Forumnavigatie
Je dient ingelogd te zijn om berichten te plaatsen. Heb je nog geen account? Klik hier om gratis te registreren.

Hoe gaan jullie om met concurrentie op zoekwoorden?

Hallo,

Ten eerste wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2025!

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie omgaan met concurrentie.

Ik heb nu zins een jaar een reis affiliatie pagina met ruim 100 blog in 3 talen. De SEO is goed, interne links zijn goed. alle blog zijn pas ook weer geoptimaliseerd en beetje bij beetje komen er ook redelijk wat bezoekers, maar ik loop tegen concurrentie aan op de zoekwoorden in Google. Sommige van die pagina’s zijn echt super slecht en ranken hoog door de backlinks die ze hebben. Ik kom echt paginas tegen die volgens mij in geen jaren zijn bewerkt of geoptimaliseerd, en toch staan deze in de top 3 in google. Moet je nu echt jaren wachten totdat je meer autoriteit waarde krijgt in Google? Ik hoor graag feedback of tips hoe jullie omgaan met concurrentie.

Jari Dohmen heeft gereageerd op dit bericht.
Jari Dohmen

Hi @Edward,

De beste wensen voor 2025!

Je vraag is zeker een goede en ik heb er ook wel een antwoord op. Toch is je vraag vrij algemeen, waardoor het lastig is om kort en krachtig te reageren zonder te veel tijd kwijt te zijn. Een uitgebreide reactie zou me al gauw twee uur kosten.

Daarom wil ik je vragen om je vraag iets specifieker te maken, zodat ik gerichter feedback kan geven op de punten waar je meer over wilt weten.

Zelf houd ik niet zozeer rekening met de concurrentie in de markt; ik focus me vooral op consistent knallen en content maken. Mijn situatie is natuurlijk wat anders, omdat ik erg actief ben op YouTube. Dat werkt voor mij heel goed, en het helpt ook om sneller de concurrentie een stap voor te blijven. Ik denk dat aflevering #5 van mijn Affiliate Podcast een mooi antwoord geeft op je vraag: https://www.youtube.com/watch?v=IzJfpNtMkUU.

Succes, en ik hoor graag van je!

Groet,
Jari

Hey @jari

Bedankt voor antwoord!

Ik zal het proberen iets duidelijker uit te leggen.

Zoals je weet heb ik een webpagina over New York. Daar zit behoorlijk wat concurrentie op in binnen en buitenland, en dan heb ik het over de zoekwoorden. En normaal hou ik me ook niet bezig met concurrentie en kom ik er vaak om den duur wel bovenuit. Maar met deze pagina is dat een echte uitdaging waar ik wel van hou. ( blijft een leuk spel )

Ok Jari Let op !

Stel ik heb een zoekwoord fooi betalen. Ik schrijf daar een hele goede blog op en pak de SEO goed aan en zorg dat de tekst perfect is. Daarnaast kijk ik wat de andere gedaan en geschreven hebben en zorg dat ik daar met kop en schouders bovenuit steek. Als ik dan naar een tijd controleer wat mijn ranking is op dat woord, dan zie ik soms tot mijn verbazing dat ik niet boven bepaalde pagina’s uitkom op dat woord. terwijl veel van die pagina’s slechte SEO hebben en maximaal 500 woorden in hun blog gebruiken en de meeste van die blogs zijn ook sterk verouderd en niet geoptimaliseerd omdat veel info niet meer klopt. Op dat moment voel ik me een beetje bedonderd door google die de laatste tijd inzet op goede SEO, goede up to date content en optimalisatie. Daarnaast wil google ook dat je kennis uitstraalt dus je moet behoorlijk wat blogs hebben over een bepaald onderwerp. Ik heb in vergelijking met andere zeker 100 blog met goede content meer. Wel moet ik erbij vertellen dat die pagina’s ruim 10 jaar bestaan en die van mij 1 jaar. Is dat de Oorzaak?

Ik begrijp je zeer zeker @edward, bedankt voor de toelichting.

Helaas kan ik niet van iedereen onthouden over wat voor soort niche hij/zij een website heeft. Ook is dit community bericht is te kort voor een heel boekwerk SEO. Ik kan zeker analyses maken en je op weg helpen, maar goed worden in vindbaarheid kost jaren tijd (en geld) en kan je niet zomaar in een korte community post je alles leren en dat je dan vervolgens overmorgen de “golden nugget” hebt gevonden om op nummer #1 te staan. Zo werkt het spelletje, helaas, niet meer. En die disclaimer en waarschuwing wil ik je geven.

Zoals ik al zei: ik weet niet van iedereen wat hij/zij doet. Op het internet zijn er nog genoeg kansen om nummer #1 te ranken als je het goed doet. Ja het wordt steeds moeilijker, maar als je “geld wil verdienen met affiliate marketing” dan moet je toch eens achter je oren krabben als je wilt ranken op het zoekwoord: “fooi new york”. Het zoekwoord: “fooi new york” is inderdaad een mooi zoekwoord. 130 volume per maand en 14 moeilijkheid.

Toch is het een hele informerende tekst, zonder verkoop intentie. Verder is het ook ontzettend evergreen. De normen en waarden van fooi geven in Amerika zitten ingebakken in de cultuur en veranderen niet zomaar… (toch??). De content veranderd dus ook niet zomaar.

Ik snap dat je je “bedonderd voelt”, maar heel eerlijk. Dat is niet terecht. Google heeft namelijk nooit aan jou “beloofd” dat jij nummer #1 mag zijn. Iedereen doet mee en alleen de beste (volgens het algoritme) wint… dat is zuur, maar is gewoon zo.

Ik zou jezelf afvragen hoeveel tijd/energie je steekt in het optimaliseren en het willen winnen op dit zoekwoord en wat is de doel van je website? Heb je passie en wil je mensen helpen? Goed ga er dan mee door. Wil je met dat blog geld verdienen? Dan ga ik je teleurstellen. Dat gaat gewoon steeds moeilijker worden. Vooral informatieve content, waarbij je moet concurreren met topspelers is gewoon lastig om van te winnen. Ook met de komst van AI maakt dit het heel moeilijk. Ik weet het is vervelend, maar het wordt gewoon moeilijker en daar kun je helaas niks anders aan doen.

Focus je op mensen helpen in plaats van nummer #1 willen ranken.

Laten we nu eens ’n analyse maken.

Als je kijkt naar de SERP overview en dan vooral de eerste 4 resultaten staan topical websites over New York bovenaan (Wat niet gek is). Uiteraard heb jij ook een website over New York. Nummer #1 heeft een EMD van het hoofdzoekwoord (newyork.nl) en een DA van 34. Deze domeinnaam bestaat ook al ±25 jaar:

Nummer #2 in de resultaten is NewYorkLocal.nl. Dit is een privé tourguide die écht een dienst levert met 136 5 ster reviews op Google:

Positie #3 is nyctourism.com… Dit is (volgensmij) de officiële site van NYC zelf. Met een DA van 80. Tja… ga daar maar eens tegen concurreren.

Positie #4 is een site van 11 maanden (kan zomaar die van jou zijn, lol 😜). Het is voor mij heel logisch dat deze op #4 staat. Nummer 1, 2 en 3 zijn echt toppers als je het hebt over topical authority.

Het antwoord op je vraag: “Wel moet ik erbij vertellen dat die pagina’s ruim 10 jaar bestaan en die van mij 1 jaar. Is dat de Oorzaak?” >> Het is niet zozeer dat alléén leeftijd van de website belangrijk is. Het gaat om de combinatie van alles. Dus een website 10 jaar laten staan en niks ermee doen gaat je niet verder helpen. Je moet continue waarde blijven bieden, door blijven bouwen en stap voor stap blijven groeien. Zeker backlinks kopen is een methode, maar backlinks zijn van origine bedoeld dat je ze gratis krijgt, omdat je content super goed is en iemand anders jou beloond.

Mijn tip: zorg dat je een lijst maakt met al je concurrenten en ga de verschillen onderzoeken. Wat doen zij beter en hoe kan jij je site optimaliseren.

Hopelijk helpt dit. Succes!

Gr. Jari

Het @jari

#4 is idd van mij!

Het zoekwoord wat je beschrijft was maar een voorbeeld, maar ik snap wat je bedoeld. Toch heb ik het gevoel dat je suggereert dat mijn informatieve webpagina te weinig potentie heeft. Daar merk ik op dit moment weinig van want in de eerste maanden verdiende ik in totaal al ruim 600 euro. Nu zit ik op een bedrag tusen de 20 en 50 euro per dag, En de webpagina is nog geen jaar oud. Deze inkomsten komen op dit moment voornamelijk uit social media groepen, maar ook beetje bij beetje uit het verkeer van google. Ik heb op dit moment weinig te klagen dus.

Stoppen met de webpagina zou ik nooit doen omdat ik een passie voor New York heb en weet waar ik over moet schrijven en waar mensen naar zoeken. Daarnaast weet ik ook wie mijn concurenten zijn daar heb ik voordat ik met de pagina begon onderzoek naar gedaan. Zelfs naar de concurenten in andere landen omdat mijn pagina meertalig is. Ik heb toen gekeken , wat doen hun goed en wat doen hun fout en waar kan ik dit beter doen. En hiermee heb ik beetje bij beetje berijkt dat ik met steeds ,meer zoekwoorden in de top 5 kom ( NL ) en meer affilaitie binnen haal via get your guide en travelpayouts.

 

Goedemorgen @Edward,

Excuses voor mijn late reactie.

Ik wil graag verduidelijken dat ik niet suggereer dat jouw specifieke pagina slecht is of te weinig potentie heeft. Mijn bedoeling was enkel om je te waarschuwen niet al je tijd en geld uitsluitend in informatieve pagina’s te steken. Hoewel deze zeker goed kunnen werken, is de concurrentie met sterkere autoriteit een factor waarmee je rekening moet houden. Het kan daarom nodig zijn om backlinks aan te schaffen, wat extra kosten met zich meebrengt.

Het zoekwoord “fooi New York” is verder behoorlijk informatief van aard. Er zit geen direct verdienmodel achter; mensen willen simpelweg weten hoe het werkt met het geven van fooien in New York. Meer niet. Als ik een verwachting maak zijn mensen die dit Googlen al in New York, zitten in een cafeetje en vragen zich af hoe ze moeten tippen en zijn per direct op zoek naar wat ze moeten doen. Kortom: ze willen informatie hebben en zullen verder ook niks boeken. In 9/10 gevallen zal dit zo zijn (gok ik). Vanuit dat perspectief is het geen “moneypage”. Veel geld of tijd investeren om hoog te scoren in Google lijkt mij daarom niet de moeite waard. Vandaar dat mijn toon wellicht wat direct overkwam.

Je gaf aan dat je in totaal €600 hebt verdiend. Ik raad je aan een tool zoals WeCanTrack in te zetten. Hiermee kun je nauwkeuriger meten waar je inkomsten vandaan komen en ontdekken hoeveel commissie één specifieke pagina oplevert. Dit geeft je beter inzicht in de potentiële winst als je hoger scoort op een zoekwoord. Heel handig als je gebruik maakt van meer kanalen. Je kunt namelijk de inkomsten koppelen aan specifieke pagina’s en deze inkomsten matchen aan Google Analytics.

Ik zeg zeker niet dat je hiermee moet stoppen en het is ook niet nodig om continu te focussen op wat je ermee verdient. Toch wil ik je waarschuwen kritisch te blijven. Ik ken namelijk veel verhalen van mensen die zonder voldoende kennis veel geld uitgeven aan SEO (vooral backlinks). Vaak zonder goed na te denken over waarom ze dit doen en/of het überhaupt slim is om hoger te ranken gezien de kosten en mogelijke opbrengsten.

Wat er dan vaak gebeurt, is dat mensen stoppen met affiliate marketing en concluderen dat “het niet werkt”. In werkelijkheid ligt het probleem vaak bij een gebrek aan strategie of inzicht. Mijn directheid was dus geen kritiek, maar eerder een waarschuwing om scherp te blijven. Dat gezegd hebbende, het is wel ontzettend knap dat je al zo hoog rankt.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze toelichting en mijn directheid. Ga vooral door met wat je doet, maar wees je bewust van de uitdagingen van informatieve pagina’s en de toekomst hiervan!