Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Featured snippet

Bij geen van mijn artikelen waarbij ik gebruik maak van Affiliate Held heb ik een featured snippet. Doordat ik veel ’top lijsten’ deel, zouden mijn artikelen zich wel goed lenen voor een featured snippet (geordende lijst/opsomming), zie hier een voorbeeld van een artikel: https://kado-kopen.nl/sushi-cadeau-20-cadeautips-voor-sushi-liefhebbers/

Nu worden rich snippets ondersteund door Affiliate Held (mooie functie!), kan ik de kans op featured snippets vergroten met Affiliate Held? Of is het zelfs zo dat het gebruik van Affiliate Held de kans op een featured snippet kleiner maakt (andere manier van het tonen van afbeeldingen, headings etc.)?

Onderstaand heb ik een voorbeeld toegevoegd van wat ik graag zou willen met mijn pagina’s, dit krijg je als je zoekt op “sushi cadeaus”. Ik weet dat het krijgen van een featured snippet afhankelijk is van verschillende factoren, maar waar ik zelf invloed op heb wil ik graag zo optimaal mogelijk neerzetten.

Hoi Koen,

Leuk dat je deelneemt aan de community. Ik beantwoord graag je vraag 🙂

Een featured snippet is een door Google zelfgekozen uitgelicht gedeelte van een website, die direct de zoekende gebruiker extra kan informeren tijdens het zoekproces (buiten de normale zoekresultaten om). Ik raad je aan volgende artikelen door te nemen van Google zelf, voor meer informatie over featured snippets: https://support.google.com/websearch/answer/9351707?hl=nl en https://developers.google.com/search/docs/appearance/featured-snippets.

Let wel op: er is een klein verschil tussen “featured snippets” en “rich snippets”. Beide kunnen ze samenvattende informatie weergeven in de zoekresultaten, maar “featured snippets” worden veelal bovenaan de zoekresultaten weergeven en “rich snippets” worden door de zoekresultaten heen weergegeven. “Rich snippets” kun je dan ook eerder zien als verrijking van een zoekresultaat, terwijl een “featured snippet” eerder “voorrang” geeft op andere zoekresultaten en daardoor verder naar boven wordt geplaatst.

Het krijgen van een featured of rich snippet is afhankelijk van het automatische algoritme van Google. Toch kun je je kansen enigszins vergroten door aan bepaalde “formats” en “opmaak” te voldoen. In het voorbeeld dat je noemt wordt er inderdaad een opsomming gebruikt (een lijst), die door Google als handig/samenvattend wordt ervaren en daarom gebruikt wordt als featured snippet.

Over het algemeen is het makkelijker om een rich snippet te krijgen dan een featured snippet. Een rich snippet is te herkennen aan bijvoorbeeld een sterrenbeoordeling onder je zoekresultaat of zogenoemde “snel-links” die gegenereerd zijn op basis van bijvoorbeeld een inhoudsopgave in je artikel. Een featured snippet staat vaak bovenaan alle zoekresultaten waardoor er maar plek is voor één website, maar op een pagina van Google staan doorgaans meerdere resultaten waardoor meerdere websites tegelijk een rich snippet kunnen hebben.

Door schema opmaak te integreren op je website, voeg je extra “labels” (stukjes code) toe aan bepaalde stukken content, waardoor zoekmachines (waaronder Google) beter kunnen begrijpen waar de content over gaat. Het toevoegen van schema opmaak wordt door Affiliate Held ondersteund voor de affiliate producten en veelgestelde vragen module. Zo voegen wij schema opmaak toe aan producten zoals hier beschreven en aan veelgestelde vragen zoals hier beschreven. Zo kun je sterrenbeoordelingen krijgen onder je zoekresultaten bij het gebruik van schema opmaak voor affiliate producten en kun je een “veelgestelde vragen accordion” genereren door gebruik te maken van de veelgestelde vragen opmaak.

