Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Affiliate productpagina zichtbaar in zoekresultaten

Op mijn website zie ik de afzonderlijke affiliateproducten terug in de zoekresultaten. Hoe kan ik dat voorkomen?

Andere vraag: komen deze productpagina’s ook zo in Google terecht? Want dan krijg ik weer zo’n ‘low word count’-melding van Ahrefs.

Dank alvast!

Gerard

 

Hoi Gerard,

Affiliate producten kun je uitsluiten van de zoekresultaten van je website door dit uit te zetten. Hier lees je hoe dit moet: https://docs.affiliateheld.nl/module-affiliate-producten/affiliate-producten-instellingen/#8-zoeken.

De productpagina’s zijn zogenoemde “custom posttypes” en kunnen wel als individuele pagina’s worden geïndexeerd. Aangezien dit toch inspeelt op de techniek wil ik, voordat ik een sluitend antwoord geef, Dennis even vragen om mee te kijken met deze vraag. Je hoort van ons!

Gr. Jari

Hi Jari,

Ondertussen heb ik deze pagina gevonden en plugin search exclude geïnstalleerd. Zou moeten werken, maar als er een simpeler oplossing is, zou dat mooi zijn.

Groeten,
Gerard

Hoi Gerard,

Bedankt voor je vraag.

In dit topic worden twee dingen door elkaar gehaald. Ik denk dat je het in eerste instantie had over dat affiliate producten worden weergegeven in de interne zoekresultaten op je eigen website. Dit klopt en kun je inderdaad uitschakelen m.b.v. het documentatie artikel dat Jari aangeeft.

Maar vervolgens heeft Jari het over “indexatie” waarbij hij het een en ander door de war begint te halen. Indexatie van pagina’s heeft in principe niks te maken met interne zoekresultaten op je website. Indexatie van pagina’s betekent of Google (of andere zoekmachines) deze pagina’s kunnen vinden en bereiken en daarmee indexeren in de zoekmachine.

Omdat de “affiliate product” custom post type, waarbinnen je de affiliate producten aanmaakt, niet over front-end pagina’s beschikken, worden deze ook niet geïndexeerd in de zoekmachines.

Zie het voorbeeld in het screenshot hieronder. Zo heb ik een product genaamd “grasmaaier” die inderdaad in de zoekresultaten van mijn website naar voren komt, omdat ik niet de optie binnen Affiliate Held heb gebruikt om de custom post type “affiliate product” uit te schakelen van de interne zoekresultaten (zie documentatie artikel dat Jari benoemt).

Maar als ik vervolgens dit product wil bezoeken via de link in het screenshot hieronder, dan wordt ik herleid naar de homepagina van mijn website. Dit omdat het product niet weer te geven is in de front-end, oftewel voor bezoekers en zoekmachines. Dit is ook de reden waarom het product niet geïndexeerd kan worden door bijv. Google. De pagina bestaat simpelweg niet.

Daarom is het voor ons belangrijk om het documentatie artikel dat jij aanhaalt Gerard (deze), goed bij te werken want de informatie die daar staat klopt niet. Je hoeft dus helemaal geen plugin of iets dergelijks te gebruiken om de indexatie van affiliate productpagina’s uit te schakelen, omdat de pagina’s niet bestaan en ook niet geïndexeerd kunnen worden.

Het is inderdaad een beetje verwarrend, omdat eigenlijk de affiliate producten standaard niet zouden weergegeven moeten worden in de interne zoekresultaten. Want waarom zou je deze willen tonen in je zoekresultaten als de pagina’s hiervan niet bestaan?

Goed, dit heeft ermee te maken dat we mogelijk in de toekomst wél de pagina’s van de affiliate producten beschikbaar willen maken in de front-end (i.c.m. een shop add-on voor Affiliate Held), maar zover zijn we voorlopig nog niet. Voor nu is dit daarom een beetje verwarrend, omdat je dus eigenlijk altijd de optie wilt gebruiken om affiliate producten uit te sluiten van je interne zoekresultaten omdat de pagina’s simpelweg niet bestaan/te bezoeken zijn maar dus ook niet geïndexeerd worden door zoekmachines zoals Google.

Ik hoop dat het hiermee helder is en voor ons dus even een belangrijk to-do om het documentatie artikel over de indexatie van affiliate producten bij te werken 😉

Duidelijk antwoord Dennis! Met ‘zoekresultaten’ doelde ik inderdaad op twee verschillende dingen. Dus ik kan search exclude gewoon weer deactiveren?

Geen probleem.

Yes, die plugin heb je niet nodig 🙂

Gerard Voshaar heeft gereageerd op dit bericht.
Gerard Voshaar