van je website vervangen door de content die te vinden is in de pagina die je geselecteerd hebt als homepage onder “Instellingen > Lezen”.

Dit zijn de basis principes van hoe een template werkt en hoe dit in verhouding staat tot een individuele pagina. De template is dus slechts een “omhulsel” waarin de content dynamisch ingeladen wordt van je individuele pagina’s.

Ter verduidelijking van bovenstaand verhaal, hieronder een screenshot.

Als het goed is, is bovenstaand ongeveer hoe jouw “voorpagina” template eruit ziet. Hierbij is het heel belangrijk om het stukje “dynamische inhoud” te laten staan. Dit is namelijk hetgeen dat in de voorkant van je website vervangen wordt door de content van de pagina die je geselecteerd hebt onder “Instellingen > Lezen”. De pagina onder “Instellingen > Lezen” hoeft dus enkel de gewenste inhoud te bevatten zonder de header en footer, die worden namelijk beheert door de “voorpagina” template.

Hopelijk begrijp je zo een beetje hoe het template systeem in elkaar zit en hoe dit in verhouding staat tot je pagina’s en berichten (voor berichten werkt dit namelijk op dezelfde manier); je template is je “omhulsel” en je pagina’s en berichten zijn de content die binnen je omhulsel zitten (oftewel het stukje “dynamische inhoud”).

In principe heb je het dus al juist uitgevoerd en hoef je verder niks te doen. Je vult de pagina die je gekozen hebt als homepage onder “Instellingen > Lezen” met content die je wilt weergeven op je homepage en via de “voorpagina” template pas je enkel de header en footer aan (indien gewenst).

Laat gerust weten of je hiermee verder kunt!

Nunzio heeft gereageerd op dit bericht.
Nunzio

Dankjewel Dennis, voor deze superduidelijke uitleg. Ik kom stukje bij stukje verder, ook niet gedacht dat het supermakkelijk was.

Dennis van de Ven en Jari Dohmen hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenJari Dohmen