Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Conversion rate Bol.com

Sinds eind oktober ben ik bezig met mijn website. Nu begin ik elke dag een aantal bezoekers te krijgen. Zit nog steeds geduldig te wachten op mijn eerste commissie. Wish me luck. Nu wil ik graag weten wat jullie ervaring is met conversion rate’s. Ik zou het fijn vinden om te weten hoeveel bezoekers jouw website gemiddeld nodig heeft voor 1 sale op Bol.com.

Ook zou ik graag weten hoe vaak iemand jouw affiliate link van Bol.com aanklikt totdat je een sale hebt op Bol.com

Hey Antoon,

Leuke vraag, ben hier ook wel benieuwd naar.
Onderstaand mijn data, geen idee of dit goed of slecht is.
Hoor het graag van de meer bedreven aff. marketeers 😉

Hier mijn stats: Sinds September werk ik aan Zonderantiaanbaklaag.com

BOL.COM

+- 30/80 bezoekers per dag op dit moment.
Eerste klik: 9-9-2022
Eerste conversie: 16-9-2022
Qty kliks tot heden: 1077
Orders: 44
Conversie: +- 4% (orders/totaalkliks*100)?

AMAZON.NL

Afgelopen maand:

Totaal verzonden items: 5
Totaal bestelde items: 5
Kliks: 228
Conversie: 2.19%

Ben benieuwd naar andere statistieken en of dit een beetje goeie conversie is.

Succes met je website Antoon125!

Antoon heeft gereageerd op dit bericht.
Antoon

Bedankt voor jouw informatie.

Volgens mij heb jij een hele goed conversie rate. Ik heb online er wel wat overgelezen maar dat gaat eigenlijk allemaal over de USA .

Succes met je website ziet er heel mooi en professioneel uit.

Ik zit self nu op 100 bezoekers in totaal ik hoop dit jaar mijn eerste sale te maken.

 

Hoi Antoon,

Leuk dat je je vraag hier stelt in de community!

Voor een website in de hondenniche die ik een tijdje terug verkocht heb, behaalde ik een conversiepercentage tussen de 5 en 10% met het bol.com affiliate programma.

Al denk ik niet dat je met enkel dit cijfer veel kunt, aangezien het conversiepercentage met veel zaken te maken heeft.

Als je in een niche zit waarin veel op emotie gekocht wordt, kan het zijn dat je percentage hoger is vanwege impulsaankopen. Ook ligt het eraan of je je affiliate links enkel in “moneypages” plaatst of ook in informatieve artikelen. Bezoekers die je doorstuurt vanuit informatieve artikelen zijn vaak minder geneigd om direct een aankoop te doen en heeft dus ook invloed op je conversiepercentage.

Verder kan het ook invloed hebben of je high-end (dure producten) aanprijst of juist hele goedkope producten.

Probeer je daarom niet blind te staren op hoeveel bezoekers je nodig hebt voor een commissie. Het belangrijkste is om op de juiste plekken in je content mensen door te sturen naar bol.com. Probeer hierbij zoveel mogelijk waarde te leveren. Ik ben ervan overtuigd dat hoe meer waarde je levert, des te groter de kans op conversie is.

Uiteindelijk zullen de commissies vanzelf volgen 😉

Jari Dohmen en Antoon hebben gereageerd op dit bericht.
Jari DohmenAntoon

Ik ben het helemaal eens met @dennis. Graag wil ik ook nog data laten zien die zijn uitleg ondersteund.

””

In bovenstaande afbeelding zie je dat op Black Friday ik een conversiepercentage had van 21,4% terwijl die maand ervoor ik slechts een conversie % had van 4,84%. Daarnaast zie je best wel veel pieken en dalen (ondanks het redelijk aan het stijgen is). Soms tik je 21% aan, soms 10% en soms zelfs onder de 5%.

Natuurlijk is het goed om je bezig te houden met of je kliks ook converteren, maar het is gewoon wel zo dat ook ik (met een redelijk stabiel bol.com inkomen) toch veel pieken en dalen heb in mijn conversie %. Ik denk dus ook dat je veel beter kan focussen op je Google posities. Welke blogs heb je online en op welke keywords probeer je te ranken? Hoe hoog rank je en hoeveel bezoekers krijg je gemiddeld op deze blog(s)?

