Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

EAN foutmelding

Hoi,

Ik probeer nieuwe producten toe te voegen, maar ik krijg steeds bij de EAN-code de foutmelding ‘De invoer voor dit veld heeft niet het juiste formaat.’

Hierdoor kan ik het product niet opslaan. Dit komt omdat de adverteerder gebruik maakt van een ander soort codes zoals G20161960

Bij het zoeken worden de producten dus wel gevonden en als ik op verkopers toevoegen klik wordt deze ook gekoppeld. Ik kan alleen het product niet publiceren of updaten, omdat de plugin denkt dat er geen (juiste) code is.

Hoe kan ik dit omzeilen? Handmatig invoeren is nogal wat werk en lijkt mij ook overbodig, omdat er wel producten opgehaald kunnen worden.

Alvast bedankt!

Hoi Ilse,

Bedankt voor je bericht.

De codes die je adverteerder gebruikt zijn geen EAN codes. EAN codes zijn uniforme codes die bestaan uit 13 cijfers en geen letters, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/GTIN-13_artikelnummering.

Ook hier kun je meer informatie vinden over wat een EAN code precies is: https://docs.affiliateheld.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-ean-code-waar-vind-ik-deze/.

Waarschijnlijk zijn de codes die jij aangeeft productnummers toegekend door de adverteerder/verkoper zelf.

De reden dat je het product wel kunt vinden met deze codes, is omdat Affiliate Held de data van producten afspeurt en ook deze codes tegenkomt in de opgehaalde data. Maar, omdat het geen EAN code betreft, wordt inderdaad de EAN code niet toegevoegd binnen Affiliate Held (want die is er niet) en kan het product daarom ook niet automatisch bijgewerkt worden.

Een EAN code is de enige manier om producten op individueel niveau met elkaar te kunnen vergelijken omdat dit een uniform en wereldwijd erkend nummer is.

Product X kan namelijk productnummer A en productnummer B hebben bij twee verschillende verkopers, maar slechts één EAN code bij twee verschillende verkopers. Dus op basis van EAN code weten we zeker dat het om hetzelfde product gaat.

Een voorbeeld hieronder; de PlayStation 4.

  • Voorbeeld productnummer bol.com: B64393
  • Voorbeeld productnummer Amazon: A78901
  • Voorbeeld EAN code (geldt voor zowel bol.com als Amazon, als alle andere verkopers die de PlayStation 4 verkopen): 4958201940593 (13 cijfers)

Met bovenstaand voorbeeld zie je dat een productnummer niet bruikbaar is om producten met elkaar te kunnen vergelijken, omdat productnummers niet uniform zijn. Zo heeft de PlayStation 4 productnummer B64393 bij bol.com, maar heeft het bij Amazon weer een ander productnummer (A78901). Terwijl de EAN code is bij beide webwinkels juist wél hetzelfde. Vandaar dat Affiliate Held alleen werkt met EAN codes.

Het is dus zaak dat je vanuit je verkoper/adverteerder de benodigde EAN codes verkrijgt. We weten helaas uit ervaring dat er veel verkopers/adverteerders zijn die deze niet beschikbaar hebben en het is daarom dan ook niet mogelijk om deze producten automatisch te laten synchroniseren met Affiliate Held.

Laat gerust weten als je verder nog vragen hebt!

Dankjewel voor je antwoord. Toch heb ik eerder wel producten van deze adverteerder met deze productcodes toe kunnen voegen. Als ik in mijn producten overzicht kijk staan deze er gewoon tussen met de ‘foute’ code.

 

Waarschijnlijk hebben jullie bij een update deze mogelijkheid verwijderd?

 

Erg jammer, want de koppeling is er gewoon en via de plugin kan ik de producten ook selecteren. Zoals je aangeeft zijn adverteerders niet van plan ean codes toe te voegen.

Dus nu moet ik handmatig producten gaan toevoegen, terwijl er wel eerst de mogelijkheid was om ook met een ‘foute’ code producten toe te voegen. Aan deze producten kan ik nu ook geen wijzigingen meer doorvoeren, dus moet ik (terwijl er een koppeling is) deze producten verwijderen en ze alsnog handmatig toevoegen..

 

Daarnaast klopt de beredenering over unieke ean codes ook niet helemaal, omdat bijvoorbeeld coolblue vaak andere ean codes hanteert.

Waarschijnlijk gaan jullie hier niks mee doen, maar ik vind de keuze erg jammer, zeker omdat de mogelijkheid er wel eerst was in de plugin en ik in het verleden producten op deze manier gekoppeld heb waar ik nu niks meer mee kan doen.

Hoi Ilse,

Ik hoop dat je begrijpt dat we de beste bedoelingen met je voor hebben!

Goed dat je dit aankaart, dan kunnen we ook met je meedenken 💪🏻

Het enigste wat ik mij kan bedenken, waarom het wel bij jou heeft gewerkt, is dat de betreffende adverteerder de productnummers in het EAN code veld in de productdata heeft toegevoegd.

Affiliate Held kijkt namelijk enkel naar het EAN code veld/kolom in aangeleverde productdata. Als daar dan een productnummer in staat i.p.v. een EAN code, dan zal Affiliate Held dit nummer proberen te gebruiken, maar zul je inderdaad tegen problemen aanlopen omdat Affiliate Held hier niet opgebouwd is (de verwerking van productnummers i.p.v. EAN codes).

Belangrijk om te weten is dat Affiliate Held een “dataverwerker” is en dat het daarom belangrijk is dat de verkoper/adverteerder de juiste data in het juiste format aanlevert. Als dat niet het geval is, dan zal Affiliate Held uiteindelijk tegen problemen aanlopen.

Desondanks kan ik mij voorstellen dat het misschien in het verleden ooit toch op de een of andere manier gewerkt heeft voor jou (ondanks dat dat niet zo zou moeten zijn). Ik bied hier dan ook mijn excuses voor aan, omdat je hierdoor inderdaad de indruk hebt gekregen dat het werkte.

Helaas kan ik het niet mooier maken dan dat het is, en is het écht een vereiste om met EAN codes te werken zoals ik je in mijn eerdere reactie heb uitgelegd.

Het klopt dat Coolblue in sommige gevallen verschillende EAN codes heeft, dit is vrij gecompliceerd omdat Coolblue soms bundels hanteert van meerdere producten samen óf producten die een zeer kleine (onzichtbare) modificatie hebben t.o.v. het vorige product.

Het doel van het EAN-code systeem is in ieder geval dat ieder uniek product één unieke EAN code heeft en dat is met productnummers niet het geval. Vandaar dat Affiliate Held enkel correct functioneert met EAN codes.

Ondanks dat er genoeg adverteerders zijn die geen EAN codes aanleveren in hun data, is er altijd een mogelijkheid om met hun contact op te nemen. We weten dat er helden zijn die op deze manier ervoor gezorgd hebben dat er uiteindelijk wel EAN codes in de data verschenen, maar we snappen dat dit inderdaad geen garantie is voor succes.

Laat gerust weten of je hier iets mee kunt!

Hoi Dennis,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie en toelichting. De frustratie bij mij zit er vooral in dat dit in het verleden wel gewerkt heeft en nu niet meer. Ik snapte de eerste reactie dan ook niet echt.

Nu met de toelicht erbij snap ik het wat beter, alhoewel het natuurlijk erg frustrerend blijft dat het product wel gevonden en ‘gekoppeld’ kan worden, maar niet gepubliceerd of geüpdatet kan worden. Voor mij als leek klinkt dat in eerste instantie niet helemaal logisch, maar ik snap jullie beredenering erachter.

Helaas zit er voor mij dan niks anders op dan de producten handmatig te koppelen. Dankjewel in ieder geval voor je tijd!

Dennis van de Ven heeft gereageerd op dit bericht.
Dennis van de Ven