Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Geen EAN nummer

Hallo Helden

Ik heb via Daisycon een zestal feeds geconfigureerd en bij geen van alle is er een kolom met een EAN nummer.

Volgen artikel https://docs.affiliateheld.nl/probleemoplossing/ean-code-onbekend/ is een SKU als synoniem ook goed echter lijkt het erop dat dit niet door aff-held goed opgepakt wordt.

Ik kan het product helaas niet kiezenuit het lijstje.

In het bovengenoemde artikel kan ik ook niet halen hoe dit is toe te voegen of hoe dit is aan te passen.

Kan iemand mij helpen aan een artikel of hulp waar of hoe ik dit kan aanpassen?

Ik verneem het graag.

gr. Erwin

Hoi Erwin,

Wat goed om te horen dat je eerst de documentatie hebt geraadpleegd voordat je deze vraag hebt stelt. Dat is precies waar het voor bedoeld is. Helaas stond er een klein foutje in. SKU is namelijk géén synoniem voor een EAN-code. Sorry voor het ongemak!

Een SKU is meer een artikelnummer, wat door de webshop zelf wordt toegevoegd.

We hebben het document zojuist aangepast en is dus nu wel correct: https://docs.affiliateheld.nl/probleemoplossing/ean-code-onbekend/.

Wat je dus moet doen is controleren of er een EAN code in de productfeed staat. Hoe dit moet lees je dus in het bovenstaande document. Staat deze er niet in? Dan moet je contact opnemen met de verkopende partij (de merchant).

Staat de EAN code toch in de productfeed en heb je wellicht niet goed gekeken? Dan kan er een andere oorzaak zijn. We horen graag van je wat de uitkomst is. Laat dit zeker nog even weten in de community, dan kunnen we je helpen!

erwin_lemmers heeft gereageerd op dit bericht.
erwin_lemmers

Hoi Jari,

Ik heb een 6-tal verkopende partijen toegevoegd en van alle 6 het .csv bestand in excel bekeken. In alle 6 bestaat de EAN kolom, maar deze is leeg. Wel is er een SKU kolom die volledig gevuld is en een unieke code bestaande uit een cijfer of een letter code combinatie.

Zou het een idee zijn om de affiliate held code zodanig aan te passen dat als de EAN kolom leeg is je een andere kolom zoals de SKU kolom zou kunnen selecteren.

In de 6 .CSV bestanden is de SKU kolom consequent ingevuld en zou dus bruikbaar kunnen zijn hiervoor.

Ik verneem het graag of je hier wat mee kunt doen, dat zou het gebruik een stuk vergemakkelijken.

 

Hoi Erwin,

Bedankt voor je bericht.

Goed om te horen dat het gelukt is met onderzoek doen naar de EAN codes.

Jammer om te horen dat er helaas geen EAN codes aanwezig zijn in de feeds. Het beste wat je kunt doen is contact opnemen met de betreffende verkopers om te kijken of ze deze kunnen toevoegen aan hun feeds.

Helaas zijn SKU nummers niet bruikbaar voor Affiliate Held omdat dit geen universele codes zijn zoals EAN codes (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/GTIN-13_artikelnummering). Universele codes zijn namelijk vereist om producten vanuit verschillende verkopers te matchen met elkaar.

Zie het voorbeeld hieronder om een beter idee te krijgen waarom dit zo is.

Verkoper A

EAN – voorbeeld product X: 1134914513409
SKU – voorbeeld product X: 4K67AM89

Verkoper B

EAN – voorbeeld product X: 1134914513409
SKU – voorbeeld product X: LK6839

Zoals je kunt zien zijn de EAN codes voor beide verkopers voor hetzelfde product identiek, hierdoor kan Affiliate Held het product (verkocht door twee verschillende verkopers) aan elkaar matchen. Dit komt omdat EAN codes universele nummers zijn die in 1 grote universele database bijgehouden worden.

Maar zoals je ziet zijn de SKU’s ongelijk, omdat deze door verkopers zelf worden toegewezen aan hun artikelen. SKU’s zijn interne nummeringen van de verkopers zelf.

Vanwege bovenstaand is het niet mogelijk om SKU’s te gebruiken om producten met elkaar te matchen in de Affiliate Held plugin, aangezien SKU’s van verschillende verkopers niet aan elkaar matchen.

Ik hoop je zo voldoende uitleg te hebben gegeven. Kortom, ik raad je aan de betreffende verkopers te benaderen om de EAN codes toe te laten voegen aan de feeds.

In de tussentijd kun je verkopers handmatig toevoegen, hoe je dat doet zie je hier: https://docs.affiliateheld.nl/module-affiliate-producten/affiliate-producten-toevoegen-zonder-ean-code/.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust.

Jari Dohmen en erwin_lemmers hebben gereageerd op dit bericht.
Jari Dohmenerwin_lemmers

Hoi Dennis,

Ik begrijp dat een EAN code de mogelijkheid geeft om producten van verschillende verkopers te kunnen vergelijken.

Maar zou het niet een mooie aanvulling zijn dat bij verkopers die wel een .CSV heeft maar geen EAN code je de SKU kolom kunt gebruiken om automatisch informatie aan te vullen. Dit om handmatig toevoegen te vereenvoudigen. Plaatjes en teksten kunnen zo eenvoudig toegevoegd worden.

Zo zou je als er geen EAN code aanwezig is eventueel met <kolomnaam>:<code> sku:547698 het item kunnen laten opnemen met de items die wel in het .csv bestand aanwezig zijn.
Bij prijs of tekst wijzigingen kan dit periodiek en automatisch worden aangepast.

Hoi Erwin,

Bedankt voor je bericht en het meedenken.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik vermoed dat dit een grotere impact heeft op de huidige werking van de plugin dan dat je zou denken.

Het ding blijft namelijk dat SKU’s geen universele codes zijn en dat er ook geen “standaard” format is hiervoor.

Iedere verkoper kiest een eigen manier om producten te nummeren waardoor het lastig is om een “one size fits all” oplossing te maken. Wellicht dat het in dit geval voor jouw verkopers met SKU’s goed kan werken, maar de garantie dat dat voor andere verkopers ook werkt is niet te garanderen.

Zo moeten producten die in verschillende kleuren komen (maar hetzelfde product zijn), unieke EAN codes hebben. Product X in kleur rood, moet een andere EAN code hebben dan product X in kleur blauw.

Voor SKU’s is dit niet te garanderen, dat dit ook zo is. Voor SKU’s bestaan geen uniforme regels en daardoor kan het in de soep lopen als we er vanuit gaan dat SKU’s op een bepaalde manier gebruikt worden door verkopers, terwijl hier geen gestandaardiseerde regels voor zijn. Dubbele SKU’s zouden namelijk al voor problemen zorgen.

Ook vermoed ik dat het de gebruiksvriendelijkheid van de plugin niet ten goede komt, door verwarring van gebruik tussen EAN codes en SKU’s, en het verwachte effect hiervan bij het gebruik van data ophaling van producten/koppeling van andere verkopers.

De beste oplossing blijft om de betreffende verkopers te benaderen met de vraag om de EAN codes in te vullen in de productfeeds, en ook uitleg te geven waarom dat nodig is. Zo kunnen de betreffende verkopers er namelijk voor zorgen dat nog veel meer helden/affiliates hun producten gaan promoten als er EAN codes aanwezig zijn in hun feeds.

Vrijwel ieder product heeft in Nederland namelijk een EAN code, ze hoeven deze enkel in te vullen en de kans is vervolgens zeer groot dat ze veel meer affiliates krijgen, wat ten goede voor hun komt 🙂

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.