Naast schema opmaak voor producten en veelgestelde vragen, zijn er nog tientallen andere manieren om schema opmaak toe te voegen aan je artikelen. Ik raad je aan hiervoor de volgende link te bekijken: https://developers.google.com/search/docs/appearance/featured-snippets en dan via het menu te navigeren naar “structured data” en daarna “featured guides”.

Om op je vraag terug te komen; de schema opmaak die voor de Affiliate Held plugin relevant is, die hebben we toegevoegd. Maar je bent natuurlijk vrij om zelf nog schema opmaak aan je site toe te voegen, buiten Affiliate Held om. Het gebruik van schema opmaak verbeterd de overzichtelijkheid van je website voor zoekmachines maar garandeert helaas niet de kans op een featured snippet; het algoritme van Google blijft immers geheim. De kans op een rich snippet is overigens wel zeer groot, doordat je de zoekmachine extra informatie verschaft over je artikel en indien relevant wordt je zoekresultaat ook verreikt met een rich snippet.

Schema opmaak zal er in ieder geval niet voor zorgen dat je kans minder is op een featured of rich snippet. Het is dan ook aan te raden schema opmaak te gebruiken om je zoekresultaten te verreiken en de zoekmachines beter te laten begrijpen waar je website over gaat.

Hopelijk kun je hier iets mee 🙂

Hi Dennis,

Nog bedankt voor de uitgebreide en snelle reactie. Het verschil tussen een rich snippet en een featured snippet was mij duidelijk. De rich snippets worden ook goed getoond bij mijn artikelen.

Het volgende artikel heb ik gelezen ter ondersteuning: https://docs.affiliateheld.nl/module-affiliate-producten/schema-opmaak-toevoegen/ Ik ga nu schema opmaak toevoegen aan 1 product per pagina en ben benieuwd of ik de sterren snel terug zie 🙂

Dennis van de Ven en Jari Dohmen hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenJari Dohmen

Hoi Koen,

Geen probleem.

Laat gerust weten of je de sterren terugziet in de zoekresultaten. Ik ben benieuwd 🙂

Jari Dohmen heeft gereageerd op dit bericht.
Jari Dohmen

Hi Dennis,

Toch nog even een vraag. Ik zie de sterren terug in de zoekresultaten, alleen zie ik mijn rich snippets (FAQ) niet terug als ik ervoor kies om de sterren te tonen (zie voorbeelden). Is het mogelijk om beide te tonen? En ik kon geen setting vinden om mijn naam bij de review te verwijderen (zie “Review door KoendeKuiper), is dit wel mogeljjk?

Afbeelding met sterren:

Afbeelding met rich snippet (FAQ):

Hoi Koen,

Binnen Affiliate Held is het mogelijk om binnen één pagina zowel de schema opmaak aan een product mee te geven als aan een veelgestelde vragen sectie. De vraag is vervolgens wat Google hiermee doet. Het lijkt erop alsof deze twee rich snippets niet samen weergegeven worden door Google. Hier hebben we verder geen invloed op.

Je auteurnaam is de naam die je in je WordPress gebruikersprofiel meegeeft. Daar kun je die dan ook aanpassen. Vergeet de nieuwe naam die je bij “bijnaam” invult vervolgens niet te selecteren bij de optie “toon naam openbaar als”.

Hi Dennis,

Dank voor de wederom snelle reactie. Goed om te weten dat ik niet zelf een aanpassing kan doen om beide rich snippets te tonen, maar dat dit van Google afhangt.

Van de screenshot die je laat zien ben ik op de hoogte. Ik had alleen de hoop dat er ergens een setting in Affiliate Held of in WP zou zijn, waarmee er helemaal geen (bij)naam getoond zou worden en deze dus ook niet terug zou komen bij de rich snippets.

Fijne zondag!

Hoi Koen,

Geen probleem 🙂

Het is voor de product rich snippet verplicht om een auteurnaam mee te geven in de schema opmaak. Anders wordt er een error gegenereerd via de rich snippet tester (hier te vinden) en wordt de rich snippet niet opgenomen door Google.

Koen de Kuiper heeft gereageerd op dit bericht.
Koen de Kuiper

Duidelijk, bedankt 🙂

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven