Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Gutenberg hulp

Hallo allemaal,
Is er iemand die een goede site, boek of welk medium dan ook, waar Gutenberg volledig wordt uitgelegd. Ik ken de documentatie vanuit AH en alle basic websites. Maar dat is niet voldoende om een website netjes op te bouwen, ik ben nu al uren en uren bezig om de inhoud van een blok te centreren. Het werkt ontmoedigend. Wie heeft er een tip?

Hoi Rik,

Een nieuw thema is inderdaad altijd even wennen. Het beste leer je door zoals je nu doet, veel te testen en te proberen (trial and error). Goed bezig!

Het centreren van de inhoud van een blok doe je door gebruik te maken van de blokinstellingen van het betreffende blok (uitlijning instellingen, mits deze aanwezig zijn), maar ook door de betreffende blokken in een omvattende “container”-blok te plaatsen. Vervolgens kun je via deze container blokken, de inhoud in deze container, centreren met de “uitlijning” opties.

Voorbeeld: plaats een “tekst” en “knop” blok in een “container” blok. Vervolgens kun je in de blokinstellingen van het “container” blok, onder de “uitlijning” instellingen, de “tekst” en “knop” blokken naar wens uitlijnen.

Vrijwel alle builders werken volgens dezelfde “principes” alleen het verschil is dat in elke builder de opties verschillend zijn om dit te bewerkstelligen. Het belangrijkste is dat je die “principes” gaat leren d.m.v. trial and error.

Om het wellicht wat makkelijker te maken, kan ik je onderstaande video’s aanbevelen. Helaas hebben we op dit moment geen instructievideo’s voor het Affiliate Held Thema, maar met onderstaande video’s zou je wel een goed beeld moeten krijgen hoe je met de Gutenberg en Site Editor werkt.

Gutenberg Editor: bewerken van de inhoud van individuele pagina’s/berichten (WordPress dashboard > Berichten/pagina’s)

Site Editor: bewerken van templates om bijv. je header of footer aan te passen (WordPress dashboard > Weergave > Site editor)

Laat gerust weten of je hiermee verder kunt.

Rik Buiting heeft gereageerd op dit bericht.
Rik Buiting

Hoi Dennis,
Dank voor je antwoorden. Ik begrijp dat alles wennen is en leren door te doen, maar een programma maken zonder fatsoenlijke gebruikershandleiding vindt ik een bijzondere keuze. Maar goed, genoeg kritiek.
Alle aanwezige instellingen die alles centreren werken niet in dit geval, ook niet met de aanvullende kennis van de video’s.
Uiteindelijk maar een nieuw iets gaan proberen en ik heb een rooster met klommen erin gezet. Om zo de container en elke kolom te kunnen instellen. En dan komt het probleem van 1 bericht per kolom plaatsen. Gebruik je het blok ‘berichten’ dan plaatst hij alle berichten. Heb je daar een idee bij?

Ps: de video van Ferdy kan voor veel mensen een goeie hulp zijn!

Hoi Rik,

Bedankt voor je feedback.

Je hebt helemaal gelijk dat instructievideo’s zeer waardevol kunnen zijn. Ik heb zojuist 2 instructievideo’s gemaakt waarmee je hopelijk verder kunt.

Het mooie van het Affiliate Held Thema is dat het gebruik maakt van de Gutenberg en Site Editor waardoor er online ontzettend veel te vinden is over het gebruik hiervan.

Toch begrijp ik dat in sommige situaties dit niet helemaal toereikend is. Hopelijk kunnen we door dit soort korte instructievideo’s een mooie database opbouwen, specifiek voor het Affiliate Held Thema.

Ter referentie zijn alle toekomstige instructievideo’s op deze plek te vinden: https://docs-thema.affiliateheld.nl/categorie/instructievideos/.

Laat gerust weten of je zo verder kunt 🙂

Rik Buiting heeft gereageerd op dit bericht.
Rik Buiting

Ik ben weer een stapje verder. Vandaag bij jij de held Dennis! 🙂 Thanks

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven