Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Google March 2024 core update

Hi allemaal,

Daar gaan we weer, na november 2023 hebben we een flinke verschuiving gezien in de Google posities. Positief, negatief en geheel weggevaagd worden. Wat denken we van de Google update die Google momenteel aan het uitrollen is?

https://developers.google.com/search/blog/2024/03/core-update-spam-policies?hl=en

Ik ben benieuwd naar jullie verwachtingen :).

Hi @sander !

Bedankt voor het delen. We volgen het natuurlijk allemaal op de voet. Mijn verwachting kan ik niet delen, want dat zou gebaseerd zijn op “gebakken lucht”. Ik denk dat niemand weet waar het naartoe gaat. Google blijft daar toch nog wel geheimzinnig over.

Zelf merk ik best wel veel verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse markt. In de Amerikaanse SERP’s kom ik best wel veel YT video’s tegen en een shop systeem van Google zelf (met filters).

De Nederlandse SERP’s lijken nog weinig impact te hebben. Wederom, ik denk dat weinig mensen echt hier iets over kunnen zeggen.

Wat zijn jouw verwachtingen?

Hi @jari

Ik ben het met je eens inderdaad, het is lastig om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Links en rechts zie ik verschillende websites uit de SERP’s vallen en andere websites erg hard stijgen.

Het voelt altijd een beetje als een loterij dergelijke updates.

Hoe dan ook, ik verwacht er (in Nederland) niet zo veel van. De Serp’s zullen wel wat verschuiven/ onrustig zijn de komende maand maar daar maak ik me niet zo druk meer om. Vervolgens komt het altijd op het zelfde neer; bijsturen en het beter doen dan de concurrent.

Hoi Sander,

Goed dat je dit topic start. Er is veel gaande omtrent de Google zoekresultaten. Een logisch gevolg van de opmars van AI op het internet.

Zelf merk ik in de NL zoekresultaten meer Google shopping weergaves. Eerst waren deze naar mijn weten enkel bovenaan de zoekresultaten te zien. Nu zie ik ook Google shopping weergaves tijdens het scrollen door de zoekresultaten en zelfs in een sidebar aan de rechterkant. Bijvoorbeeld als je zoekt naar “beste X” resultaten.

Ik denk dat bovenstaand helaas de nodige bezoekers weg zal “snoepen” van websites. Ik zeg hier “helaas”, maar als blijkt dat de betreffende bezoekers ook echt liever direct de producten bekijken bij webshops i.p.v. content/review artikelen lezen, dan is dat natuurlijk beter voor de UX (gebruiksvriendelijkheid) voor de gebruiker. Maar dat is uiteraard de vraag, wat wil de gebruiker echt zien? Daarvoor is de zoekintentie belangrijk. Vraag me af hoe goed Google daar op in weet te spelen.

Sander Kooi heeft gereageerd op dit bericht.
Sander Kooi