Dit is ook wat ik doe. Conversie % is leuk, maar het gaat eigenlijk gewoon meer om waarde bieden in je blogs/content. Dan komen de sales vanzelf 🏆.

Vervolgens is de kunst jouw bezoekers door te sturen en bol.com doet de verdere magie! Zodra mensen jouw site verlaten heb je geen invloed meer. Het grote voordeel is dat je de Affiliate Held plugin hebt aangeschaft en het aantrekkelijker kan maken voor de website bezoeker om te klikken op je affiliate links.

Ben benieuwd of je nog vragen hebt!

Dennis van de Ven en Antoon hebben gereageerd op dit bericht.
Dennis van de VenAntoon

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb deze vraag gesteld omdat, mocht ik slechte conversie percentages hebben dan kan ik dit het snel opmerken. Heel leuk dat jij ook een screenshot laat zien van jouw conversies.

Mijn website ben ik nog niet bereid om te delen omdat ik weinig bezoekers krijg en niet mijn analytics wil zien veranderen. Omdat ik weinig bezoekers heb wil ik alleen organische mensen hebben zonder dat een hoop affiliate helden mijn data beïnvloeden.

Mijn website is eigenlijk een review website voor heel veel verschillende niche’s. Dit doe ik ook om eigenlijk te experimenteren. Als ik opmerk dan 1 niche het bijzonder goed doet kan ik specifiek daar ook nog een website rond maken.

Wat denken jullie dat een goede conversie percentage is voor een algemene review website?

Fijn dat je iets hebt aan onze antwoorden. Om je laatste vraag te beantwoorden wil ik je graag koopintentie uitleggen. Als je je blogs/website inricht o.b.v. koopintentie zal je conversie percentage gewoon veel hoger zijn. Zo zul je opzoek moeten gaan naar de juiste website bezoekers met de juiste intentie.

Mensen die echt opzoek zijn naar bijvoorbeeld: “de beste sporthorloges” hebben een “intentie”. Hun doel/intentie is een antwoord krijgen op de vraag wat is het beste sporthorloge. Hoogstwaarschijnlijk, omdat ze er een eentje willen kopen. Jij moet in dit geval dus een goed blog artikel schrijven waar je hoog gaat ranken en dan krijg je dus meer mensen die interesse hebben om te kopen en dus ook klikken op jouw link. Resultaat: je verkoopt meer met het gevolg dat je conversie % ook stijgt.

Als je je meer gaat richten op informatieve artikelen (bijvoorbeeld: hoe werkt een sporthorloge) en gewoon iedereen doorstuurt naar bol.com zal je conversie percentage lager zijn. Deze mensen zijn namelijk nog opzoek naar informatie (oriënterende fase). Ze willen bijvoorbeeld weten waarom je een sporthorloge moet gebruiken, hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Deze mensen hebben in de meeste gevallen nog niet direct een koopintentie en zal bij klikken op je links het conversie % echt veel lager zijn en uiteraard ook minder op je links geklikt worden. Affiliate links toevoegen in een informatief artikel is dus niet altijd de beste methode.

Concluderend, kan ik je dus ook geen sluitend antwoord geven op je vraag: “wat is een goed conversie percentage voor een algemene review website”. Ik wil je daarbij nogmaals adviseren op je hierop blind te staren. Zoals je zag heb ik ook met een meer specifieke site veel pieken en dalen in mijn conversie % en dat is ook de keuze dat ik er niet te veel mee bezig houd.

Het enige voordeel van een conversie % is, wat mij betreft, alleen als je veel data hebt en voor een website over een lange periode. Stel je hebt voor 1 jaar lang bijvoorbeeld een conversie % van 5%, dan kan je dat een mooie indicatie geven wat er gaat gebeuren als je meer mensen gaat doorsturen (het % is immers stabiel). Dat geeft je meer vertrouwen voor toekomst, aangezien inkomsten via affilate marketing redelijk instabiel kunnen zijn.

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft. Tot slot wil ik benoemen dat dit mijn visie is op dit onderwerp. Ben enorm benieuwd of mensen er anders over denken. Ook ik leer graag 💪🏼.

 

Antoon en Gijs hebben gereageerd op dit bericht.
AntoonGijs